Gå til innhold
Arkivverket

[#9042] Finst det info om dem som emigrerte til USA?


Gjest Terje Aarland
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Aarland

Finst info om dem som emigrerte fra Norge til USA? Jeg har i lang tid vert på leiting etter de av mine slektninger som emigrerte for å finne ut hvor de slo seg ned og hvilke levekår de kom fra og hvordan de hadde det på turen over og hvordan livet var der borte de første årene. Jeg har hørt at det skulle komme ut bøker om nordmenn som slo seg ned i USA - navnelister e.l. Finst det andre enn 1880 tellingen for nordmenn i USA?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Olsson

Hei, Terje!Hvis du går inn på www.ellisislandrecords.org kan du finne navnet på alle de som ankom New York mellom 1892 og 1924. Etter at du har søkt på personen må du ha brukernavn og passord for å komme videre, men det koster ingenting. Da kan du gå inn og se på skips-manifestet. Der står det hvor personen skulle. Den eneste boken jeg vet om hvor det står litt om personer som emigrerte, er en bok av Halvard Oudenstad - Utvandringen til Amerika. Denne boken omhandler imidlertid bare utvandrede fra Biri/Snertingdal/Vardal og Gjøvik.Hilsen Nina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Vel, etter det Terje sier, (og i forhold til hans tidligere etterlysninger) så kom folkene hans til US mye tidligere. EI hadde enda ikke åpnet.Terje, iflg. BLM så var det en Stork Anderson som kjøpte land! klikk her: stork a kanskje ta en nærmere titt? Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.