Gjest Lars Ove Wangensteen Skrevet Februar 22, 2011 Del Skrevet Februar 22, 2011 Etter 2 verkstedbesøk med skanneren siden jul er jeg så vidt i gang igjen. Mye spennende kan jeg love dere framover I dag har jeg publisert artikkelen: Joerde-Boeg og Mandtal oufer Nordmend og Finner udj Ost og -West Findmarchen Saa og Paa grentze Finnerne for Anno 1694 i serien "Finmark omkring 1700. Aktstykker og oversikter" Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marianne Solli Skrevet Februar 22, 2011 Del Skrevet Februar 22, 2011 Akk! Her har jeg lest og lest til øynene ble helt tørre ... Stor takk! Morsomt å lese disse gamle betegnelsene på steder, som nå heter noe annet. Eggescallbye f.eks. heter nå Bossekop, og der gikk jeg på skole. Og så artig med slik gammeldags skrivemåte. :) Så omstendelige de var når de uttrykte seg skriftlig. Mon tro om de snakket slik også ... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ken V. Nordberg Skrevet Februar 22, 2011 Del Skrevet Februar 22, 2011 Tusen takk Lars Ove! Jeg har ventet i spenning på neste innslag i denne serien. Så jeg slutter med til Marianne og takker og bukker. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Lars Ove Wangensteen Skrevet Februar 22, 2011 Del Skrevet Februar 22, 2011 På 22.2.2011 den 16.30, Ken V. Nordberg skrev: Tusen takk Lars Ove! Jeg har ventet i spenning på neste innslag i denne serien. Så jeg slutter med til Marianne og takker og bukker. Og dere behøver ikke vente lenger enn til i morgen. Da kommer neste kapittel i serien fra Finnmark Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Finn Gunnar Oldervik Skrevet Februar 22, 2011 Del Skrevet Februar 22, 2011 Jeg stemmer i med Marianne og Ken. Det er utrolig morsomt med en slik rundreise i Finnmark av og til, kanskje fordi jeg kjenner de fleste av stedene som er nevnt her. Bosetningsmønsteret har endret seg mye gjennom århundrene og vi hører at det på mange steder var mye mere folk før, ja enkelte av de nevnte stedene hadde hatt kirke tidligere også, men var allerede ved slutten av 1600-tallet helt fraflyttet. Siden har denne utviklingen fortsatt, selv om den vel stoppet noe opp en periode. Mange steder har likevel blitt folketomme bare siden jeg var der første gang i 1966. Når tilbakegangen var såpass stor gjennom 1600-tallet og til dels tidligere, så var nok grunnen den minskende etterspørselen etter fisk med påfølgende prisfall i Europa etter reformasjonen. Reformasjonen avskaffet jo fasten og dermed vart mye av etterspørselen etter fisk som "fastemat" borte. Så takk til Lars som så uegennyttig publiserer dette for oss. :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Lars Ove Wangensteen Skrevet Februar 23, 2011 Del Skrevet Februar 23, 2011 I dag er "Øst-Finmarkens Beskrivelse" av fogden Niels Knag publisert Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Lars Ove Wangensteen Skrevet Februar 23, 2011 Del Skrevet Februar 23, 2011 Findmarchens Beskchrifuelse av Christen Bertelssøn Harøe og Topographia Ecclesiastica. 2. del FINMARCKIA 1717 Om prester, kirken, drukkenskap, hedenskap, synd, nordmenn, finner og samer. (etter min mening meget lærerik og veldig morsom å lese) Skrevet av Thomas von Westen. (samenes apostel) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marianne Solli Skrevet Februar 23, 2011 Del Skrevet Februar 23, 2011 ...lille Vassøe, er ingen herlighed paa, uden der gaar smaa ~ :-ea tur om someren oe skieris tang om vinteren. Same øe _ reeher i S. oe N. V. fra LaxebuneB til Skatør l/S mil, er et : ort fiskevehr. Et par Muskvetskud fra landet ligger store Wassøe, som i sin cireumf. kand vere 1/4 mil. Herlig Lars Ove! Her ... et par Muskvetskud fra landet ... inne på fastlandet har jeg også bodd i mange år. Det passer akkurat med distansen som beskrevet. Jeg rakk akkurat å lese dette i morges. :D Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ken V. Nordberg Skrevet Februar 23, 2011 Del Skrevet Februar 23, 2011 Gleder meg til å lese dette! Kvelden er sikret. :) Takk skal du ha! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Grete Singstad Skrevet Februar 24, 2011 Del Skrevet Februar 24, 2011 Takk for flott hjemmeside med mye spennende stoff, Lars Ove! Vedlagt bilde viser at du er populær :D Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Lars Ove Wangensteen Skrevet Februar 24, 2011 Del Skrevet Februar 24, 2011 Grete (10) He he. Men skulle ikke Google også presentere seg med fullt navn her inne? :blink: Uansett jeg fortsetter med serien "Finnmark omkring 1700" og i dag har jeg publisert artikkelen: Ex Topographia Ecclesiatica Findmarkiæ Skrevet av Thomas von Westen. i 1717 "samenes apostel" Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Lars Ove Wangensteen Skrevet Februar 24, 2011 Del Skrevet Februar 24, 2011 Det siste fra Finnmark denne uken: Finnernis Afgudssteder av Isak Olsen Finnmarkskommisjonen av 1685 Lindenows undersøkelser på tingene Fra Oktroien av 1687 til kommisjonen av 1690 Nå drar jeg på hytta og trener til Birkebeinerrennet. Det er hele 4 km fra hytta til Birkebeinerløypa hvor jeg skal sitte hele dagen og se på alle løperne. Det kreves både fysisk og psykisk styrke til sånt B) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Lars Ove Wangensteen Skrevet Februar 25, 2011 Del Skrevet Februar 25, 2011 Lenvik Museum har publisert artikkelen "Henrich Adelaer i Finnmark 1690" som også hører til serien om Finnmark. Derfor har jeg ikke skannet denne artikkelen, men jeg linker bare denne opp fra min hjemmeside http://www.wangensteen.net/component/content/article/46/109-finnmark-omkring-1700-aktstykker-og-oversikter.html Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Lars Ove Wangensteen Skrevet Februar 28, 2011 Del Skrevet Februar 28, 2011 Dette emnet er nå avsluttet. Varsel om nye publiseringer blir heretter sendt som e-post til de jeg har adressen til Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Svein O. Tislevoll Skrevet Februar 28, 2011 Del Skrevet Februar 28, 2011 Takk for det publiserte, skal se mer på det senere en dag det passer :angry: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ken V. Nordberg Skrevet Februar 28, 2011 Del Skrevet Februar 28, 2011 Takk for alt du har publisert. Finnmark-serien var utrolig interessant for en med mye familie fra Finnmark. Websiden din er en gullgruve som jeg besøker ofte; med eller uten kunngjøringer i dette temaet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Lars Ove Wangensteen Skrevet Februar 28, 2011 Del Skrevet Februar 28, 2011 På 28.2.2011 den 18.00, Ken V. Nordberg skrev: Takk for alt du har publisert. Finnmark-serien var utrolig interessant for en med mye familie fra Finnmark. Websiden din er en gullgruve som jeg besøker ofte; med eller uten kunngjøringer i dette temaet. Jeg kommer til å publisere mye interessant materiale framover. Det lover jeg :rolleyes: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ken V. Nordberg Skrevet Februar 28, 2011 Del Skrevet Februar 28, 2011 På 28.2.2011 den 18.16, Lars Ove Wangensteen skrev: Jeg kommer til å publisere mye interessant materiale framover. Det lover jeg :rolleyes: Jeg har popkornet klart ;) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tore S. Falch Skrevet Mars 5, 2011 Del Skrevet Mars 5, 2011 Jeg synes det er synd og litt dumt at Wangensteen ikke lenger vil legge ut "varsel" her om hva han legger ut på sidene sine, og jeg vil oppfordre ham til å revurdere denne avgjørelsen. Han legger ut mye slektshistorisk litteratur som ellers ville ha vært vanskelig tilgjengelig for de aller fleste, og mange flere ville ha blitt gjort oppmerksom på sidene hans dersom han fortsatte å oppdatere denne tråden fortløpende med nye publiseringer. Uansett vil jeg minne om og gi min fulle støtte til oppfordringen i innlegg 82500 i det gamle debattforumet - Wangensteen driver siden uten økonomisk støtte og har endel utgifter på den, så ethvert bidrag mottas nok med stor takk fremdeles. Se forøvrig bankdetaljer etc. på denne siden. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Grete Singstad Skrevet April 11, 2011 Del Skrevet April 11, 2011 Lars Ove er i ferd med å bygge opp en anselig mengde materiale om 1814 og Riksforsamlingen på sin side: Wangensteen.net Her finnes det nå flere godbiter som det er verdt å se på. I tillegg innholder nettstedet en mengde slektshistorisk litteratur som jeg har stor glede og nytte av. Takk, Lars Ove! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts