Gå til innhold
Arkivverket

[#8691] Peder Joensen TANDBERG , på Modum f.1740 ca.?

Gjest Jørn Herstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Jørn Herstad

Søker etter anene til mine tipptipp-oldeforeldre ;Peder Joensen Tandberg , fra Modum født ca 1740 - gift medKaren Thoresdatter Hellum .Deres datter Anne Pedersdtr. er født 10.des 1765 på Tandberg. ( Min tipp-oldemor , gift med Nils Ourdahl.)Kan noen hjelpe meg - jeg har ikke 'Modum-boka'Mvh Jørn i Drammen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Modums historie av Arnt Ruud, bd. IV s. 22: Tanberg grd.1) Peder Haagensen 1673 - 1725.----2)Jon Pedersen 1702 - 1773, kjøpte gården til selveie ca. 1730. Gift med Karen Henriksdt. De fikk 6 barn.---3)Odelsgutten Peder Johnsen, død 1773 48 år gl. Gift med Karen Torsdt. Hellum. De fikk 2 barn. Karen ble 2.gift 1774 Nils Trulsen 1749 - 1815.--- 4a) Anne Pedersdt. f. 1763. ---4b Jon Pedersen 1771 - febr. 1790 18 år, druknet i Tyrifjorden.4a) Anne Pedersdt. 1763 - ? 1.gift 1783 Kittil Helgeson fra Blakstad i Asker, f. 1749 Gundhus i Modum - 1794 48 år.----Anne 2.gift før sørgeåret var omme med 6 år yngre klokker til Heggen krk., Nils Ourdahl fra gården Rud i Aurdal Valdres. Ca. 1825 flyttet Nils til Østre Viger, og bodde der til han døde 1827. På Tanberg oppbevares ennå Anne Ourdahls brudesko.Ang. barna se FT 1801. ---Karen Marie hadde et epletre med hennes navn.Det står mye om Anne og Nils i boka, så jeg kan ikke gjengi alt her. Det går vel an å få lånt bøkene på bilblioteket skulle jeg tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole E. Yttri

Modum bygdebok er dessverre ikke så komplett, men det finnes heldigvis andre kilder:Skiftekortene for gården Kimmerud i Modum (nabogården til Tandberg), viser at Gunhild Rolfsdotter fra Kimmerud ble gift med Peder Tandberg (Haagensson). (Se forøvrig fullstendige skifter som ligger på hjemmesidene til Buskerud slektshistorielag). Gunhild ble oppgitt å være 80 år, 3 måneder og 8 dager gammel da hun ble gravlagt på høsten 1737, så hun bør være født 1657. Hun var datter av Rolf Guttormsson og Ragnhild Gulbrandsdotter på Kimmerud, og denne familien og forfedre/formødre kan du lese mer om i Thorleif Solbergs artikkel 'Om Tomas Ask og hans slekt' i Hringariki nr 2 1995.Jon Pedersson Tandberg og Kari Henriksdotter ble trolovet 8.mai og viet 3.juli 1723 i Hole kirke. Cautinistene var Petter Søehol og Tosten Bye. Kari Henriksdotter var høyst sannsynlig fra Ulleren. Se omtale i bind 1 av Ringerikske slekter. Karis far Henrik Haagensson finner du som 2-årig sønn på Ulleren hvis du går inn på Digitalarkivets manntall for Hole fra 1666. I det samme manntallet bor Rolf Guttormsen på Mo i Hole.Med vennlig hilsenOle E. Yttri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.