Gå til innhold
Arkivverket

[#8699] En Antonette Larsdatter fra Voss?


Gjest Carsten A. Berg
 Del

Recommended Posts

Gjest Carsten A. Berg

I en slektshistorie min farmor fikk av genealogen Joh G. Reppe omkring 1952 står det at min tippoldemor Henriette Margrethe Jæger (f. i Trondheim 30.11.1838) var datter av ugift undertollbetjent i Trondheim Herman Jæger (f. Bergen 1788) og 'pike' Antonette Larsdatter som han ikke ble gift med. Videre står det at Henriette Margrethe vokste opp i hans hjem. I vigselsboken for Flakstad i Lofoten 1871 - der Henriette ble gift med min oldefar - står det imidlertid at brudens far var 'Giert H. Jæger'. En analyse av Jægerfamiliens slektshistorie viser at denne 'Giert H.' må ha vært Gjert Henrik Pantz Jæger (f. 1817), sønn av Herman Jægers fetter på Voss, snekkermester Nicolay Castberg Jæger f. 1795. Med andre ord var min tippoldemor pleie- eller adoptivdatter hos ugifte og barnløse Herman Jæger og hans like ugifte og barnløse søster i Trondheim.Spørsmålet blir da: Hvem var moren? Reppe skriver at hun het Antonette Larsdatter, og om han tok feil mht at Herman var biologisk far, kan det godt tenkes at Antonette Larsdatter var mor. I om med at Gjert Henrik Pantz Jæger kom fra Voss og såvidt var fylt 21 da Henriette Margrethe Jæger ble født, er det nærliggende å tro at Antonette Larsdatter også kom fra Voss. Sannsynligheten vil tale for at hun er bare en ungjente i 1838; i alle fall har noe gjort at Gjert Henrik på 21 har valgt ikke å gifte seg med den som blir hans eldste datters mor. Gjert Henrik ble (senere?) gift med Anna Christine Olsdatter Bang som han fikk 11 barn med i perioden 1840 til 1872. Disse 11 er redegjort for i Olaf Jægers 'Stamtavle over familierne Jæger' (1917), men en eventuell datter før ekteskapet for Gjert Henrik Pantz Jægers del er ikke nevnt. Se mer under linken 'Jæger' i venstre ramme på http://siec.winnem.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Du sier at Herman er født 1788, men i FT 1801 finnes det en Harman på 8 år, sønn av Ahasverus. Kan det være en Herman og en Harman eller 2 Herman. Jeg regner med at du har sjekket kirkene i Trondheim etter Henriettes fødsel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten A. Berg

Kjære Berit Knudsen, takk for svar vedr. Herman/Harmen Jæger. Det er Olaf Jæger som i sin bok 'Stamtavle over familierne Jæger i Norge' (1917) oppgir at Herman Jæger (i parentes kalt Harmen i Jægers bok), sønn av Ahasverus, er født 14/11 1788. Blant de øvrige barna nevnes ingen annen Herman/Harmen som kunne vært født ca 1793 - skulle han ha vært 8 år i 1801. Ingen annen ved (sideforms)navn Harmen er nevnt i Jægerboken. Det kan tyde på at Olaf Jæger har kjent til sideformen som er gjengitt i FT 1801 - men der som Harman.Det nevnes tilsammen ti personer ved navn Herman Jæger i Jægerboken fra 1917, men bare Ahasverus' sønn passer i dette tilfellet. Det kan være at 1788 er feil og at FT 1801 er korrekt, men jeg vet ikke. At to brødre skulle få samme navn er lite sannsynlig, med mindre den eldste døde som liten og foreldrene videreførte navnet til neste barn. Det kan jo være tilfellet her, men jeg kjenner ikke til annet enn at undertollbetjent i Trondheim Herman Jæger ble født 14/11 1788.Jeg har dessverre ikke fått sjekket kirkebøker i Trondheim ennå, men det er en naturlig plass å lete etter Henriette Margrethe Jægers foreldre/mor all den tid både Reppe og andre kilder oppgir at hun er født der. Mitt holdepunkt for å hevde at Gjert Henrik Pantz Jæger er hennes far er, som nevnt i mitt første innlegg, ene og alene det faktum at Henriette selv oppgir 'Giert H. Jæger' som far i vigselsboken for Flakstad.Men mitt spørsmål dreier seg altså i første rekke om Antonette Larsdatter. Det er Joh G Reppe som hevder at hun er mor til Henriette Margrethe Jæger, og fordi Gjert Henrik Pantz Jæger var vossing er det kanskje å tro at også Antonette Larsdatter kom fra de trakter? Ren gjetning, naturligvis, men verdt et forsøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Du skal lete lenge etter noen som heter Antonette på Voss på 1800-tallet. Den eneste jeg fant (i FT-1900) var født 1898 i Bergen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten A. Berg

Takk for innlegg.'Min' Antonette bør være født tidligst 1821-1822 eller deromkring, i og med at Henriette Margrethe var født 1838. Bruker vi 1821 som utgangspunkt, +/- ti år, søker i Folketellingen 1865 på Antonette, og lar etternavn begynne på 'Lars' for å dra med oss formene Larsen, Larsd., Larsdatter osv, finner vi tilsammen sju: To i Oslo, én i Hedmark, to i Vestfold og to i Nordland. Ingen av disse er født i Voss, og i det hele tatt ser ingen av disse sju i live i 1865 ved første øyekast ut til å være aktuelle.Men hun kan jo være død før 1865, og da finner vi henne ikke i folketellingen.Jeg har heller ikke klart å finne en aktuell Antonette Larsdatter via andre arkiv på Digitalarkivet/andre arkiv online. Voss er uvanlig godt dekket på Digitalarkivet via andre kilder enn Folketellingene på 1700- og tidlig 1800-tall, men såvidt jeg kan se ikke på det tidsrommet som dekker min 'kritiske periode' +/- 1820. Ei heller Trondheim.Lars ser ut til å være et noenlunde vanlig mannsnavn på Voss på 1700- og tidlig 1800-tall, så Larsdøtre var det i alle fall ikke beit på der. Spørsmålet er om ikke i alle fall én av disse kunne være en Antonette - skrevet i en eller annen form - og muligens død mellom 1838 og 1865.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.