Gå til innhold
Arkivverket

[#8749] Klartekst av forkortelser av navn på ordener.

Gjest Berit Knudsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Berit Knudsen

Er det noen som kan hjelpe meg med hva følgende forkortelser står for:R.S.O. og R.Pr.Kr.O. Ridder av St. Olavs orden er vel: R.St.O.O. Jeg vet jeg muligens ville finne dette i et leksikon, men jeg har ingen her jeg er nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Takk for den opplysningen. Disse menneskene som fikk ordenene var militærer og levde i tiden 1790 - 1914, så det er meget mulig at det er den svenske de fikk. Da gjenstår bare R.Pr.Kr.O., og den har jeg aldri sett før. Den er det bare en person som har fått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olle Elm

R.Pr.Kr.O finner jag inte i förkortningslistan i Elgenstiernas ättartavlor, däremot PrKrO = Preussiska Kronorden. 'R' skulle möjligen kunna uttydas som 'Riddare av'. Jag sökte den av Dig omnämnda bokstavskombinationen med www.google.com och fann den på en svensk hemsida som R Pr Kr O 2 kl. En Fröding, Gustaf Hugo, överstelöjtnant (väl släkt med vår senare sinnessjuke skald Gustaf Fröding, som skrev så fin poesi) hade orden. En rättelse; RSO = Riddare av första klassen av svärdsorden. (Man kan tydligen också få RSO2kl).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Takk igjen Olle. Jeg tror også at det er den Preusiske ordenen, og da skulle vel jeg anta det problemet for løst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.