Gå til innhold
Arkivverket

[#9051] Britisk konsul i Oslo


Gjest Else Kari Ulven Vilhelmsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Hatvik

Med atterhald om at ordet 'Obriftianfand' er ein eller annan keltisk (altså skotsk-gaelisk) tittel (for engelsk er det vel neppe??), så er vel dette heller ei feiltolking av eit norsk stadnamn skrive i gotisk stil.'Obriftianfand' kan såleis vera 'Christiansand', mao. sørlandsbyen Kristiansand. Det vil seia at 'Ch' i så fall vart til 'Ob' og gamal genitivs 's' blir tolka som 'f'.Men om dette gjev meining i tilfellet C. J. Mitchell anno 1790 er ei heilt anna sak. Dét veit ikkje eg noko om.Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari Ulven Vilhelmsen

Javisst! Sånn må det være. Den andre konsulen var i Drontbeim, det blir vel Trondheim. Takk for hjelpen. Else Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

Hei igjen. Har kikket litt på brevene. Det er ca. 50 av dem. De fleste fra perioden 1788-1791.Ut i fra brevene så ser det ut som at John kom til Norge sammen med Mitchell, som hans 'servant', jeg vil tippe tjener.I 1789 tjenestegjorde Ann i Gøteborg, hos ei dame som het Mrs. Blackwood. Har ikke funnet ut om hun er en slektning.Det ser ut til at Ann kom til Oslo rundt 1790. Da er det et brev fra søsteren Mary som ber Ann om å komme til Oslo, eller rettere Kristiania. Senere det året er et brev til Ann i Gøteborg omadressert til Kristiania.Forklaringen på at John hadde råd til å kjøpe seg gård er at han arvet en del penger fra sin far.Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari Ulven Vilhelmsen

Hei Lars ! Det var neimen ikke dårlig å ha spart på femti brev fra den tiden, og det er kjempefint for etterslekten, honnør til de som har tatt vare på dem. Vet du noe om Johns far, og har du kjennskap til om det i Skottland er skrevet mye lokalhistoriske bøker noe i likhet med våre bygdebøker? Det virker som om slekten Alexander bodde i Uphall Broxburn i flere generasjoner.Hvis du vil kan du godt sende mail direkte til meg. svenner@world-online.no Hilsen Else Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Hansen

Gratulerer Else Kari at du har funnet din konsul! Jeg har også fått svar, men de fant ingen ved det navnet jeg etterlyste. De hadde søkt mellom 1800-1899, men ingen Charles Durie. Så jeg sendte spørsmål om de ville prøve før 1800, så kanskje han dukker opp da, den godeste konsul. Ville vært rart om han ikke fantes et sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

Hei igjen.Så vidt jeg vet er det ikke noe særlig med bygdebøker i Skotland, har ikke funnet noen i alle fall. Jeg har funnet noe opplysninger om faren, den godeste Robert Alexander, men ikke mye. Skal se om jeg kan finne det fram ved leilighet. Det var i alle fall en rekke barn, tror rundt 11 hvis jeg ikke husker helt feil. Og han etterlot seg en ganske så stor arv. Har imidlertid ikke helt klart å finne ut hva han drev med.Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari Ulven Vilhelmsen

Hei Lars! Ja hvis elleve barn levde opp og arvet nok til å kjøpe seg en gård var det nok en pen liten arv! Synd dette med bygdebøker, kanskje noen der ute vet om noen gode kilder for Skottlands lokalhistorie? Else Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.