Gå til innhold
Arkivverket

[#9359] Fogd på Nedenes Ditlev Qvist

Gjest Rune Hårstadsveen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Hårstadsveen

Søker opplysninger om Ditlev Qvist og hans familie (kone, barn). Jeg mener han ei tid sist på 1700-tallet fungerte som fogd på Nedenes, og hans kone het vel Herlofsen til etternavn. Mener også han var involvert i en underslagssak e.l.Er spesielt interessert med tanke på oppvekst og familieforhold for hans datter Ditlevine (g.m. Laurits Weidemann). Både Ditlevine og søsteren Herlovine endte sine dager på Stenberg på Toten...Håper noen har kjennskap til denne mannen, hvis portrett jeg beskuer hver sommer... Er takknemlig for all hjelp!M.v.h. Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Hårstadsveen

Nå er jeg kanskje utålmodig, men prøver å 'løfte' dette spørsmålet fram igjen! Skulle noen til gjengjeld være interessert i Ditlevines etterslekt kan jeg være behjelpelig med noe av den... (Herlovine hadde ikke barn).M.v.h. Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Tittet på Familysearch og fant Ditlevine Marie Quist f. 22/5 1774 Sandsto AA. Foreldre Ditlef Quist og Ingeborg Marie Herlofsen. Da har du vel i det minste fått navnet på moren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl V. Erichsen

Kjell Bråstad (nåværende statsarkivar i Kristiansand) skriver i Øyestad bygdebok bind 2 s 278 – under gården Rannekleiv og løpenr. 656 Sandstø – følgende: ”På auksjonen i 1762 gikk bruket til fogd Ditlev Qvist, gift med 1: Jythe Terchelsdatter død 1763, barn: Maria født 1755, Maria født 1761; gift med 2: Ingeborg Marie Herlofsen 1734-1825, barn : Niels 1766-1769, Jythe født 1768, Herlovine Aasille født 1770, Margrete Catarina 1772-1832, ditlovine Marie født 1774 gift med byfogd Lauritz Weidemand. I 1775 ble Qvist avsatt som fogd på grunn av kassamangel. Herlovine Qvist solgte i 1838 bruket til Torjus Mikkelsen ….” Lykke til videre! Mvh - Jarl -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...
Gjest Jesper Ratjen

Er den DITLEV QVIST, der her omtales, den samme Ditlev Qvist som i Odd W. Thorson: Drammen Bd.II, 1962 s. 263 benævnes som søn af toller Niels Qvist i Drammen og som har ejet den afbildede 'Qvist-pokal'. Toller Niels Qvist var gift med Maren Nielsdatter Dorph. (Se venligst også min efterlysning af tollerens formodede far Niels Qvist)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Var Ingeborg Marie Herlofsen (1734-1825) datter av Herlof Herlofsen i Kolbjørnsvik og Aase Stiansdatter, og dermed søster av Stian (g. Else Juell), Birgitte, Herlof (far til skipsrederen av samme navn) og Inger Susanne (g. kommersassessor Jørgen Pedersen Flood på Tøyen i Aker) ?Og Maren Nielsdatter Dorph (g. toller Niels (Nielsen?) Qvist i Drammen), var hun sønnedatter av sognepr. i Beitstad, NT, Oluf Nielsen Dorph (død 1692) of Marte Karine Nielsdatter fra Larvik, og dermed oppkalt etter sin faster (MOD) eller grandtante (Maren Nielsdatter Dorph, g. sognepr. i Idd, ØF, Hans Jacobsen Wolf, 1639-1717) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.