Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#8937] Gard mangler i FT 1801

Recommended Posts

Gjest Barbara Lose

Takk for hjelpen!Flere personer fra Nordejmen og Soerejmen stemme overens med personer fra garden Eymind i Sjeleregisteret for Askvoll 1789!Men disse gardene ikke finnes hos sffarkivet. De er vel identisk med Eidmind nordre og Eidmind s. i Gardsleksikon deres. Haaper folk i Leikanger leser dette.Med vennlig Hilsen - Barbara Lose

Gjest Barbara Lose

Jeg har jo funnet Eidmind (n.og s.) hos fylkesarkivet (se innlegg 1),men de oppgir ingen treff i FT 1801 - sannsynligvis fordi garden heter da Nordejmen og Soerejmen (Takk skal du ha!) Naar jeg soeker f.eks. Nordejmen i FT 1801 kommer det likevel bra.Hvis jeg finner noen person fra Askvoll via DA, pleier jeg aa soeke den vedkommende garden i Fylkesarkivets gardsleksikon. Men naa vet jeg, at treff er ufullstendig, fordi Gardsleksikon ikke ta hensyn til forskjellige skrivemaater.

Gjest Ingrid Gillesøy

Gardsnamnet vert i dag skrive Eimind - så vidt eg veit. Men namna har endra seg gjennom tida, ja. Eg kan nemne at Nord-Eimind vart f.eks. så tidleg som i 1427 kalla Emenæss. Då skal garden ha vore i Munkeliv Kloster sitt eige. Allt på 1300-talet vart det nemnd to gardar på Eimind.

Gjest Barbara Lose

Tusen takk for opplysningen, Ingrid!Det ser ut som navnene er forskjellig sogaar i dag. Paa Cappelens bilkart heter garden Eimind, paa den topografiske karten fra Statens Kartverk finner jeg n EiDmind og s EiDmind.Jeg er vant med at norske navner har skiftet ofte (naar det gjelder garder og personer), men Eymen - Nordejmen - Eidmind - det var litt vanskelig for meg.Jeg var forvirret fordi jeg har soekt FT 1801 forgieves paa Fylkesarkivets Gardsleksikon. FT 1801 er aapenbar aldri oppfoert der - ikke heller for garden Fristad, som ikke har skiftet navnet i denne perioden. Det slo meg ikke foer, fordi jeg soeker FT 1801 vanligvis paa DA via gard 'boerjar paa'.Hjertelig takk igjen, begge to! Hilsen Barbara

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.