Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#8973] Smidt / Unrow - og hva var en kausjonist i 1670?

Recommended Posts

Gjest Tom Askerøi

Apropos - jeg har to Winche'r registrert i min database fra før. Kan Antonis Knudsen (Winche) borgermester i Oslo død 1614, Peder Knutsen (Winche) som arrangerte det usedvanlig fornemme bryllupet på 'Halingstad' 8/9-1594, hvor hans steddatter Margrete Olsdatter ble gift med Hr. Thomas Laugesenog nevnte Boel Knudsdatter Vincke for eksempel være søsken?Og hvem var deres far/fedre Knut/Knud (Winche) og deres mor/mødre?Ellers takk igjen til Per Nermo - men den e-mail adressen du sendte meg virker ikke...:-}

Gjest Per Nermo (nermo@online.no)

Nevnte Peder, fogd og stiftsskriver i Christiania, andre ektemann til Gunhild Mogensdatter Gyldenaar fra Hedmark (av Kane-slekt), og Boel Vincke er i alle fall (såvidt jeg vet) søsken. Disse hadde muligens broren Morten Knudssøn Knardorph Wincke, som var kongelig herold og sogneprest i Hamar Domkirke i 1577. Antonis kjenner jeg ikke til.Margrethe/Marthe Olsdatter (Reersen) giftet seg med sin søster Aase's enkemann.Foreldrene til Boel og Peder var slottsskriver i København Peder Knudssøn og Anna hansdatter Vincke/Wenche/Wyncke fra København, hvis far Hans Vincke er nevnt som byfogd i København i 1535.(Jeg husker ikke helt hvilken e-mail adresse du nevner, Tom, men min er nermo@online.no)

Gjest Tom Askerøi

UNNSKYLD, Per Nermo!!!Det var ikke du som sendte meg den 'uvirkelige' e-postadressen. Jeg begynner å bli senil... Denne broren Knud står ikke nevnt i (dansk) personalhistorisk tidsskrift, men du kan jo godt ha rett for det.Hvet du forresten hvordan Gunhild Mogensdatter Gyldenaar var 'av Kane-slekt'?

Gjest Tom Askerøi

Ved nærmere ettertanke, Per Nermo. Er dette riktig?:Sitat: 'Foreldrene til Boel og Peder var slottsskriver i København Peder Knudssøn og Anna hansdatter Vincke/Wenche/Wyncke fra København, hvis far Hans Vincke er nevnt som byfogd i København i 1535.' (Sitat slutt)Peder Knudsen sønn av Peder Knudsønn - uten en Knud 'i mellom' ???

Gjest Tom Askerøi

Spørsmålet til Per Nermo om Anders Hammer også hadde sønnen Knut er ver besvart av Finne-Grønn i NST NST III s203:Knut Andersen brukte selv aldrig noget tilnavn, derimot antok hans barn, paa den ældste søn nær, navnet HAMMER efter Stor-Hamar. Naar det i enkelte genealogier ar antat at Knut Andersen kan ha været en bror av den samtidige handelsherre i Kjøbenhavn Lars Andersen Hammer (hvis efterslegt er den Gran-Gudbrandsdalske slegt Hammer), da foreligger herfor ingen indicier, og det er i sig selv lite sansynlig. (Sitat slutt).

Gjest Per Nermo

Tom, beklager skrivefeilen min vedr. Vincke: Anna Hansdatter Vincke's mann var slottsskriver i København KNUD PEDERSØN, død i København.Forøvrig: Jeg kjenner ikke til hvordan Gunhild Mogensdatter Gyldenaar (gift Oluf Reersen) eventuelt skulle være av Kane-slekt, har bare sett det antydet.

• 2 år senere...
Gjest Tore H Vigerust

Jeg tror Christen Hanssen Smidt var en yngre bror av Henrik Hanssen Smid, borger i Fredrikstad bosatt på Halden 1659-65, borger i Fredrikshald fra 1665, rådmann sammesteds fra 1668, sist kjent 1671, og som igjen var far til Fredrikshaldkjøpmennene Hans Henriksen Smidt (kjent 1677-88, ikke bosatt i byen 1689-92, muligens død) og Jacob Henriksen Smidt (kjent 1677-1700), alle tre blandt byens absolutt mest velstående borgere.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.