Gå til innhold
Arkivverket

[#8441] Johan Fredrik Christian Henniche.Magdeburg.

Gjest Olav Gatland
 Del

Recommended Posts

Gjest Olav Gatland

Min tipp-Tipp oldefar Johan Fredrik Christian Henniche skal være fra Schønbek ved Magdeburg. Han var gift i Bergen Nykirken 22 juli 1827 med Guri Andersdtr. fra Lyster.(Feiersvend) Ettersom han var 32 år ved ekteskapet må han vært født ca:1795 i Schønbek. Er det noen 'spesialister på Tyskland' som kan hjelpe meg med denne 'nøtten?'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Uten å ville påberope meg å være spesialist på Tyskland, kan det tilføyes: Kirkeboken oppgir ved vielsen at hans far var Johan Michael Henniche.Familien er omtalt på side 458 i bind 3 (Feigum) av Luster gards- og ættesoge.Johan F. C. Henniche var feiersvenn, og hadde sikkert arbeidet seg nordover fra Magdeburg til Bergen. Han må ha levert inn passet sitt på Bergen politikammer ved ankomsten til byen, og dermed skulle man kunne ha håp om å finne passet, med reiseruten, og en del utfyllende opplysninger om ham, i samlingen av innleverte pass til Bergen politikammer. (Statsarkivet i Bergen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.