Gå til innhold
Arkivverket

[#9493] Henrik/Hendrik Olai Larsen f.1849 Strudshavn Alvøen

Gjest Bente Aaris
 Del

Recommended Posts

Gjest Bente Aaris

Iflg.hans vielse i DA Nov 30 1873 var fødselsdata Strudshavn 281049. Hvem var hans foreldre? Kan han muligvis være den Henrik Olai Larsen som er sønn av Ole Larsen Skaar (f. på Skaar i Gjerstad Sogn Haus Prg. Osteröya)som er nevnt i 1865-telling for Bergen? Hvis ja, åpnes det for en lang rekke aner til min mann som er oldebarn til Henrik Olai. Er det noen her som kan bekrefte dette evt. med oppslag i kirkeboken Strudshavn (Askøya)? På forhånd hjertelig takk. Mvh Bente Aaris

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Her har du foreldra og syskena til Henrik Olai Larsen, slik dei ligg i mitt register. Den første posten er ekteskapet til foreldra, deretter dåpen til borna. Du vil sjå at dei budde i Alvøen, at faren var frå Håtuft på Holsnøy i dåverande Hamre, no Meland, medan mora var frå Tveiterås i Fana. Alle data her er frå kyrkjeboka til Askøy. Foreldranamna ved dåp er normerte, resten er originalavskrift.AS1518,0,Lars,Steffensen,Alvøen,Uk tømmermand,Hammer/Haatoft?,23,Pige,Pouline,Reiersdtr.,Tvedteraas,,27,,,2609,1841AS1518,1,Lars,Steffensen,Alvøen,,,,,Pauline Reiersdtr,,,,Tømmermand,Hans Steffen Andreas,2907,1508,1841AS1518,2,Lars,Steffensen,Alvøen,,,,,Pauline Reiersdtr,,,,Daglønner Hjemmedøbt 19/9,Serene Larsine,1409,,1843AS1518,3,Lars,Steffensen,Alvøen,,,,,Pauline Reiersdtr,,,,Tømmermand,Sivert Johan,0510,1011,1844AS1518,4,Lars,Steffensen,Alvøen,,,,,Pauline Reiersdtr,,,,Tømmermand Hjemmedøbt 23/5,Rebecca Lydia,1405,2006,1847AS1518,5,Lars,Steffensen,Alvøen,,,,,Pauline Reiersdtr,,,,Tømmermand,Henrik Olai,2810,1111,1849AS1518,6,Lars,Steffensen,Alvøen,,,,,Pauline Reiersdtr,,,,Tømmermand,Lars Østen Martin,2408,1909,1852AS1518,7,Lars,Steffensen,Alvøen,,,,,Pauline Reiersdtr,,,,Forpagter,Amalie Serense Josephine,2410,2511,1855AS1518,8,Lars,Steffensen,Alvøen,,,,,Pauline Reiersdtr,,,,Forpagter,Meliane Berentine,2004,1705,1860

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Aaris

Takker Bjørn Davidsen så meget for det raske og meget flotte svar,som dermed rekker å bli en gave til min husbond, han har bursdag i dag.Mvh Bente Aaris

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 7 måneder senere...
Gjest Unni Krongård

Hei Bente, du så morsomt, din mann må være min 4 menning her i Oslo. Takker for opplysningene om Pauline, jeg har lett veldig, etter henne. Tippoldefar Lars Steffensen,bygget et hus i Bergen, på Kronstad,i 1870, til min oldemor Amalie,og min søster, Synnøve og jeg har vokst opp i det huset, og min mor har det idag. Min epost adr er. krongaard@c2i.net Vennlig hilsen Unni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Aaris

Hei Unni!Ja du, dette var morsomt, har ant. ikke så mange detalj. opplysninger vdr. familien fra Alvøen, som du og lokalkunnskaper (hvor ligger Kronstad?), har ikke funnet 'tipperne' i tellingen 1875 og ei heller når de døde, utover jeg tror det må være din Amalie som var tj.pike hos Glarmester Jan Bøe i tellingen for Bergen 1875, og Rebecca Lydia viet til tømmermann John Ivarsen 29/4 1873 iflg. kirkeboken Askøy. Tror nesten det må være Reier/Reiel Joensen bonde og forpagter og Helene Poulsdtr. der bodde på Sunde Gard Mæland Sokn Hammer prestegjeld iflg. Digitalarkivet:1801-telling for 1254 Hammer. (I Marriages in Hamre 1677-1815), finner du vielsen Jun 29 1800, da står han også med navnet Reiel begge var på Sunde ved vielsen, kan det mon være en tydningsfeil Reier/Reiel et sted?. (Jeg har ikke tjekket i org. protokollen, hva der står ved dåpen til Pauline/Pouline). Oldefar Henrik Olai Larsen var først skibstømmermann og bodde i Bergen FT:1875, siden handlende (pantelåner, marskandishandler og udgiver af Bg. Dampeskibsliste i 1900 tellingen, (vi skulle gjerne likt å ha hatt et eksemplar av den, har ennå ikke funnet noen)han bodde med sin familie i Dampesmuget 6 (kvartalet der brennte 1916), vet ikke når han døde. Men du jeg sender til din e-mail adresse, før dette blir for langt.Mvh Bente Aaris

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.