Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#8697] Holby, Rose og Michelet

Recommended Posts

Gjest Sonja Fjellhaug

Jeg søker forfedre med 'fine' navn. De er prester, muligens offiserer eller noe annet. Jeg leter etter forfedre til disse her: Niels Holbye født 29.11.1712 i Stange, død 6.3.1766. Laurentze Christine Michelet født ca 1722 i Ullensaker og Maren Arntine Rose som var gift med sogneprest Paul Christopher Holbye. Har Niels Holbye og Laurentze Christine Michelet flere barn enn Paul Christopher? Hva er i såfall deres navn og hvor ble det av dem? Sonja

Lenke til kommentar
https://forum.arkivverket.no/topic/94632-8697-holby-rose-og-michelet/
Del på andre sider

Gjest Sølvi Arntzen

Niels Holbye var sønn av sogneprest Henrik Nilsen Holby, født 1676, død 1713 som en avholdt prest i Stange. Han var student fra Trondheim 1695, fik theol attestas 1697 og ble hører ved Trondhjems katedralskole. Han ble sogneprest til Loppa 12/2 1706 og til Stange 1711, gift 19/4 1706 med Maria Andersdatter Gammelgård, død før 1730.Laurentze Christine Michelet var datter av kaptein Paul Christopher Michelet og Cecilie Jacobsdatter Lerche.Jeg har en bror til Paul Christopher Holbye (1740-1791): Niels Jacob Holbye, født 1754 i Skjold, sogneprest til Holsted på Jylland, gift 1784 med Wilhelmine Marie Meyer.Kilder: Norsk slektshistorisk tidsskrift nr II og nr IV, samt Gårds- og slektshistorie for Tjeldsund.

Gjest Carsten A. Berg

Sikker er jeg ikke, men jeg mener å huske at Michelet-familien kom til Norge med de offiserer som ble bragt til Norge fra Nederland foran 1. Carl Gustav-krig sommeren 1657. Det var i så fall kanskje kaptein Paul Christopher Michelets far som kom til landet på den måten? Tar jeg ikke fullstendig feil, skal det stå noe om dette i Dr. Yngvar Nielsens 'Norges Historie', utgitt 1911, rundt side 256-257 eller deromkring. Jeg har ikke boken her, men kanskje noen har en kopi og kan slå opp for Sonja Fjellhaug? Uansett finnes 'Norges Historie' på Deichmanske Bibliotek i Oslo.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.