Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#8289] Jens Johnsen og Maren Olsdatter - Aust-Agder

Recommended Posts

Gjest Knut Johnsen

Jeg har problemer med å finne eksakte opplysninger om mine oldeforeldre. Ved folketellingen i 1900 bor de på Nøstodden i Strømsgodset sogn i Skoger i Vestfold, og oppgir: Jens Johnsen f. 1855 i Dybvaag, Nedenes (Aust-Agder). Maren Olsen f. 1857 i Gjerrestad, Nedenes. BAPTISTJeg har hverken funnet ut av når eller hvor de giftet seg, eller dåpen for disse. At hun er baptist gjør vel ikke saken enklere... De 2 eldste barna oppgis å være født i Dybvaag i 1881 og 1882.Kan noen hjelpe? mvh Knut Johnsen

Gjest Kristian Fjeldsgård

Jeg antar at du har sjekket kirkebøker, så det du kan begynne med er å undersøke om hvilke baptistmenigeheter som er aktuelle, og om hvor deres kirkebøker befinner seg. Jens finner du førøvrig på Salterø i Dybvaag[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=arkivverket/ft1865/f60915.wc2&variabel=0&postnr=1043&fulle=true&spraak=n>LenkeDet er to Maren født i Gjerstadpå denne tida, den ene 7 årLenkeDen andre 11 år

Gjest Knut Johnsen

Jeg har brukt den angitte oppføringen av Jens i 1865, og har dermed foreldrene. Når det gjelder Maren, bør hun være ca. 7 år i 1865, og jeg har derfor gått ut fra at hennes foreldre kan utledes av denne.Jeg har ikke lykkes i å finne hverken dåp eller giftemål for disse 2 i de kirkebøkene jeg har lett i, men det kan være jeg har lett for dårlig.Det er sannsynlig at han er døpt i Søndeled i 1855, og hun i en baptistmenighet i nærheten av Gjerstad (ca 1859). De gifter seg sannsynlig i Dybvåg, kanskje dette også i en baptistmenighet (ca 1880). Har noen tilgang på kirkebøkene eller viten om baptistmenighetene i området?mvh Knut Johnsen

Gjest Stein Henriksen

Hei! Jeg kan ikke la noen muligheter eller spor ligge urørt; Her er det altså kombinasjonen av Olsen/Olsdtr., Aust-Agder og baptist som gjør at jeg nok en gang forsøker å finne noen som har kjennskap til Bendix Olsen, som sammen med sin kone Lovisa iallefall en periode bodde i Arendalsdistriktet, før de emigrerte til USA etter århundreskiftet.Er det noen som helst forbindelse her med dine Olsen-baptister? Ta gjerne kontakt direkte; stein-henriksen@c2i.net

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.