Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#8927] Karen Johnsen, Uvdal/Opdal

Gjest Pia Charlotte Reidarsdatter Jakobsen

Recommended Posts

Gjest Pia Charlotte Reidarsdatter Jakobsen

Er det noen som kan hjelpe meg?Min oldemor het Klara Eleonore Kristiansen, f. 1885 i Stavanger. i kirkebøkene står moren oppført som KAREN JOHNSEN f.1845 i UVDAL(noen plasser står det Opdal). Men jeg finner henne ikke i noen kirkebøker/folketellingen 1865.Jeg vet at Uvdal/Opdal finnes i både Hordaland og Buskerud, men jeg vet ikke hvor Karen skal være fra. I 1900 tellingenbodde hun i Stavanger.Jeg vil være evig takknemlig om noen kan hjelpe meg!!!!!!!Vennlig hilsen Pia

Lenke til kommentar
https://forum.arkivverket.no/topic/94854-8927-karen-johnsen-uvdalopdal/
Del på andre sider

Gjest Jo Rune Ugulen

Om det er skrive Uvdal(?) og Opdal om einannan, er det vel nærliggjande å tenkja seg at det skal vera Ugdal i staden for Uvdal. Då er du i tilfelle på det som i dag er Tysnes kommune, tidlegare Oppdal/Uggdal skipreide.På garden 'Ervisvik' i Opdal sokn på Tysnæs finn du i 1865 ei Karen Johnsd., 21 år, som tenestejente. Det kan høva brukbart, men du bør sjølvsagt freista å kontrollera dette nærare.

Gjest Marianne Herfindal Johannessen

I Ft 1900 for Stavanger står det jo klart og tydelig at Karen Kristians. er født i 1845 i Opdal SB. SB vil i dette tilfellet bety Søndre Bergenhus (Hordland), så Opdal i Tysnes må være riktig. Vielsen mellom Ole og Karen vil forhåpentligvis gi deg navnet på brudens far. Mvh Marianne

• 1 år senere...
Gjest Line M. Grønvold

Angående stedsnavnet - Opdal og Uvdal er ensbetydende navn for samme sted til ulike tider.Ihvertfall så sent som i 1912 kan du finne stedsnavnet Opdal som et kirkesogn i Nore prestegjeld.Blant annet står dette i min mormors dåps- og konfirmasjonsattest, og hun kom fra Uvdal i Øvre Numedal, Buskerud.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.