Gjest Inger-Lise Sjøstrøm Skrevet April 22, 2002 Del Skrevet April 22, 2002 Er det noen som vet hvor navnet Agrim kommer fra. Såvidt jeg vet forekommer det kun i Lærdal og Borgund i Sogn og Fjordand. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Nina Møller Nordby Skrevet April 22, 2002 Del Skrevet April 22, 2002 Ved et oppslag i Familysearch fant jeg forekomster av navnet på følgende plasser utenom de du nevner: N. Ljosno Tynjum i S & Fj., Gulen i S & Fj., Gran på Hadeland og Borgund i S. & Fj. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Jan Oldervoll Skrevet April 22, 2002 Del Skrevet April 22, 2002 Søker du hos oss finn du det berre i Lærdal i 1801, og litt meir spridd over landet i 1900. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Inger-Lise Sjøstrøm Skrevet April 25, 2002 Del Skrevet April 25, 2002 Jeg tenkte helst på opprinnelsen og betydningen, ettersom det er et så typisk Lærdal-navn. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Rita Grøtte Skrevet April 25, 2002 Del Skrevet April 25, 2002 Hei Inger Lise Jeg har også slekt fra Lærdal, Årdal etc, og Agrim forekommer også i min slekt. Agrim er en form av Audgrim, og betyr 'Han som er rik og stridsbudd' iflg. 'Gudlabadne' en navnebok utgitt av mållaga i Jondal, Oddda og Ullensvang Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Torbjørn Ellingsen Skrevet April 25, 2002 Del Skrevet April 25, 2002 Agrim står ikke i norsk personnamnleksikon. Om Grim står bl.a. ''...om person med andletsmaske el. hjelm''. Så det passer jo med å være ''budd til strid''. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts