Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#8360] Søker info om slekt i Halden/Idd i Østfold.

Recommended Posts

Gjest Anne Lene Hagen

Jeg søker info. om: LARS HANSEN, født 7 feb 1834 i Idd. Han hadde sitt virke i 1'st brigades musikkorps. Ble ansatt der i 1848. Samme år ble han som ung gutt utkommandert til Schlesvig i den dansk/tyske krigen. han ble i samme året konfirmert der av feltpresten. I 1'st brigade var han i alle år, og var da Tambur, piber, korporal og fra 1875 sersjant. Lars døde 5 jun 1911. Han var gift med:MAREN JOHANNE OLSDATTER, føt 8 mar 1832 i Idd. Død 1 un 1904. I 1865 bodde de i Østregade i Halden, Lars var da musikk-korporal. I 1900 bodde de i Oskarsgade/Vestregade. Lars var da pensjnert og drev som skomaker for egen regning. De hadde barna: 1- Johanne Olava f. 1856 2- Betzy Malvilde 1857-ca 1941. Til USA. 3- Hans Karl August 1859-1908. Han var også i brigaden, som sin far. Han var medl. i flere private orkestre. Ga privatundervisning i fioninspill. 4-Bernhard 1866-1906, høvleriarb. i Halden. 5- Karen Emilie Birgitte 1869-1880 6- Maren Christine 1871-1896. 7- Richard Christian Ingvald f. 1873. Til USA der han var maler. 8- Olga f. 1876Jeg søker spesiellt info om Lars og Marens foreldre, og søsken. Lars far heter Hans Larsen og Maren Johannes far het trolig Ole Mathisen.

• 2 år senere...
Gjest Per Åsander

Ved sin død i 1911 var Lars Hansen den sist gjenlevende av dem som fra Haldendistriktet deltok i den dansk-tyske krig 1848-49. Han stod i brigademusikken i omtrent et halvt hundre år og tok avskjed i 1897. Som bierverv drev han som skomaker, også i militæretatens tjeneste. Etter sin avskjed som musiker, fortsatte han å arbeide i skomakerfaget. Han var en av de mest interesserte medlemmerav I.O.G.T., medlem fra 1881. Da interessen for losjearbeidet hadde leget nede noen år omkring 1890-93, fikk han og urmaker J. Johannessen i 1893 gjenopprettet losje 'Broderkjærligetens makt'.Noe mer kan jeg ikke finne i boken '800 Haldenbiografier' - det står riktignok litt om sonen Hans Karl August og mannen til Olga - klyvskjærer Harald Andersen.I tillegg er det et bilde på Lars Hansen (og sonen Hans Karl August).Ikke noen mer opplysninger om foreldrene til Lars og Maren .... i hvert fall ikke i denne boken.

Gjest Anne Lene Hagen

Hei og hjertelig takk for info. Også etter så lang tid da, tusen tusen takk. Jeg var klar over at han var i brigademusikken og at han var skomaker, men her kom det fram interessante opplysninger. Heter boken 800 haldensbiografier ? Kunne godt tenke meg å få lånt den fra biblioteket.Jeg vet nå at foreldrene til Lars Hansen var:Hans Larsen f. ca 1800 i Idd og Birthe Andersdatter. Her var han i 1865 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f60117&gardpostnr=160&personpostnr=1013&merk=1013#ovre>LenkeHans Larsens foreldre var Lars Larsen f. ca 1761 Idd og Mari Svendsdatter f. ca 1771 Idd. Her var de å finne i 1801

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.