Gå til innhold
Arkivverket

[#9355] Pengetransaksjoner anno 1850

Gjest Sigrid Svendsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Sigrid Svendsen

Hvordan overførte men penger f.eks. mellom Bergen og Karlsøy/Tromsø rundt 1850? Er det mulig å spore slike transaksjoner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Posten. Om det er sporbart må vel Postmuset kunne svare på. Under nyttige lenker og videre på Museumsnett finner du Postmuseet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Ein kunne nok senda pengar gjennom posten, men i denne perioden berre om eion la setlar i eit brev; posttilvisingar kom først i 1866, og då ikkje innanlands. Var det transaksjonar som inkluderte ein kjøpmann trur vel heller dei brukte vekslar; eit papir som sa at kjøpmann slik og slik forplikta seg til å betala ein sum til ein annan. Desse vekslane kunne omsetjast, slik at ein mann i t.d. Karlsøy kunne gå til ein kjøpmann i Tromsø og få utbetalt pengane, sikkert til underkurs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Ja det er rett som Oldervoll seier,og mye tryggere var det vel også. Første mai 1824 blei postføraren Matias Eie røva av ein Stiemann(landeveisrøvar),det skjedde i Drangsdalen Lund komune Rogaland og i postseken var der 721 dalar- det var vel ein stor sum dengong

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigrid Svendsen

Dette dreier seg om et større pengebeløp som det sies at min tippoldemor som bodde i Karlsøy fikk fra/via Bergen etter at hun ble enke.Da mannen levde var de fattige. For disse pengene kjøpte hun en stor eiendom i Nord Lenangen. Siden jeg ikke kjenner hennes manns identitet (når og hvor han var født) kunne dette kanskje være en mulig ledetråd dersom pengene kunne spores. Dersom det er snakk om arv el.l. ville dette da også foregå med veksler via kjøpmenn? Ble slike transaksjoner registrert.Takknemmeligfor tips om hvor jeg event. kan lete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.