Gå til innhold
Arkivverket

[#8973] Smidt / Unrow - og hva var en kausjonist i 1670?

Gjest Tom Askerøi
 Del

Recommended Posts

Gjest Tom Askerøi

Apropos - jeg har to Winche'r registrert i min database fra før. Kan Antonis Knudsen (Winche) borgermester i Oslo død 1614, Peder Knutsen (Winche) som arrangerte det usedvanlig fornemme bryllupet på 'Halingstad' 8/9-1594, hvor hans steddatter Margrete Olsdatter ble gift med Hr. Thomas Laugesenog nevnte Boel Knudsdatter Vincke for eksempel være søsken?Og hvem var deres far/fedre Knut/Knud (Winche) og deres mor/mødre?Ellers takk igjen til Per Nermo - men den e-mail adressen du sendte meg virker ikke...:-}

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo (nermo@online.no)

Nevnte Peder, fogd og stiftsskriver i Christiania, andre ektemann til Gunhild Mogensdatter Gyldenaar fra Hedmark (av Kane-slekt), og Boel Vincke er i alle fall (såvidt jeg vet) søsken. Disse hadde muligens broren Morten Knudssøn Knardorph Wincke, som var kongelig herold og sogneprest i Hamar Domkirke i 1577. Antonis kjenner jeg ikke til.Margrethe/Marthe Olsdatter (Reersen) giftet seg med sin søster Aase's enkemann.Foreldrene til Boel og Peder var slottsskriver i København Peder Knudssøn og Anna hansdatter Vincke/Wenche/Wyncke fra København, hvis far Hans Vincke er nevnt som byfogd i København i 1535.(Jeg husker ikke helt hvilken e-mail adresse du nevner, Tom, men min er nermo@online.no)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Askerøi

UNNSKYLD, Per Nermo!!!Det var ikke du som sendte meg den 'uvirkelige' e-postadressen. Jeg begynner å bli senil... Denne broren Knud står ikke nevnt i (dansk) personalhistorisk tidsskrift, men du kan jo godt ha rett for det.Hvet du forresten hvordan Gunhild Mogensdatter Gyldenaar var 'av Kane-slekt'?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Askerøi

Ved nærmere ettertanke, Per Nermo. Er dette riktig?:Sitat: 'Foreldrene til Boel og Peder var slottsskriver i København Peder Knudssøn og Anna hansdatter Vincke/Wenche/Wyncke fra København, hvis far Hans Vincke er nevnt som byfogd i København i 1535.' (Sitat slutt)Peder Knudsen sønn av Peder Knudsønn - uten en Knud 'i mellom' ???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Askerøi

Spørsmålet til Per Nermo om Anders Hammer også hadde sønnen Knut er ver besvart av Finne-Grønn i NST NST III s203:Knut Andersen brukte selv aldrig noget tilnavn, derimot antok hans barn, paa den ældste søn nær, navnet HAMMER efter Stor-Hamar. Naar det i enkelte genealogier ar antat at Knut Andersen kan ha været en bror av den samtidige handelsherre i Kjøbenhavn Lars Andersen Hammer (hvis efterslegt er den Gran-Gudbrandsdalske slegt Hammer), da foreligger herfor ingen indicier, og det er i sig selv lite sansynlig. (Sitat slutt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Tom, beklager skrivefeilen min vedr. Vincke: Anna Hansdatter Vincke's mann var slottsskriver i København KNUD PEDERSØN, død i København.Forøvrig: Jeg kjenner ikke til hvordan Gunhild Mogensdatter Gyldenaar (gift Oluf Reersen) eventuelt skulle være av Kane-slekt, har bare sett det antydet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 år senere...
Gjest Tore H Vigerust

Jeg tror Christen Hanssen Smidt var en yngre bror av Henrik Hanssen Smid, borger i Fredrikstad bosatt på Halden 1659-65, borger i Fredrikshald fra 1665, rådmann sammesteds fra 1668, sist kjent 1671, og som igjen var far til Fredrikshaldkjøpmennene Hans Henriksen Smidt (kjent 1677-88, ikke bosatt i byen 1689-92, muligens død) og Jacob Henriksen Smidt (kjent 1677-1700), alle tre blandt byens absolutt mest velstående borgere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.