Gå til innhold
Arkivverket

[#8377] Passasjerlister?


Gjest Birger Forsmo
 Del

Recommended Posts

Gjest Birger Forsmo

Finnes der muligheter for å finne personer som var på besøk hjemme i Norge i årene 1937-39 og 1946-48?Det jeg tenker på er passajerlister for deres hjemreise til USA igjen. Jeg går ut fra at disse både kom og reiste tilbake med båt. Mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Det er ført emigrantprotokoller til langt opp i tid, men disse inneholder få navn, og vil nok ventelig ikke omfatte personer med billetter kjøpt i utlandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Takk for svaret, Yngve. Jeg gikkk ut fra at de fleste kom med Den Norske Amerikalinje, men hadde ikke de oversikt over navnene på de som reiste? Er det i tilfelle mulig å henvende seg til rederiet, hvis det eksiterer da? mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

DNA fusjonerte med Wilhelmsen tidleg på 90-talet. Klart du kan venda deg til dei, men eg trur ikkje du skal ha stor von om å få dei til å gå i kjellaren og rota i dei gamle kassane sine, om dei finst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Hatvik

... med Wilhelmsens rederi? Var ikkje NAL del av Westfal-Larsens rederi då?Og i så fall kan vel det som enno finst av slike lister like gjerne finnast på eit lager i Bergen. Eller er eg - som vanleg- heilt på bærtur her??- Ein undrande Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Der trur eg Terje tek feil. DNA vart oppløyst i 1992 etter fusjon med Wilhelmsen, i følgje skattetaten sine opplysningar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Du blandar ikkje saman med Sør-Amerikalinjen, då (SAL)? Dei hadde berre lasteskip - tillike med W-L.Elles var det mange som eigde i NAL før i tida. I 1987 overtok Fearney & Eger aksjemajoriteten; samstundes vart rederiet Øyvind Lorentzen eit dotterselskap av NAL, som då ikkje hadde eigne skip. (Store Norske 1988-utgåva). Meir veit eg ikkje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Det er slett ikkje utenkjeleg at Westfal-Larsen overtok ein del av verksemda til DNA; så vidt eg viet dreiv DNA med linjefart i sluttfasen, som W-L. Men rederiet som selskap gjekk nok til Wilhelmsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.