Gå til innhold
Arkivverket

[#9465] Skifte etter Tønnes Torchelsen

Gjest Sigrid Svendsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Sigrid Svendsen

Beklager at jeg maser og messer, men kanskje finnes nøkkelen til Messe-gåten her?? Ved tellingen i 1815 bor Berent Torchelsen og Tønnes Torchelsen (sansynligv. brødre) på samme adresse i Bergen.Berent døde i 1827.Tønnes døde,begr:20.12.1839.Har noen tid til å se om det finnes et skifte etter ham??? NR: 2726153. Stooor takk fra Sigrid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigrid Svendsen

Det var synd........takk likevel for umaken.Jeg skal en tur til Bergen om en uke. Finnes det reg. over utflytta personer fra Bergen jeg da event. kan lete i???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Kirkebøkene har sine sider om inn- og utflyttede, og i Bergen politimesters arkiv ligger det protokoller med 3-400 registrerte inn- og utflyttede hvert år. Fram til våren 1860 var det passtvang, også for innenlands flytting, slik at man opp til det tidspunktet bør kunne forvente å finne opplysninger.De militære rullene for Bergen gir ofte svært gode opplysninger om flytting. Vi har gode registre til de fleste av disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigrid Svendsen

Hei morgenfugel!! Det var raskt levert og hos meg som var litt motløs i går stiger spenningen igjen. Kanskje kan jeg klare å oppspore denne Berent Torkelsen Messe i Bergen slik at jeg kan innskrive eller avskrive ham. Jeg har torsdag og fredag i neste uke til disposisjon.Dette med passtvang innenlands var nytt for meg. Var det samme regel for hele landet? Dersom du ellers har forslag til mulige kilder er jeg glad for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.