Gå til innhold
Arkivverket

[#8288] Uråd å finne i 1801 tellingen

Gjest Per Tore Solheim
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Tore Solheim

Jeg har til tross for omfattende leting ikke klart å finne min tipp-tippoldemor i folketellingen fra 1801.Hun het ANNE KRISTINE (Jensdtr) THORESEN.Hun var født i Kristiania den 25.september 1788. Hennes far (Jens Thoresen) var død i 1801, men hennes mor (Kristine Margrethe, da gift Schnitler) og søstre var i 1801 bosatt på Thorsø i daværende Borge kommune, Østfold. Men Anne Kristine er ikke telt der? Er det noen som kan finne henne? Kan hun være glemt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valgjerd Nauta-Fredriksen

Jeg ser du hadde slekt på Thorsø herregaard, min tipp.tipp var tjener der. Har du mye informasjon om gaarden eller vet du hvor jeg kan finne denne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Tore Solheim

THORSØ HERREGÅRD - i tidligere Borge herred. Min 'tilknytning' til Thorsø omfatter bare perioden 1793 - 1810, da Lorentz Casper Schnitler var eier.Han ble i 1792 gift med min tipp...mor Kristine Margrete, f. Heiberg, da enke etter Jens Thoresen. Det var antagelig hun som brakte med seg så mye penger inn i ekteskapet at han i 1793 kunne kjøpe Thorsø for 29000 riksdaler. Thorsø er ganske grundig omtalt i den nylig utkomne : Gårder og slekter i Borge og Torsnes (Fjeld, Klavestd og Åstrøm, 2000). Selv har jeg skrevet et notat om nevnte Kristine Margrete Heiberg, med omtale av Thorsø. Dette notatet - som er ganske tungt - 2,8Mb - kan jeg godt sende deg dersom jeg får oppgitt mail-adr. Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valgjerd Nauta-Fredriksen

Hvis du vil sende det, var det flott. Adresse; nautadiep@freeler.nl.vh Valgjerd N.-F.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.