Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#8288] Uråd å finne i 1801 tellingen

Recommended Posts

Gjest Per Tore Solheim

Jeg har til tross for omfattende leting ikke klart å finne min tipp-tippoldemor i folketellingen fra 1801.Hun het ANNE KRISTINE (Jensdtr) THORESEN.Hun var født i Kristiania den 25.september 1788. Hennes far (Jens Thoresen) var død i 1801, men hennes mor (Kristine Margrethe, da gift Schnitler) og søstre var i 1801 bosatt på Thorsø i daværende Borge kommune, Østfold. Men Anne Kristine er ikke telt der? Er det noen som kan finne henne? Kan hun være glemt?

Gjest Per Tore Solheim

THORSØ HERREGÅRD - i tidligere Borge herred. Min 'tilknytning' til Thorsø omfatter bare perioden 1793 - 1810, da Lorentz Casper Schnitler var eier.Han ble i 1792 gift med min tipp...mor Kristine Margrete, f. Heiberg, da enke etter Jens Thoresen. Det var antagelig hun som brakte med seg så mye penger inn i ekteskapet at han i 1793 kunne kjøpe Thorsø for 29000 riksdaler. Thorsø er ganske grundig omtalt i den nylig utkomne : Gårder og slekter i Borge og Torsnes (Fjeld, Klavestd og Åstrøm, 2000). Selv har jeg skrevet et notat om nevnte Kristine Margrete Heiberg, med omtale av Thorsø. Dette notatet - som er ganske tungt - 2,8Mb - kan jeg godt sende deg dersom jeg får oppgitt mail-adr. Vennlig hilsen

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.