Gå til innhold
Arkivverket

[#8566] Kaptein Andreas Tjensvold

Gjest Tone Tjensvold Barstad
 Del

Recommended Posts

Hvem var kaptein Andreas Tjensvold som førte Jernseilskipet 'FRAM' bygd i Newcastle i 1863. Skipet ble eid av skipsreder Georg T. Monsen, Stavanger og skipet gikk ned i 1908 utenfor Nederland. Skipet var da på vei til Italia og Andreas Tjensvold var kaptein. Alle omkom. Kan noen hjelpe meg her???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Er du sikker på at han hette Andreas og ikkje Arnt? I 1900-teljinga finst det berre ein 'Andrias Tjensvoll' og han er 'søhusmand' i Stavanger, fødd 1862. Han vart neppe sett til å føre eit skip. Derimot finst det i skipslistene for 1900-teljinga (du finn dei under ft1900, 'Heile landet') ein skipskaptein Arnt Tjensvoll, f. 1866, som då er med skipet sitt i London. Den same karen finn du saman med familien under ft1900 for Stavanger som skipskaptein A. Tjensvoll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Paulsen

Jeg svarer her for begge dine etterlysninger. A. Tjensvold og Andreas Tjensvold er vel samme person. Vet ikke om du har sjekket med Sjøfartsmuseet i Stavanger? Tok imidlertid en sjekk i DA under Militærruller - Sjømannsruller 1860-1900 for Stavanger og fant der ved å søke på ''Tjensvold'': Andreas Jacobsen Tjensvold f. 01.10.1862 Høgsfjord Prestegjeld. Han er her registert som sist avmønstret 01.05.1897. Kanskje har Statsarkivet i Stavanger sjømannsrullene etter 1900? Kan dette være den Andreas du leter etter? Hilsen Magne Paulsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svarene! Det blir hevdet at det var min oldefar som førte skipet 'FRAM'. Det har jeg funnet ut det ikke var, for oldefar er Jacob Jacobsen Tjensvold født i Høgsfjord med bror Andrias J. Tjensvold. Jeg har et kort med bilde av Jernseilskipet 'Fram' og bak på kortet står det at A. Tjensvold var kaptein. Så Andreas kan utmerket godt være Arnt Tjensvoll. Jeg skal sjekke med Sjøfartsmuseet! Takk for tipsene! mvh Tone T. Barstad - gift med Jan Barstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.