Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#8274] Lars Heljesen Aarhus, Voss - dobbeltgjenger

Recommended Posts

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Nå går det i ball for meg!Jeg jakter på foreldrene til Guri Larsdtr. Leivestad (Hosanger) f. 1762. De skal være Lars Helgesen og Synneva Haldorsdtr., et par jeg finner gift i Evanger/Voss 20.6.1748. Lars fra Aarhus, Synneva fra Horvei.Når Lars gifter seg opp igjen med Brite Sjursdtr. Horvei i 1767, også Evanger/Voss, kalles han Leivestad.Men, samtidig har vi navnebroren Lars Helgesen Aarhus (1713-1806) som gifter seg ikke mindre enn fire ganger, og er enkemann på Aarhus i 1801.En av disse (eller begge?) Larsene mener jeg er sønn av Helge Gullichsen Aldalen (1691-1750) og Kari Tormodsdtr. Kolle (1688-1730), men hvilken? Og hvem er far til den andre?Jeg er takknemlig om noen kan bistå med å løse floken!? Et opplsag i bygdeboka hadde kanskje gjort susen?

Gjest Kenneth Bratland

Hei Heidi! Begge disse Lars`ene er sønner av Helge Gulleiksen Aldalen (ca. 1691-1750) og kona Kari Tormodsdatter Bjørgås (ca. 1678-1769). Hun var enke etter Lars Pedersen Århus (ca. 1677-skifte 1708). Giftet seg opp igjen i 1710 med Helge. Lars d.e.f.1713 og Lars d.y. f.1722-1783. Sistnevnte var gift med enka Synneve Haldorsdatter Horvei f. 1720-1766. Opplysningene er tatt fra Evangerboken. Guri var datter av disse og hun var ifølge Alenfitboka f. 1763. Håper dette var til hjelp. Mvh. Kenneth Bratland

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.