Gå til innhold
Arkivverket

[#8498] Finch Hansen fra Bergen?


Gjest David Widerberg Howden
 Del

Recommended Posts

Gjest David Widerberg Howden

Mente selvføgelig hverken han eller faren Nils. Men derimot en av deres forfedre. BOVEN ER IKKE ET NORSK NAVN.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...
Gjest David Widerberg Howden

Stedet BÆREIDE kan jo være det samme som VEREIDE i Nordfjord-i Gloppen kommune-Finnes det steder/gårder i Bergensområdet med dette navn?Stedet INDVIG kan jo være samme som INNVIK i Nordfjord-i Stryn.-Men kansje lignende navn finnes nærmere Bergen?Kansje stammer en del av slekta fra Nordfjord? Navnet BOVEN finnes ikke som gardsnavn men på Østlandet finnes det en gård kalt BOVIM det er jo ganske langt fra men det er jo en mulighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Andersen

Indvik er helt klart i Nordfjord for der finner du Rasmus LenkeEide benevner et smalt landstykke og er ofte brukt der båter har vært fraktet over land for å unngå åpne havstykker. Derav navn som DRAGSEIDE for 'dra en båt over eidet'. Bæreide skulle derfor vær en logisk variant av bære båten, men jeg finner ikke navnet brukt i dag. Overgangen mellom Vereide og Bæreide kan neppe språklig begrunnes, men det kan likevel være en lokal presisering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Andersen

Jeg tror jeg ville sett nærmere på BOUE. En overgang til BOVE og BOVEN er en rimelig utvikling. Der finner du også en Nielsen Lenke som kan være en bror (og mulige søstre).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest David Widerberg Howden

Overgangen fra BÆREIDE til VEREIDE var ikke språklig ment-men det jeg mente var at den gotiske V-en ser ofte veldig ut som en B altså kan det i originalkilden ha stått VÆREIDE.Jeg klarte ikke å finne gården MØKLEBUST i INNVIK sjølv-så tusen takk-visste ikke helt hvor INNVIK lå-men så på kartet at det lå en plass i NORDFJORD.Tusen takk alle sammen for alle innspill-BOUE kan jo også være en interessant tanke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...
Gjest David Widerberg Howden

Hei er det noen som vet om en god oversikt over alle husmannsplasser/gårder-kansje et kart over området Laksevåg-Gravdal?.muligens kansje det finnes en god bygdebok for området?.Siden det står Hans Hansen Bæreide-tjener i Gravdal -så må det jo finnes en plass i nærheten av Gravdal som heter noe i nærheten av B/Væ/ereide merkelig at det skal være så vanskelig å finne det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...
Gjest David Widerberg Howden

Når det gjelder innvandrete slekter Finck/Finch/Fink til Bergen har jeg funnet to i tilleg til Lütche.Den ene het Johan Finck 19 årig dreng innflyttet til Bergen i 1715(det år Lütche fikk borgerskapet), han ankom til Holmegården. det står annmerket:'ankommet 1715 Frühjahr' 'Skipper: Govert Cassan'Han var født i Elsfleth(hvor er det?),og han var sønn av Jochim Finck som var Akersmann. (kansje en slektning av Lütche?).I tillegg var det en Chasten Fink som fikk borgerbrev i Bergen 2/12-1629(født i Lübeck).Når det gjelder Garver: Hans Hansen B/Væreide som da han giftet seg 24/10-1819 skal ha vært 33 år og 9 måveder gammel(Altså født rundt Januar 1786).synes det vanskelig å vite sikert hvor han kom fra:-Bæreia ligger i Kongsvinger. -og nord for Molde bor det en som heter Bereid til etternavn.Hvilken bygdebok må jeg se i for å finne Vereide? er det Gloppen?.Når det gjelder Peder Nielsson Boven blir han nevnt som matros og ugift i miltærrullene for 1779'innrullert den 20 Des. 1779,var med 1 reise til Vestindien, 1779 udgaaet til do...' her blir han også nevnt som født i Bergen Xkirkesogn, noe som jo må bety Korskirken.Han blir nevnt som Matros da han gifter i 1783 og da tre av hans døtre ble døpt i 1785,1788 og 1794. ved dåpen til den fjerde datteren i 1791 blir han nevnt som 'dagløner'.Han blir også nevnt som matros da han var kommunikant(hva er egentlig det?)i Korskirken i Bergen 1790,Hva betyr'Matros og K p. Støl'?.Hvis hans alder og fødested stemmer burde dette være riktig: Han må være den samme som: -Peder Nielsen f:6/9-1754 og døpt:11/9-1754 i Korskirken.sønn av:Niels Larsen-Kypperarbeider og Johanne Nielsdatter 'paa Skudevigsvejen'.disse igjen var gift: 21/7-1754 i Korskirken Johanne er da nevnt som enke.da deres eldste sønn Lars blir døpt i 1757 blir han nevnt som 'dixelmd' boendes 'paa Skudevigsvejen'de fikk 5 sønner og 1 datter.når det gjelder Boven brukes det kun 1 gang og det er ved dåpen til Peders yngste datter Sara Carina i 1794.hvis det er er gårdsnavn så er vel Bouge(som ligger i Strandvik)det mest nærliggende hvis ikke er det jo nevnt flere slekter opp igjennom årene i Bergen ved navn:Bovis(fra Sogndal),Bowe,Bower(Fra England),Bouer og Bover(Fra Holland).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.