Gå til innhold
Arkivverket

[#8546] Lars Sivertsen Bruun - innflytter Bergen ca 1780?

Gjest Sissil Bruun Sørensen
 Del

Recommended Posts

Jeg har sjekket kirkebøkene som ligger i Digitalarkivet, og Brunsland og Brundtland må da være to forskjellige steder? I 1740 er det Sivert Andersen Brundtland gift med Ragnhild som får en sønn - det må da være han som er kalt Sivert Brundtland? Lars Brundtland er dessuten født i 1737, og det kan umulig stemme med jekteskipper Lars sin alder.Sivert gift med Beatha står nevnt med Brunsland. Det er disse som får sønnen Lars født i 1751, og det stemmer jo bra med jekteskipperen, bortsett fra alderen oppgitt i innrulleringen. Det ser ikke ut til at disse får så mange barn i Lindås, så de har kanskje fått flere barn tidligere?Sissil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål W. Martinussen

Takk til Yngve for informasjonen. Jeg finner det imidlertid litt rart at Lars er nevnt i 1817 da han døde i aug. 1816 i 8R-38. Gravlagt 17.8.1816. Han er da oppført som fergemann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål W. Martinussen

Til Sissil. Denne Lars som ble født Lindås 1737, dør nok 1745 (som Kenneth antydet). Domin: 8va a Trinit (8. sønd. etter Trinitatis?) 1745 er Søn Siurs. Brunslands 8 år, far Siur Brunslands Lindås innf. som død.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hvis Brunsland og Brundtland er samme gård/sted. Men i såfall bor det to Sivert'er på gården/stedet - en Sivert Andersen og en Sivert Larsen. Sivert med kone Beathe er oppført med barna Massi, Marithe og Lars, som nok skal være Marie, Marthe Beatha og Lars. På de andre står det oppført Sivert/Siur Brundtland/Brunsland, som like gjerne kan være Sivert Andersens barn. Spørsmålet må være når Sivert og Beatha flyttet fra Hamre til Lindås.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Bratland

Beate er datter av Jan Olsen Angedalen, Førde. Det står mer utfyllende i Føredeboken. Dessuten var mor til Beate datter til Rognald Angedalen, og derav Rognaldnavnet til sønnen døpt i 1757 Mvh. Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Bratland

Og for å trekke all tvil vekk. Brundtland gård er det kun en av. Men skrivemåten varierer der både Brunsland og Brundtland er brukt. Hvis dem som er interessert hadde gått inn på Tingbøker for Nordhordland (ligger under SAB som avskrifter) ville de funnet at på høsttinget 26 november 1736 for Lindås skipreide, gav stiftsprost i Bergen P.M. Tanche bygselseddel til Siur Larsøn på to pund i gården Brundtland. Denne bygselseddelen til Siur Larsøn var datert Bergen 23 november 1735, altså året før. Samtidig ble det og gikk bygselseddel til naboen Joen Michelsen paa Brundtland.Denne Sivert Andersen som dere har omtalt har nok kun vært innom Brundtland, da barnet blir døpt 1 sept. 1744. Her har presten brukt farsnavnet Andersen, nettopp for å skille han fra den Siur/Syver som allerede var på gården. Håper dette var til hjelp. Mvh. Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var til veldig stor hjelp. Det er nettopp slike som 'stikker innom' jeg har forvekslet tidligere.Jeg synes det er spennende med aner fra dette området - det er vel dette området jeg kjenner minst til fra før. Jeg leser igjennom tingprotokollene som ligger på nettet, men jeg hadde ikke kommet så langt foreløpig.Igjen - tusen takk for hjelpen.Sissil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål W. Martinussen

Hamre som er nevnt viser seg å dekke flere av Lindås sine nåværende nabokommuner. Hæsdal som er gårdsnavnet ved Siur Larsens vielse i Hamre 21.11.1734 tror jeg er i nåv. Meland komm., dvs. like sør for Lindås. Brundtland ligger ca midv. mellom Hundvin og Lindås kirker har jeg fått opplyst av søster til min kones svoger, som kjører post i det ommrådet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pål: Har du en e-mail adresse? Jeg har funnet bryllupet til Lars og Marthe, og den eldste datteren Beathes fødsel.Sissil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål W. Martinussen

Hei Sissil. Min e-post adr. er: paal.martin@c2i.net. Alt. adr.: pwmartinussen.@mil.no men det er på jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Ludvig Kvamme

Hei Sissil. De siste opplysningene kunne jeg også ønske å få vite. Min e-post adresse er lukvamme@online.no Mvh. Johan Ludvig Kvamme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Bratland

Lars Sivertsen giftet seg i 1776 med Marthe Pedersdatter Ervik, Selje, Nordfjord. Deres eldste datter Beathe blir døpt i Selje samme år. Marthe var født i 1753 av foreldre Peder Gregoriussen Ervik og kona Eli Nilsdtr. Jeg regner med det er dette resultatet Sissel er kommet fram til!? Nå vet vi at både mormor og farmor er kalt opp igjen, og navnetradisjonene i Bergen er atter en gang holdt i hevd. Mvh. Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kenneth: Ja, det stemmer. Det var disse personene. Og nå er jeg også fornøyd med navnene - de har kalt opp alle foreldrene, og de andre navnene kan også kanskje ha sin naturlige forklaring - Georgine kan f.eks. være oppkalt etter Gregorius. Jeg setter stor pris på at du deler informasjonen Kenneth. Jeg har prioritert å skrive av kildemateriell i andre deler av landet, og må derfor vente noen år før jeg får tid til å sette meg inn i alt kildemateriellet som angår denne grenen. Jeg må jo bare si at jeg er minst like interessert i det samfunnet de levde i, tradisjoner og næringsveier som jeg er i selve navnene.Johan Ludvig: E-mail sendes om få minutter.Sissil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.