Gå til innhold
Arkivverket

[#8918] Alf Wilhelm Goodwin/Alf Thoresen : Lausunge

Gjest Thomas Goodwin
 Del

Recommended Posts

Gjest Thomas Goodwin

Jeg tror anna Lindberg var norsk. Jeg har aldri hørt noe annet i hvert fall. På E.I. ser jeg det er registrert omtrent 100 Anna Lindberg. Jeg får kikke på dette når jeg får tid. Men det får jeg ikke i dag.ths

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Hei igjen.Iflg. Wilhelm Hagemanns 1. barns dåp 1895 i Uranienborg krk. så het kona Anne Louise, f. Amundsen.Deretter tok jeg en titt på emigranter fra Oslo og fant: 2 personer som står sammen med 'klamme', Jeg vet ikke om det betyr at de reiste sammen eller ikke. Louise Midsem, næringsvei G, 50 år, hjemsted Kra. og Anna Lindberg, næringsvei P, 24 år, hjemsted Kra. Så hadde de felles opplysninger: agent Fr. Lie, til New York, D/S Thingvalla, avreise 6/9 1894, fraktbeløp kr. 120.Det kan nok se ut som om det er din Anna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Dette er den samme Anna L. jeg foreslo 24.4 kl.12.24 (jeg knotta visst feil med 2 dager). Problemet med dette pikebarnet er at hun reiste med en båt som ble styrt av en gjerrig kaptein. Han investerte ikke i skikkelige skjemaer, han brukte skjemaene for 'døde om bord' til å registrere passasjerene! Og dermed, ingen fine opplysninger!!! grrrumph!Jeg har lett etter Anna Lindberg i ft. for 1900 over hele statene, og alle jeg finner er født i Sverige! Hm. Hvis denne dama var født i Norge, (evt. Kristiania?) Hvor var hun i 1875? og, hvor er Elin Lindberg? Har noen greid å finne henne?La meg tenke! Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og, en annen ting , Louise Midsem står som gift i Kristiania-protokollene, men på EI er hun Widow... Kan Louise være familie tro? Særlig hvis Berit fant de to damene med klamme! La meg myse litt!Jeg må innrømme, støtter litt av Ullas teori, jeg tror dama var svensk! (og det er da ikke noe å være flau over??!? eller.... Laila (med 3 svenske oldeforeldre.... )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Goodwin

Gjennom samtaler med min far har vi kommet fram til at det ikke er usannsynlig at Anna reiste til Amerika i 1894. Hennes(og James Goodwins) adresse i Chicago, Ill. var antagelig Washington Boulevard 4809. Det var hit min farfar dro i 1916 og dette var en viktig adr. for ham. Han nevnte denne adr. ofte. Han ble innrullert i infanteriet like etter at han ankom Amerika. Under 'Emigr. over Kristiania 1913-19' 22936 5 står det under merknader at han hadde Perm til neste aar Sanitetskorporal. Om det ref. til Den Amerikanske hær eller den Norske hæren vet jeg ikke. Han Bodde ikke på YMCA, han jobbet der som gymlærer/instruktør. Jeg har også erfart at det er umulig å finne noe på søstrene Lindberg, og har (foreløbig) ingen problemer med at hun kanskje var født i Sverige, bortsett fra at det kanskje blir vanskeligere å spore slekten tilbake da. Jeg har ikke hørt om Louise Midsem, men skal førhøre meg. Tilslutt en stor takk til Berit, Laila, Solfrid og Ulla for at dere gjør disse dagene så spennende for meg og min slekt. Jeg var bortreist igår men håper vi kan fortsette litt i dag. Dette er gøy!Ths

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Thomas! Når jeg ser på census-imagen, så er det helt tydelig at han bodde på YMCA i 1920 som 'roomer', og, han var titulert som 'salesman'. Han bodde kanskje her fordi moren og stefaren var død? Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

noe jeg synes var litt rart, Thomas, hvorfor oppgir Alf at han ikke hadde vært i US før når han ankommer i 1916? Pusselig.... han har jo vært der før, ikke sant?Jeg har sett på alle Anna Lindberg i hele US for 1900, og ingen av dem var den rette. Enten har am'rikanerne skrevet navnet hennes riv ruskende galt, eller så er hun allerede blitt en Goodwin. Og, i hele US i 1900 var det 1900 Goodwin'er. Jeg sjekket ut de som bodde i Chicago, med null lykke.... 1910-censusen er ikke indexert, og det blir altfor mye å lete gjennom. Kanskje det finnes noen city-directories for Chicago? hmmmm Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Goodwin

Ja, det var rart, Laila. Han var der i 1910- også, kanskje en 4-5 år. Det er vel bare en feil. Jeg stusset også litt over at han i 1910 ikke oppga morens adresse. Istedet brukte han adr. til Josef Sørensens bror. Kanskje han ikke hadde kontakt med moren før han dro til US og bare dro på lykke og fromme. Josef var en nær venn fra Kra. og Margit (bodde også i Chicago) var antagelig søsteren hans. Alf hadde god kontakt med margit, også etter at han kom tilbake til Norge. Margit jobbet på Sears Robuck. Etter tjenesten i Infanteriet i US ble han Am. statsborger. Alf var så glad i Amerika at han ville ha blitt der, hadde det ikke vært for Annas død. Dette gikk så hardt inn på Alf at han ga opp alt og reiste vestover og jobbet som cowboy på en ranch før han kom tilbake til gamlelandet. Når det gjelder Anna: Det kan godt hende at hun ble gift med James før 1900. Mye kan skje på 5 år. Min far har alltid trodd at alf hadde kontakt med Anna til han var 7-8 år. Han har et bilde av dem sammen. Men han sier nå at det kan være at Alf ikke var eldre enn 3-4 år på bildet. Det er veldig mye vi ikke vet, men det gjør det desto mer spennende. Ha en riktig god helg Laila og Berit. Vi fortsetter på mandag. Hvis dere ikke har gått lei da?ths

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Goodwin

Ja, det var rart, Laila. Han var der i 1910- også, kanskje en 4-5 år. Det er vel bare en feil. Jeg stusset også litt over at han i 1910 ikke oppga morens adresse. Istedet brukte han adr. til Josef Sørensens bror. Kanskje han ikke hadde kontakt med moren før han dro til US og bare dro på lykke og fromme. Josef var en nær venn fra Kra. og Margit (bodde også i Chicago) var antagelig søsteren hans. Alf hadde god kontakt med margit, også etter at han kom tilbake til Norge. Margit jobbet på Sears Robuck. Etter tjenesten i Infanteriet i US ble han Am. statsborger. Alf var så glad i Amerika at han ville ha blitt der, hadde det ikke vært for Annas død. Dette gikk så hardt inn på Alf at han ga opp alt og reiste vestover og jobbet som cowboy på en ranch før han kom tilbake til gamlelandet. Når det gjelder Anna: Det kan godt hende at hun ble gift med James før 1900. Mye kan skje på 5 år. Min far har alltid trodd at alf hadde kontakt med Anna til han var 7-8 år. Han har et bilde av dem sammen. Men han sier nå at det kan være at Alf ikke var eldre enn 3-4 år på bildet. Det er veldig mye vi ikke vet, men det gjør det desto mer spennende. Ha en riktig god helg Laila og Berit. Vi fortsetter på mandag. Hvis dere ikke har gått lei da?ths

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, Thomas, det var nok ikke bare kanskje med Margit: Tellingsår: 1900 Kommune: Kristiania Kommunenummer: 0301 Gatenavn: Lille Strandgade 5 Antall personer registrert på bostedet: 6.Severin Sørensen hf g Vagtmand 1851 Aasgaardstrand Martine Sørensen hm g Husmor 1854 Sem Songn Sigurd Sørensen s ug Bogtrykkerlærling 1881 Christiania Margit Sørensen d ug forsørget af Foreldre 1882 Christiania Adelaide Sørensen d ug forsørget af Foreldre 1885 Christiania Josef Sørensen s ug Skolegut 1890 Christiania

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg har ikke hatt tid til å se etter Annas fødsel i dag, men siden jeg også er borti Hagemann via Sommerschild, så jeg i Ovenstads militærbiografi. Det finnes en militærslekt Hagemann. Den eldste jeg fant var f. siste 1/2 del av 1600 i Skåne. Det burde vel være en sjanse for noe slektskap her. Ang. Sommerschild/Hagemann, hvor det står Jfr. militærslekten Hagemann(det skulle vel bety at det et sted finnes en stamtavle over slekten Hagemann), har jeg funnet: Anne Marie Smith 20/1 1725 Trondh. - 23/3 1759 Drøbak. (Datter av Sara Sommerschild og Hans Jacob Smith). Gift 29/12 1740 Fossmøllen v/Chra. obl. Batzar Christian Hagemann 11/9 1709 Chra.-16/1 1777 Chra. De fikk 13 barn, 8 vokste opp. En av døtrene, Antonette ble gift med sin fetter overtollkontrollør Peder Hagemann, og han har stor etterslekt gjennom sønnen Baltzer Christian Hagemann, skipsreder og kjøpmann i Sandefjord.Jeg vet jeg er for langt tilbake i tid, men til slutt må vel løsningen finnes. Ellers tror jeg personlig at Anna muligens er født i Oslo, men at foreldrene er svenske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

1865 Ramnes, Berg vestre. Da bodde Vilhelm Hagemann 62 år, f. Sandefjord der. Han hadde sønnene Baltazar 30 år f. Vaale og Joh. Chr. Vilhelm 23 år f. Ramnes. En av disse kan være faren til Wilhelm som iflg. 1900 skal være født i Ramnæs i 1866.Om dette skulle stemme, så skulle vel nesten slekten til Wilhelm Hagemann være mulig å spore tilbake, kanskje til ca. 1660-80.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.