Gå til innhold
Arkivverket

[#8950] Utvandret til Amerika i 1881?


Gjest Torbjørn Ellingsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Laila N. Christiansen

Vi har en po/t/et i blandt oss!!!!!Ikveld fikk jeg svar (som jeg da ikke er fornøyd med) fra Montana. Men, det ga en ny opplysning! Og, dette er fra MT genealogical society...Sorry, but we do not find a John O. Sand in the 1920 Montana Fergus County Federal Census. We did find a marriage record listing for an Emma Sand who married in April 1942 (no age given) but was born in North Dakota - does that help to know where they were in 1920. We are indexing the 1930 Federal Census for Fergus County so we may find the family on that. On the marriage license the mother was listed as Sara Petersen. It will be some time before the indexing is complete. Mary Ann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Laila N. Christiansen

Torbjørn! Jeg har nå fått svar fra en flittig dame, er du villig til å betale 15 US dollar + evt postpris? Her kommer det Obits etc. du må svare FORT! Om jeg ikke ser svar fra deg her i løpet av helgen, svarer jeg allikevel ja på dine vegne, og tar evt. tapet. Dette kan du ikke gå glipp av! (det er kun en hundrelapp.... og jeg har brukt mer enn det i tid :o) Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Ellingsen

Laila: Ja, her er det bare å takke og bukke. USD15 og porto vil jeg satse, - så blir det spennende å se hva som kommer ut av det.- Her kommer det Obits etc., skriver du. Jeg er redd jeg trenger en liten forklaring, så jeg vet hva jeg nå har i vente! :-) Torbjørnhjem@deviant.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hehe.' 'obits' = obituaries, som kan sammenlignes med en nekrolog. Men, her er det ikke bare alt det fantastiske den avdøde har begjort, men også etterkommere og hvem som var forgjengere. Ofte står det også hvor barna bor, hvem som 'døde først', evt. hvor mange barnebarn.....Jeg vet ikke helt hva damen har funnet, jeg vet bare at de vi fant, ikke har noen barn, men, så er det de vi ikke har funnet av barna! De kan være umåtelig interessante!!!Jeg regner med at i løpet av en uke så har jeg post i postekasse, og da! (Sender selvsagt direkte til demses, du må først fåretelle e-postadressen ders!!!(regner med, det viktigste førebels er jo hvor i allvæla kommer relativt unge Sand fra! Og, det var visst noe greier om ham og!!!!!)Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Ellingsen

Laila! Dette er epostadressen min:hjem@deviant.noHåper jeg kan betale den flittige damen i US via kredittkort?Torbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Torbjørn, som du sikkert vet, jeg er i US hele stadig, og har bankkonto derborte. Så, jeg sender penger derfra. La oss se på kursen den dagen, og så overfører du penger til meg når jeg sier ifra at tingen har kommet. Det er den billigste og lureste måten :o) (Kvittering ligger i papirene, så jeg lover å ikke lure :o))) Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Willenburg

Ang. 'obits'. Hva som var skrevet, hva utelatt og hvor korrekt, er opp til skribenten. (Da min venninne døde, var det ikke nevnt at sønnen var fra 1. ekteskap, og 'døtrene' tilhørte mann nr.3,+ navnet på en datter manglet! Ekteskap 1+2 ikke nevnt.) Så en kan ikke helt stole på obits! Eva

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Helt enig Eva, men, det er viktige spor allikevel. Og, i denne saken 'vet' vi at de ikke hadde noe særlig mer enn ett ekteskap i forhold til disse barna..... (folketellingene vi har funnet forteller det).Alle de obit'ene jeg har mottat om avdøde fjerne slektninger har stemt, faktisk har de gitt flere opplysninger enn det jeg har visst om halvsøsken og stebarn, så, det kommer som du sier an på hva skribenten hadde lyst til å fortelle. Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Ellingsen

Siden dette er i ferd med å bli et lite kurs (Finn-din-slekt-i-USA med Laila-metoden!), kunne det være interessant å lære litt om bakgrunnen for disse Obitsene (mens vi venter på å få en sånn obit i postkassa...).Er det en form for ''prestens tale'', eller noe slektninger skriver som et minneord, - eller likner det nekrologer slik vi kjenner dem fra avisene?Hvor oppbevares obits?Er dette praksis i dag på samme måte som tidligere?Er obits noe vi etterhvert kan vente å få digitalt på linje med andre kilder?Torbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Obituary er et slags 'minneskrift' om den avdøde. Den er ofte skrevet av nærmeste familie, noen gjør det faktisk selv (da fortrinnsvis før de dør) Disse blir trykket i avisen, som våre dødsannonser. Ofte har f.eks. slektsforsknings-foreninger ol. disse, eller en må kontakte avisene.Her er et eksempel, men den kan være både mer og mindre innholdsrik. Ofte også med bilde. A memorial has been established to the Sturgis Community Nursing Home. She died Thursday evening at the Sturgis Community Nursing Home. Thekla Mutchler was born Apr. 15, 1900, at Yankton to Peter and Selma Paulson. She lived at Bonesteel until she was 6-years-old, when she began living with Jim and Dora Brown. In 1909, they moved to Fairpoint in Meade County. She attended Newell High School and Black Hills State College at Spearfish. May 26, 1923, she married Tommy Olson at Sturgis. The couple moved to a ranch near Cedar Canyon. She taught at various schools in rural Meade and Perkins counties. In 1946, she moved to Sturgis and taught primary grades at Whitewood for 10 years. On May 19, 1951, she married John Mutchler in Rapid City. She continued to teach for the Meade school district and retired in 1962 after 39 1/2 years of teaching. Mutchler had lived at the nursing home since July 1980. She was a member of the First Presbyterian Church, Community Memorial Hospital Auxiliary, past president of the South Dakota Education Association, Sturgis Senior Citizens, and various educational organizations. Surviving are her husband, John Mutchler, Sturgis; two daughters, Mrs. Ida Hull, Rapid City; and Mrs. Roger (Alva) Stone, Sturgis; two stepdaughters, Mrs. Helen Miller, Sturgis; and Mrs. Joyce Mills, Rapid City; three stepsons, Harold Mutchler, Cheyenne, Wy; Erven Mutchler, Carlin, WY; and Bob Mutchler, (town unreadable), WA; five grandchildren; three great-grandchildren; and numerous step-grandchildren and step-great-grandchildren. She was preceded in death by one sister and a half-sister.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May Bjerke

Hei, jeg har fulgt med på det som skrives her og det er veldig nyttig informasjon og artig å følge med på. Man lærer alltid noe nytt.Jeg holder også på med litt leting etter slektninger i USA og lurer på om det er noen som har tilgang til døde i California 1940-1997 som finnes på Ancestry.com.Skulle gjerne ha fått sjekket hvem som var mor og far til Solveig Olson (f. 14.10.1895, død 1981, SSN:471-30-4102) og Inga Pehrson (f. 14.10.1895, død 1981, SSN:568-48-0867).Håper noen kan hjelpe, med vennlig hilsen May.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane

May Bjerke!CADI syner at:Solveig Inga Olson, som døydde i Los Angeles Co., CA 11/11/1981, hadde far som heitte Larsen og mor som heitte Johannesen, fødestad ikkje oppgjeve.Inga Sophia Pehrson, som døydde i Orange Co., CA 01/13/1981, hadde Winterwold til far, mor ikkje oppgjeve, fødestad Minnesota!Nærare detaljar vil krevja direkte 'lookups' i Los Angeles og Orange Cos., CA, eventuelt gjennom å tinga dødsattestar frå California health department i Sacramento, CA.Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May Bjerke

Tusen takk Lars! Solveig Inga Olson var den personen jeg har lett etter, men hun het Inga Solveig Larsen når hun bodde i Norge. Skal prøve å få kontakt med noen 'over there' og bestille alt jeg kan av papirer. Vennlig hilsen May

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Willenburg

Ang. obituaries, så finner en dem i avisene hver dag. The Seattle Times (og sikkert andre) har web archive, kan finne 'obits' for de siste årene der, alt trykket før feb. 1996, på nærmeste bibliotek. (I den avisen koster det å sette inn slik annonse, i andre, gratis, 'public service'). Eva

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Ok, Torbjørn, jeg har fått post!!! Med masse masse info!!! Bl.a. flere obit's både John og Sarah, og noen av ungene. Det står at John Sand var født i LOFOTEN!Hva er postadressen din? Jeg synes også du skal poste i hvertfall lista over hva som er sendt, slik at andre kan se hvor hjelpsomme disse genealogy-society'ene er! Dette er tross alt frivillige, og det kosta ikke rare greiene! Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Ellingsen

Eva: Takk for nyttig tips. Jeg har vært inne på web archive hos Seattle Times, og det var interessant. En ny kilde er føyet til mine slekts-favorites:http://archives.seattletimes.nwsource.com/web/Det er tydelig at avisene også kan være gode nettkilder når det gjelder personer som er døde de siste årene.Laila: Nå er det like før vi begynner å heie på Enga, – det sier ikke lite! Og: Klart jeg skal poste resultatet her, så flere får se hva en slik sending kan inneholde. Bare skynd deg til nærmeste postkasse, adressen min har du nå fått pr. mail.Torbjørn /:^)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Jepp. Blir sendt i morra! Her har du myyyye å lese!!!! Særlig interessant var det jo at John O. Sand er fra Lofoten! Johan Olsen? Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Ellingsen

Hurra! I dag har det kommet brev fra Amerika (via Vål´enga) - fra Central Montana Genealogy Society, Inc., 701 West Main, Lewistown, MT 59457, e-mail: gen@lewistownlibrary.orgIkke bare får jeg svar på mine spørsmål om Sakarina og John (de giftet seg forresten i Moorhead, Minn. i 1883), men også informasjon om de seks barna deres. Obits (alle vet da hva det er!) - i form av kopier av avisutklipp fra lokalavisen, med korte oppsummeringer av deres liv. Dessuten kopi av vielsesattest for datteren Emma (kjælenavn 'Sandy', ekspeditrise og etterhvert leder for skoavdelingen i stormagasinet, gift i 1942, død på aldershjemmet i 1993 - 98 år gammel) , kopi av folketellingen 1930, likningprotokoll (1920 Tax Assessment Roll for Sand family) og en utskrift av kirkegårdsprotokollen med hva som står på gravsteinene. Og kopi av dødsattestene for Sakarina og John. Alt sirlig ordnet med pålimte etiketter med informasjon om hver enkelt kopi. Her er det masse stoff å studere og sortere!På kirkegårds-protokollen er det en feil i dødsåret for John, og dette er kommentert (maskinskrevet!) på kopien med teksten: ''NOTE: There is an error on the date of death of John O. Sand but that is what is on the stone''. Så det så.Altså en meget grundig og profesjonell respons.Livet i Amerika ble kanskje ikke så storslått som ungjenta Sakarina muligens hadde drømt om, men det var heller ikke rike kår hun kom fra. Vi får tro hun var tilfreds med sine valg da hun døde i 1948, 91 år gammel.Jeg kommer nok til å lete litt etter John i FT1865, men det er jo ikke sikkert at han lar seg plassere nøyaktig. (På dødsattesten står det ''John Olson Sands'', Obitsen sier ''born 1857 Lofoten, Norway''. Jon, John, Johan, Olsen, Olssen, Ols, 31 treff på gårdsnavn Sand i Nordland osv.)Neste kapittel blir kanskje å lete etter det som kan være den eneste mulige etterkommer etter Sakarina og John. I brevet som følger sendingen står det nemlig avslutningsvis:'' As you can see the only child of John & Sarah Sand who had any children was Hilda Black. We have no information on her in our files - she may have married before she came to our county. You might try getting some information from Puyallup, WA. It does say in Iver`s (sønn av J&S) obit that a nephew had died which would be the child of Hilda but no information on his child wich is mentioned in Sarah [sakarina] obit (great grandson).''Det kunne jo bli litt av en historie...Uansett, dette har vært utrolig spennende og lærerikt. Uten en entusiastisk og svært hjelpsom Laila ville jeg nok ikke fått all denne informasjonen og disse erfaringene så flott servert. Klem og stor takk igjen!Avslutningsvis er det fristende å spørre:1) Er det slik at man bare kan skrive i vei til f.eks. Central Montana Genealogy Society og be om å få utført arbeid som dette?2) Hvordan gjøres slike henvendelser, avtale om kostnad, betaling osv?3) Finnes det oversikter over slike '' Genealogy Societies''?En liten leksjon her ville sikkert flere enn jeg finne nyttig hvis noen har tid og lyst til å forelese...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May Bjerke

Jeg synes dette er utrolig morsomt å følge med på dette, venter spent på svarene på dine 3 spørsmål.Lurer selv på hvordan man kan få betalt privatpersoner for de tjenester man får i USA, uten å bruke kreditkort over internet (noe bedrifter vanligvis bare har). - May

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei! Et lite kurs: Man går inn på f.eks. [url="http://www.rootsweb.com>http://www.rootsweb.com Dersom man ikke helt vet hvor en by/sted er, går man inn på linken, (denne er også fin selvom man vet stedet, linker direkte til sider med info om countiet) http://resources.rootsweb.com/cgi-bin/townco.cgi den gir så hvilket county byen ligger i. f.eks. inn på Suffolk, stat MT da finner man f.eks

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Willenburg

Letteste er å gå via http://www.CyndisList.com/ Bortsett fra at hun har linker til alt mulig (daglig oppdatert), så er det også en link til CyndisList.com/correspd.htm Gir der pekepinner hvordan å formulere brev på mange språk, hva det koster + mye mer. Eva

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Det som er, er at de forskjellige Gen. Societi'ene har forskjellige priser på sine tjenester, og det må man nok 'snakke' med hver enkelt om.En annen ting, CyndisList er en fantastisk ressurs, men, jeg prøvde meg på den siden du anbefalte nå, og bare under 'general resource sites', 10 forskjellige linker, var der 4 råtne linker. Og, det synes jeg er ganske slitsomt. Kvantitet...... Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.