Gå til innhold
Arkivverket

[#8626] Nytt brukargrensesnitt

Gjest Jan Oldervoll
 Del

Recommended Posts

Gjest Anette Skogseth Clausen

Til Magne Paulsen,Jeg har litt problemer med å se hvordan du klarer å havne inn i en runddans, og særlig at du havner i Arkivforumet hvis du klikker på lenken til Framsida. Det er mulig jeg misforstår deg, men jeg skal prøve å forklare lenkene våre.Vi har to innganger til debattforumene, den ene er fra den mørkblåe linjalen øverst på siden og den andre er fra den grå menyen på framsiden. Klikker du på den førstnevnte blir debattsiden vist i samme vindu og tilbakepilen skal være fullt brukbar. Klikker du på lenken til debattforumene i den grå menyen på framsiden får du først en tekst om forumene, og lenkene i den teksten viser debattsidene i et nytt vindu, dvs. at tilbake-tasten ikke er aktiv. Du da kan velge å lukke vinduet når du er ferdig med debatten, og det opprinnelige vinduet med framsiden til DA vil bli synlig igjen.Til Geir Thorud,Vi har bestemt oss for en stram linje når det gjelder farger, og den blåe fargen skal ikke inngå som ren tekstfarge ettersom den opptrer som bakgrunnsfarge på 'linjalen' og fordi vi har blåe lenker (om enn i en annen blåfarge). Ren tekst skal gjengis i sort på hvit bakgrunn, med unntak av tabellene hvor feltnavnene kommer på grå bakgrunn. At vi har hvite lenker på den blå linjalen tror jeg ikke skaper forrvirring ettersom den hvite fargen ikke opptrer i tekstform noe annet sted. I følge ditt forslag skal den blåe fargen opptre både som bakgrunnsfarge og tekstfarge i to vidt forskjellige roller - det tror jeg vil være til større forvirring, enn slik vi har valgt å gjøre det. De nye fargene er funksjonalistiske og derfor er det også viktig at vi overholder fargebruken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Fargar og desslike i Mac kan me diverre ikkje gjera noko med; Mac oppfører seg rart på det feltet. Å måtta skriva om att namn osv er avhengig av cookies. Om cookies vert godkjent, slepp ein skriva namnet. Korleis det blir sett på Mac veit eg ikkje.Når det gjeld opning i same eller anna vindauge, er det avhenig av situasjonen og personen kva som er best. Men hugs at ved å trykkje ned høgre musetast over lenka vil ein få valet 'opna i naytt vindauge'. Dermed styrer ein det sjølv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morten Østevik

kaker og ikke-kaker . etter å ha redigert innlegg mister kakene smak (info om forfatter ol.)(netscape 4.78). uten redigering holder kakene seg bedre :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Om eg ikkje hugsar feil, fungerer det greitt under 4.78 hos meg, også med redigering. Men no skal eg prøva på nytt, med retting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Jeg kan forsikre Jan om at når det gjelder Cookies så er der absolutt ingen problemer med den. Når det gjelder farver så har jeg fra fagmiljøene bl.a. innenfor trykkeri- og reklamebransjen, fått opplyst at Mac er den eneste som gjengir farvene korrekt. Derfor må de bruke Mac.. Så....???Men jeg er ikke fagmann innenfor farvelære, det har jeg overlatt til min bror, fotografen og maleren, men jeg tar meg bare den frihet å peke på hvordan det tar seg ut.Jeg kan leve og leve godt med det at farvene er som de er, og at navn og det hele må skrives inn hver gang ogå denne gangen.Så tilgi meg, Jan, jeg ønsker ikke å komme med kritikk men en frimodig yttring, hvis det er lov da.??? mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Det er lov både å seia og å spørja. Og eg går ut frå at svaret er at du brukar Mac. Og forresten finst det ikkje noko 'rett' og 'feil' når det gjeld fargar på skjerm; det finst berre forskjellig. Mac viser fargar forskjellig frå PC, DA har laga fargane sine for PC og dermed kan dei bli sjåande onnorleis ut på ein Mac. Men dei også bli sjåande forskjellig ut alt etter kva skjerm ein har og korleis den er innstilt. Ein kan gje opp å visda fargar slik ein vil ha dei, på alle skjermar. Av den grunn interesserer fargane meg i grunnen ikkje så mykje, det gjer derimot det faktum at nokon må skriva omatt namnet; det har gått att i svært mange innlegg. Og då vil eg gjerne vita om dette gjeld PC eller Mac, med tanke på å finna ut om det er noko hos oss som gjer at det er slik, eller vera heilt sikker på at så ikkje er tilfelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei Jan. Takk for svaret! Som sagt i et tidligere innlegg så bruker jeg Mac. Også denne gangen måtte jeg legge inn navn og det hele.Du har sikkert helt rett i det du sier. Når jeg lager hjemmesider så bruker jeg som Standard for 'Visited Links' - html-99-00-99, da blir den litt mørkere enn den farven du har her. Og det går faktisk på det samme om jeg kjører Mac eller PC. mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Henriksen

Nå er nok jeg litt akterutseilt når det gjelder 'siste versjon' av ymse programmer.I Explorer 5.0 ser alt nydelig ut,- både farger og det hele (det er iallefall min personlige mening).I Opera 5.02 er de blå linjene øverst og nederst HELT uleselige, med blå skrift på blå bakgrunn.I Netscape 4,51 likeså.Som sagt er jeg altså litt akterutseilt, men jeg vil tro at det er flere enn meg som ikke henger med i svingene og oppgraderer straks det kommer nye versjoner,- det er jo ikke bare nettlesere vi 'må' ha siste versjon av, men ganske mye hvis vi skal framstå som oppegående mennesker!Iallefall mener jeg vitterlig at alt så riktig pent ut også i Opera (som til vanlig er mitt førstevalg) bare for noen dager siden. Hva er så skjedd i forhold til min kjære Opera?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Opera: oppdatter til 6.01, som er ein mykje betre versjon. Netscape til 6.2. Men eg har ordna det slik at 4.7x, som er i same klassen, blir brukande. Så i morgon skal eg gjera det same for gamle Opera og Netscape. Men det er faktisk lurt å oppdatera nettlesarar av og til. Dei blir (stort sett) betre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Då har du nok rota til oppsettet ditt, vil eg tru. Alt virkar som det skal med bruken av cookies på PC. Me kan ikkje gjera noko med problemet ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else B. Rustad

Under Nyttige lenker skal det også være lenker til tre statsarkiv: i Trondheim, Bergen og Kongsberg. Ingen av disse lenkene virker lenger, men det kommer opp melding: 404 Not Fond. The requested URL was not found on the server /cgi-win/sat (eller /sako el. /sab, alt etter hvilken lenke man trykker på. Mvh Else B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Eg har no sett på skanning av nettlesarar, slik at eg ser kva som blir brukt. IE er heilt dominerande, med Opera 6.x som einaste relle alternativ. Men så er det mykje slengarar; alle tenkeleg versjonar av Netscape og ein del tidlegare versjonar av Opera. Målsetjinga vår blir då at systemet skal sjå ut slik me vil det skal i IE frå og med 5.0, i Netscape frå og med 6.2, i Opera frå og med 6.0, men at det i størst mogeleg grad skal fungera i tidlegare versjonar av programma; i praksis frå og med 4.x av Netscape og 5.x av Opera. Men dess eldre program dess større sjanse for at noko ikkje fungerer som det skal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Tiller

I og med at jeg er hannkjönn og bor i Australia tar jeg fölgende utgangspunkt at så lenge jeg har et par shorts, en T skjorte og en pils eller to i varmen, så er alt i orden, fargene på mine gevanter er igrunnen totalt underordnet. Jeg synes alt er OK så lenge jeg kan enkelt finne det jeg leter etter, og Digitalarkivet har vært og er fremdeles milevis foran andre. Jeg lurer dog litt på hvorfor jeg ikke får opp forsiden (Home) lengre? Jeg får kun svaret 'Unhandled Exception: File not found' Kun nedre part av forsiden med lenkene vises og de virker som de skal, men selve forsiden er borte. Jeg har ventet noen dager for å se om det ville komme seg, men nei? Hilsen Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Me nærmar oss den tida at alt er i orden i Bergen også, på same grunnlag som hos deg. Du burde få opp den nye forsida med digitalarkivet.no.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Ellingsen

Til info, hvis du trenger den, Jan:Navn, heimstad og e-post må skrives inn hver gang et innlegg skal skrives. Cockies står på ''never ask'' og jeg krysser av for ''ta vare på namn...''. Og jeg bruker IE 5.0 og mac.Ser forøvrig flere steder nå at samme innlegg repeteres tre ganger (av to ulike brukere) - er det teknisk krøll - eller noe med brukergrensesnittet som får oss til å trykke mer enn vi burde?mvh Torbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Ellingsen

Nei NÅ skal du se: Navn og alt står på plass når dette innlegget skrives. Beklager, Jan - alt ser ut til å virke som det skal. Hiv gjerne ut mitt forrige innlegg!Forøvrig: Gratulerer med det flotte, nyoppussa brukergrensesnittet. Fargene er fine, funksjonaliteten utmerket, DA kan være et forbilde for mange!mvh Torbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Fleire like innlegg: Eg trur det må skuldast at noko plutsleg har fått sein forbindelse, og av den grunn har trykt legg på plass fleire gonger. Tidleagare kontrollerte eg for at det ikkje kom identiske innlegg etterkvarandre. Men etter omleggjing av system slutta eg med det, rett og slett fordi det vart meir tungvint, for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

Ja, akkurat! To ganger har jeg lagt flere like innlegg naar forbindelsen var sein. Veldig pinlig! Naar man er taalmodig, hender det ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissil Bruun Sørensen

Jeg synes det nye designet er kjempeflott! Designet er stilrent, rolig, linkene rammer inn teksten, samtidig som de er tilgjengelig på hver eneste side. Ypperlig design når målet er å hente inn informasjon!Men jeg kan godt forstå Jan som har et ønske om å 'sprite opp' sidene litt, og har et lite forslag. På oppslagssidene er det nå en tekst før man blir sendt videre. Her går det an å legge inn et bilde, eller en liten flashpresentassjon av de ansatte og arbeidet som utføres ved Digitalarkivet. Faste brukere vil nok linke direkte til informasjonssiden, men for nye brukere vil det gi en ypperlig presentasjon av arkivet. Og disse sidene er på mange måter Norgesreklame - kanskje i større grad enn de som har som oppgave å markedsføre oss. Så kanskje vi får se et nytt utslag av din kreativitet Jan?Sissil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdaget forøvrig at når jeg sto inne i dette innlegget og trykket på Debatt, kom jeg til Brukerforum. Det hadde vært mer praktisk å komme tilbake til Arkivforum.Sissil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Eg er minimalistisk av natur; på IT-sida. Av den grunn likar eg ikkje Flash. Nytteverdien står ikkje i forholdet til ressursbruken. Og eg blir sur (nesten) kvar gong eg ser ein flash. Eg synest dei er påtrengjande. Men det kan godt henda det er ein god idé med bilete. Men samstundes syneste eg DA alt no er personleg så det rekk, til ein offentleg institusjon å vera.Når det gjeld å koma attende til brukarforum kontra arkivforum, skal eg tenkja på det. Tanken no er at ein alltid skal koma til same staden frå linja oppe og nede. Eg synest ofte der er forvirrande når eg ein gong kjem hit og ein annan dit frå same staden. Men eg ser også din logikk, Sisssel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den variasjonen av navnet mitt har jeg aldri sett før...:-)Det jeg mente med Debatt-linken, var at den burde gå til Arkivforum fra innlegg i Arkivforum, og til Brukerforum fra et innlegg i Brukerforum. Jeg uttrykte meg kanskje litt uklart. (Er forresten enig i din vurdering av flash - jeg hopper også alltid over, men mange liker det).Sissil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.