Gå til innhold
Arkivverket

[#8620] Av samme von Fangen-slekt?

Gjest Robert Chr. H. Skogly
 Del

Recommended Posts

I dagens utlagte materiale fra GDS-Buskerud (døpte på Strømsø 1792-1822) finner jeg Thete Sophie Vilhelmine von Fangen som mor til tvillingene Søvren Anton Vilhelm og Thete Sophie Vilhelmine (døpt 31.8.1793). Mann og far var aftensangprest og skolerektor Christian Søvrenssen.Var denne Thete Sophie Vilhelmine von Fangen datter av Anton Wilhelm von Fangen (fra Oldenburg (?)) (ca. 1739 – 1804) og Karen Brochmann (1742-1798)? (Jeg er kjent med ihvertfall 7 øvrige barn av paret; von Fangen og von Tangen ble brukt delvis om hverandre av barnene).Mvh. RC (rc@heimr.net)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...
Gjest Inger Tori Tønseth

Dette har jeg funnet på www.bronsted.dk\fangen\:'1.2 Tete Sophie Wilhelmine FANGEN Født 14 Nov 1767 i Hedmark(?), død circa 1795 i Riisør(?). Gift 19 Jun 1792 i Kristiansand med sognepræst i Riisør (Nedenæs) Chr. SØRENSEN, senere biskop. Efter hendes død blev manden gift med hendes søster 1.5 Antonette Wilhelmine og fik med hende yderligere 2 børn. Om hendes egne to børn, Søren Anton Vilhelm og Sophie Wilhlemina SØRENSEN, begge født 1793 og rimeligvis tvillinger, vides foreløbig intet. Håndskrevne notater i Kitty Fangen (se ovenfor) antager at de to søstre blev gift med biskoppen i omvendt rækkefølge. At dette er forkert fremgår af FT 1801. I Kitty Fangen-bogen er også noteret en søn af 2. (1.?) ægteskab, Nicolai Emanuel Thygesen SØRENSEN 'gift med sin kusine frk. Fangen'. Hverken han eller 'kusinen' er fundet.'Dette ble interessant!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk for innspillet!Denne skal altså være f. 1767 i 'Hedmark', men er altså senere bosatt i Kristiansand, der også Anton Wilhelm Fangen og hustruen Karen Brochmann bodde.A.W. Fangen og K. Brochmann ble g. i Aker i mars 1765, og hadde da ellerede en sønn - Christen Wilhelm Fangen (dpt. 3.3.1765, vel d.s. som senere kalles Herring/Henrich W.), men jeg kjenner ikke til andre barn av paret f. før Johan Wilhelm ble f. i 1769. Da var paret ankommet Kristiansand. Det er intet i veien for at de har vært et annet sted i mellomtiden, f.eks. et sted i Hedmark.Norsk Slektshistorisk Tidsskrift (NST) omtaler Téte Sophie Wilhelmine i b. 17 s. 68. Dette nr. har jeg dessverre ikke for hånden. Denne var g.m. en 'Sørenss.' Der heter det at en annen Fangen - Hanne Caroline Marie - også var g.m. en 'Sørenss.' (d.s.?) Kan dette være d.s. som den Antonette som du nevner? (A.W. Fangen og K. Brochmann hadde en datter Caroline (Wilhelmine), f. ca. 1771). Alle deres barn hadde Wilhelm/Wilhelmine som mellomnavn, som Téte Sophie.Er svaret kanhende at f.eks. en bror av Anton Wilhelm Fangen var kommet fra Oldenburg innen 1767?Mch. R.C. (rc@heimr.net)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.