Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#8061] Mikkjel Fardal (f. ca. 1600) fra Sogndal???

Recommended Posts

Gjest Hermod Moursund

Metta Mikkjelsdtr. Fardal var gift med Lage Ottesen Rafn (1638-91) fra Jostedalen. Metta hadde før det vært gift med Erik Torsteinsson fra Venjum/Hafslo: Erik gjorde det ikke særlig godt i sitt liv og kom opp i slagsmål slik at han døde med ei øks stående i bringa.Dette leser jeg i Jon Labergs gamle bok 'Hafslo' fra 1929.Jeg lurer på to ting: * Kjenner noen til Mettas far (eller foreldre) til Metta? * Jeg har Jonas Lagesen Rafn som sønn til Lage Ottesen Rafn (og vel Metta), men finner ikke Jonas blant de tre barna de fikk, i Labergs bok. Hermod

Gjest Lars E. Øyane

Det har fleire gonger vore framsett ein påstand eller teori om at Jonas Rafn, som sovidt eg hugsar, busette seg i Nordland eller Troms, skal ha vore ein son av Lage Otteson (Rafn) på Venjum i Hafslo. Korkje skiftet etter Lage (1691) eller den barnlause sonen Mikkel (1719) fortel om nokon Jonas. Den einaste 'lovlege' ervingen etter Lage, som framleis levde i 1719, var sonen Otto Lageson på Kjerringnes i Hafslo.Jonas kan sjølvsagt ha vore ein 'uekte' son av Lage Otteson, men so langt har me ikkje funne opplysningar i tingbøkene som kan stadfesta dette. Då er det nok meir truleg at Jonas var son av ein hittil ukjend bror av Lage Otteson (Rafn), om han i det heile høyrer til denne ætti! Kva fødselsår har du på Jonas Rafn??Det vert referert til 'Heftene for Sogndal'. Dette er Årbøkene som vart utgjevne av Historielaget for Sogndal, i hovudsak forfatta av Vilhelm Flugheim, frå kring 1920 og utover. Eg har dei ikkje framfor meg, men so vidt eg hugsar er det åtte eller ni i talet, og dei inneheld mellom anna eit slag gards- og ættesoge for størstedelen av Stedje og Norum sokner i Sogndal prestegjeld og kommune.Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Gjest Hermod Moursund

Hei Lars! Jeg har nettopp lest noen av Luster-bøkene dine. De var meget oversiktlige og gode!De rette linjene fra Otte Jonassen (1677-1764), som kom til Salangen i Troms, og tilbake i tid, har vært noe lurvete og udokumenterte. Derfor håpet jeg etter hvert å få mer klarhet i Rafn-slekta tilbake i tid, bl.a. gjennom denne ypperlige siden. Jeg har Jonas Lagesen Rafn som Ottes far. Etter mine opplysninger flyttet han fra Hafslo til Lærdal, men jeg har ingen fødsels- og dødsår på han. Otte Jonassen reiste visstnok nordover ut fra Lærdal. Derfor kan Jonas være far til Otte.Som Jonas' far igjen hadde jeg denne Lage Ottesen Rafn (1638-91). Etter nærmere ettertanke er årsforskjellen mellom Lage og barnebarnet Otte Jonassen bare 39 år og i realiteten urealistisk hvis ikke noen av disse årstall er gale.Jeg begynner å lure......Noe er galt...? Hermod

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.