Gå til innhold
Arkivverket

[#8543] Jens Larsen Jerndal fra Moss, ca 1758-1829.

Gjest Jorunn Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Ketil Johansen

Hvis ikke du har funnet ut av det er Jerndalen husmannsplasser under Tomb. I bygdeboka for Råde står det endel om folkene på disse plassene. Det er flere husmannsplasser som går under forskjellige Jerndal navn, slik som Øvre/Nedre. De er alle HMP under Tomb. Råde historielag har også gitt ute en liten publikasjon om HMP rundt Tomb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jorunn Olsen

Hei og mange takk til Dere alle.På biblotekene i dag brukes det Internet og data, de finner fort frem til riktige bok fordi om jeg ikke har navnet helt korekt men nå har jeg fått linken til bib-systemet så jeg kan slå opp der først.Nå skall jeg ringe til bibloteket og bestille bygdeboka for Råde.MVH. Jorunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gitte J. Martinsen

Hei igjen JorunnDa var jeg ikke helt på jordet med mine tanker om Jerndalen i Råde, likevel. Håper du finner det du leter etter. Lykke til videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gitte J. Martinsen

God kveldJorunn, tok en titt på ft-1865 for Råde. Der finnes det Jerndal gård. Jeg finner den ikke i 1900 tellinga. -mvh Gitte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gitte J. Martinsen

Et lite Ps.Glemte å få med meg at det for 1801-Lechnes(Vest-Agder) finnes det en gård med navnet skrevet Jerndahl og for 1801-Røgen(Røyken Buskerud) finnes der også en Jerndahl gård. Kanskje det kan være noen forbindelse også her. Det er vært å prøve. Hilsen Gitte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jorunn Olsen

Mange takk igjen Gitte.Jeg har nå bestilt bygdebøkene for Råde så jeg skall se der først men Røyken i Buskerud er jo heller ikke så langt fra Moss.MVH. Jorunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jorunn Olsen

Hei Gitte Må bare fortelle deg at i bygdeboken for Råde var det ingen ved navnet Jens Larsen Jerndal.Heller ikke med Lars til fornavn. Nå for jeg prøve i Røyken.mvh. Jorunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gitte J. Martinsen

Hei Jorunn.Var på biblioteket i dag og tittet litt etter fam Jerndahl. Fant trolig Jens's far Lars Larsen. Det sto at de bodde på Karlshus. Det tar oss med tilbake til Råde. Karlshus ligger ikke så langt fra Tomb.Jeg hadde veldig liten tid til å lete. Hvis du ønsker kan jeg se etter dette mer en annen gang.Vennlig hilsen Gitte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Kull

Hei.Min kone har sine aner i Jerndahlslekten. På et gammelt slektstre over slekten Jerndahl, vi har en dårlig kopi av, står Jens Larsen Jerndahl(1756-1829)g.m. Karen Christofferdatter f.1776. Hans foreldre er oppført som Lars Jensen Jerndahl (d.1779) g.m. Anne Nilsdatter.Jens Larsen Jerndahls bror Johan Friedrich Jerndahl (1765-1805)g.m.Margrethe Christiansdatter(1765-1837) Hun finner du i ft 1801 i Mosse, Stor Gaden 36 med sine barn Lars Friderichsen Jerndahl og Christine Friedrichsdatter Jerndahl. Hun bodde i samme gate som sin fraseparerte mann.En av Jens Larsen Jerndahls barn er Christian Jensen Jerndahl (1794-1839) g.m.1. Anne M. Andersdotter 2. Petrø? Schoug.Ettersom slektstreet har svensk tekst, kan det se ut som om slekten Jerndahl har svensk opprinnelse.Håper dette var til litt hjelp.mvh Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jorunn Olsen

Mange takk for opplysningene Tom. Dette var virkelig gode nyheter for meg. Jeg har lett så lenge etter foreldrene til Jens Larsen, Jerndahl. Vet du om Jerndahl navnet har noe med Jerndal under Tombs gård i Rygge å gjøre. Du mener navnet er fra Sverige altså. Du for hilse til din kone fra meg vi er jo fjerne slektninger da. Jens Larsen Jerndahl og kona Karen Kristoffersdatter er mine tip,tip.tip oldeforeldre på min mors side av familien. Beklager det sene svaret. MVH: JORUNN

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Kull

Hei igjen.Jeg vet dessverre ikke om slekten kommer fra Tombs gård i Råde, men de jeg vet om er fra Østfold. Min kones gren (etter Lars Friderichsen Jerndahl, sønn av de separerte)har tatt veien om Skiptvet i Østfold. Om navnet har opphav i Sverige blir bare spekulasjoner, og at slektstredet er skrevet på svensk kan bare være en tilfeldighet. Hvis jeg kan hjelpe deg med flere navn fra slektstredet er min mailadresse: tfkull@broadpark.nomvh Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 7 måneder senere...
Gjest Gitte J. Martinsen

Hei Jorunn.Kom til å tenke på deg idag.Har sittet og surfet på nettet idag og kom over et skifteregister fra Moss by 1823-1861.Der fant jeg under nr 182 Dato:23.03.1839 arvelater høker Christian Jerndahl, arving Petra Jerndahl f. Schaug, sterbo enke Matr. No 64b.Er det dine folk? Kanskje du kan finne ut opprinnelsested/fødested på Jerndahlene her? -mvh Gitte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gitte J. Martinsen

Ps, kom til å tenke på at Jens Larsen Jerndahl hadde en sønn Christian i ft-1801 som da var 7 år. Den høkeren jeg har funnet i skifteregisteret er kanskje den samme, hva tror du? Gitte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jorunn Olsen

Hei GitteTakk for at du tenkte på meg når du fant Christian Jerndahl i skifteregisteret. Jeg skal skaffe meg et kopi av det skiftet. Ja det er helt sikkert samme mann Christian Jensen JerndahlMVH. Jorunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Gitte J. Martinsen

Hei igjen.Har gått igjennom samme skifteregister og fant også følgende:Nr.54b Dato 23/5-1829 Arvelater Anne Maria Andreasdatter Stilling afgangne kone Arving Christian Jensen Jerndal Møller StervboenkemannSå fant jeg:Nr.281 Dato 24/3-1947 Arvelater Niels Jensen Jerndahl Stilling afdøde slagter Arving Olea Andreasdatter Stervboenke Gård Værlesanden No. 357??Disse har du kanskje sett selv men.....Hilsen Gitte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gitte J. Martinsen

Hei. Hvis du sammenligner hva Tom Kull skriver om sitt slektstre, ser man følgenende at det stemmer at Christian var gift to ganger. 1 gang med Anne Maria Andreasdatter og 2. gang med Petra Schaug. Fint ikke sant!!Lykke til med videre slektsforskning! -mvh Gitte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 år senere...
Gjest Gitte J. Martinsen

HeiHvordan har det gått, har du kommet videre i søken etter Jerndahl slekten?Har kommet over en i den slekten som holder på med noe av det samme som deg. Så send meg en mail, så kan du få hans adresse.Min mail adresse er gitmarti@online.noMvh Gitte :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.