Gå til innhold
Arkivverket

[#9554] Ivar Karlsson Budde & Ahled Michelsdtr von Bodenheusen i Naustdal.


Gjest Reidun Berge Haugs
 Del

Recommended Posts

Gjest Reidun Berge Haugs

Har akkurat kommet hjem fra hyttetur. Hadde omtrent abstinenser etter å komme meg hjem for å se om det var noe nytt her..Nå sitter jeg her og bare SMILER!!! Tror dere Axel Georg Budde som er gift med NN Badenhaupt kan være de vi leter etter, eller at Axel er bror til Iver og de har giftet seg med to søstre? Er fryktelig trøtt så jeg fikk bare summet gjennom det på tysk, må sette meg ned i morgen når konsentrasjonen er litt bedre, men så interessant det var det med Ballenhausen, gleder meg til å se mer på det i morgen. Dette er GØYT!! Jeg er faktisk usikker på hvor godt utvalg vi har på biblioteket her i byen, tror det er ganske bra, men jeg får problemer hvis dette er bøker som ikke er til hjemmelån. Hadde satt stor pris på hjelp. Nei nå må jeg legge meg.Klemmer Reidun.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidun Berge Haugs

Nå SKAL jeg legge meg, men jeg måtte bare skrive litt til. Fikk en veldig interessant mail fra en som heter Finn, han er også etterkommere etter Ahled og iver. Jeg har jo ikke hatt navnet på denne datteren som Ole Larsson giftet seg med, jeg har bare visst hva foreldrene het. Han skriver at Ole Larsson giftet seg i 1687 med Margrete Ivarsdatter Budde født 1665 i Naustdal. Tenkte at det er jo ofte barna blir kallt opp etter besteforeldre eller noen andre i familien, så nå har vi jo både Katarina, Margrete og David.¤reidun

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjørnaas

Hei Melchior ar nevnt her. Dette er et navn som iallefall forekommer i Nord-Norge. Jeg har selv aner som heter det. Hvor vanlig det er ellers i landet vet jeg ikke. Hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olle Elm

Hej Reidun, Du skriver i natten: 'Tror dere' .. 'at Axel er bror til Iver og de har giftet seg med to søstre'. Som Du säkert har upptäckt redan är von Bodenhausen och Badenhaupt två helt olika släkter. Har försökt leta efter namnet Badenhaupt på någon tysk sida på nätet, men misslyckats. Det torde därför inte vara någon känd släkt och prefixet 'von' är möjligen 'hemmagjort' ....Ang von Bodenhausen i Danmark har jag lagt in en efterlysning på Anetavlen http://www.anetavlen.dk/discus/ Har också bett Gudrun Wallengren som är en duktig dansk forskare om hjälp. Vi får se vad resultatet blir.Reidun, Gratulerar till det meddelande Du fått från 'Finn' ang 'Margrete Ivarsdatter Budde født 1665 i Naustdal'. Utan att komma med alltför mycket pekpinnar, vill jag råda Dig att försöka kontrollera originalkällan, eller få tydliga källhänvisningar på den uppgiften och även de andra omkring Din säkrade anfader. Kan förstå om Du som småbarnsförälder inte har så mycket tid, (och barna är ju mycket viktigare än släktforskningen - deras lilla uppväxttid försvinner, men de döda i källorna kvarstår ;o) ). Men, om Du sammanställer en massa resultat utan källhänvisningar, blir det samlade resultatet utan värde. Nu lät jag tråkig ... men så är erfarenheten ... vi är många som gjort den. Mvh, Olle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidun Berge Haugs

Min kjære Olle, du lød slett IKKE tråkig, tenkte faktisk ikke på å spørre etter kilden hans, får sende en mail etterpå. Så utrolig snill du er som har lagt inn etterlysning og spørt Gudrun Wallengren om hjelp, tusen takk..((KLEM)) Ellers har jeg nok vært fryktelig trøtt i natt...*S* Inger:Jeg hadde faktisk aldri hørt dette navnet før, burde vel kanskje ikke så bombesikkert hevdet at dette navnet ikke var kjent i Norge..(rødme..) De anene du har som heter Melchior, er de norske eller har norske foreldre? Vet du om navnet er i bruk idag?Klemmer R

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leiv Skjerve

I min slektsbase har jeg 14 med navnet Melchior. hovedsakelig fra presteslekter i Trøndelag. særlig i Meldal, Falch, Schjelderup, Riber, Meyer, Meldal osvPå Kvikne har vi en Melchior Grøtli som har vært med på oppdatering av bygdeboka for Kvikne.Mit råd er: Hold fast på Mikkel.Leiv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leiv Skjerve

På min hjemmeside har jeg 14 med navnet Melchior. I slektene Falch, Scjelderup, Riber, Meyer og Meldal. Dette er presteslekter i Trøndelag, vesentlig i Meldal.Av brukere idag har jeg Melchior Grøtli på Kvikne, som er medarbeider i den oppdaterte bygdeboken for Kvikne.Jeg har også notert meg Halvard Melchior Almskår f 1975, hvis far bonde Kolbjørn Almskår er f 1950 i Rennebu.Jeg synes Mikkel smaker best.Leiv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidun Berge Haugs

Da holder vi på Michel og Mikkel, men det er kanskje lurt å sjekke de navnene som begynner på M med tanke på at det er lett at et navn kan være feilskrevet/lest.¤R

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjørnaas

Hei Det er jo ikke så godt å vite alle slags navnevarianter i dette langstrakte landet, så du er tilgitt at du ikke visste om dette navnet. Det er faktisk mange som heter det i en eller annen variant også i folketellingen 1900. Min slektning Mathias melchiorsen, f. ca 1782, bodde i Steigen i Nordland. hvem som er hans foreldre vet jeg ikke. Så imidlertid på en del med navnet Melchior i 1801-tellingen og to sto det bl.a. finne/find på. Fant også noen kombinasjoner på Melchior Michelsen, en het Melchior von Rosenvinge (g.m. Anna Brun). Det var flere forskjellige slektsnavn i forbindelse med navnet: Schjelderup, Heiberg, Falch, Krohn, Schults, Bernhoft, Koch, Riber, Kintzel, Blomberg, Leschlye, bl.a.. Ikke alle disse navnene høres norsk ut. Selv har jeg trodd at min slektning kanskje var same eller noe slikt, uten at jeg har belegg for noe slikt. Dette synes jeg var interessant, så hvis noen vet mer om opprinnelsen av dette navnet, vil jeg gjerne høre om det.Hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Kan her ta med at Helle Christofferdatter Budde som døde på Ramstad i Tjeldsund august 1774, antagelig var datter av Christopher Budde (Bude) og Dorthe Melchiorsdatter Quintler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Reither

Bare en liten kommentar angående navnet Melchior, som vel ikke er så vanlig i dag. Så vidt jeg vet het en av de tre vise menn nettopp Melchior (de to andre het Caspar og Baltazar, om jeg ikke husker helt feil fra skoledagene), og de fleste bibelske navn er eller har vært brukt i Norge på et eller annet tidspukt. Lea, Noa (ofte som Noe), Ahashaverus, Lukas, Adam, er kanskje litt uvanlige i dag, men har vært i bruk tidligere, selv om de ikke har hatt samme utbredelse som Maria, Sara og David, for å nevne noe vanlige bibelske navn. Melchior hører til disse litt mindre brukte, men 'gode, gamle' navn fra Bibelen, og er forresten i dag brukt en del blant jøder, har jeg lagt merke til.Mikael/Michael/Mikkel er for øvrig også fra Bibelen; navnet på en av Erkeenglene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Til Inger Bjørnaas.Jeg finner en i mine notater som heter Mathias Melchersen, f. 1783, sønn av Melcher Andersen fra Sirines i Hamarøy, død 1784, og Maren Hansdatter. Hvis denne er aktuell kandidat, hadde han en bror som hette Manasse og som bodde på Tysnæs i Hamarøy. Og igjen, denne Mathias var gift med Dorthe Larsdatter og bodde på Eiterjord i Gildeskål. Berith Monsdatter fra Navjord i Gildeskål var hans svigermor. Hans etternavn skrives både som Melchersen, Melchersen og Melchjorsen.Men som sagt, jeg vet ikke om denne en din mann? Alderen er i alle fall passende mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olle Elm

Hej Reidun och andra intresserade av von Bodenhausen,Gudrun Wallengren har kommit med ett första svar: 'Jeg har ikke nået at se ordentligt i Danmarks Adels Årsbog. Navnet 'von Bodenhausen' er to gange nævnt i Personalhistorisk Tidsskrift. Jeg tror, at navnet meget vel kan høre hjemme i de hertugdømmer, der til ca midten af 1800-tallet var fast knyttet til Danmark. De ligger nu i Nordtyskland.Men det er et lidt magert udbytte:Personalhist.Tidskift, 1904, s. 43 På en rejse i det nuværende Nordtyskland, sammen med arveprinsen, 1804, skriver Johan Severin Holten hjem til sin hustru: På vej til Rehburg kom han til at køre i samme vogn som en 'Domherre von Bodenhausen'. (- denne var ikke særlig behagelig!)Personalhist. Tidskrift, 1923, s. 57 En artikel af O.V.Munthe, om Ulrich Frederik Gyldenløves efterkommere - han var uægte søn af Frederik III. Disse uægte sønner fik ofte godser i Sønderjylland - det var en af grundene til at det hele blev så besværligt. En efterkommer af Danneskiold-Laurvig, Margrethe Christiane Augusta, blev 1711 gift med Karl Ludvig, greve af Leningen-Westerburg. Han havde tidligere været gift med Anna Magdalene, Friherreinde von Bodenhausen (1660-1709) Jeg skal se om de der flere oplysninger andre steder.' Skall bli spännande att se om hon finner mera. Mvh, Olle,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olle Elm

Hej igen, Som ni ser är anknytningarna till Danmark inte särskilt starka. Man kan undra hur Ahled Michelsdotter von Bodenheusen, tog sig till Norge. När jag läser Leiv Skjerves värdefulla citat från 'Ovenstads Militærbiografier' blir jag inte så mycket klokare på var Iffuer Carlsen Budde, höll till och var han kunde ha träffat Ahlet. Jag ser att han var i Marstrand - och där är ju trevligt - men jag trodde det var mest numera som tyskarna 'la till' där ;o) Har någon en tanke om hans krigarbana rent geografiskt? Mvh, Olle,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidun Berge Haugs

En historie jeg har hørt siden jeg var liten er at en av forfedrene mine kom fra Schleswig-Holstein. Historien går ut på at det var en jente fra en bedre familie som rømte etter at hun skulle bli giftet bort. Hun hadde fått plass på en båt som gikk til Florø. En annen av forfedrene mine, Anna Dorthea Christopherdtr. Zinche, stammer vel også frå tyskland, jeg trodde lenge det kunne være henne historien dreide seg om. Hadde et innlegg om henne her for en stund tilbake, og kan vel si med sikkerhet at det ikke kan være henne som rømte. Kanskje er historien bare oppdiktet, eller det kan være Ahled som kom til Norge på denne måten??? Ellers var det spennende det Gudrun hadde funnet, jeg er utrolig spent på fortsettelsen.. Har sett endel på Budde-navnene på family search. Ser at mange i Budde-slektene har to eller flere navn. F.eks: Axel Jorgen Budde, foreldre: Frederik Otte Budde og Ide Sophie Bildt. Kan det være at Iver het Iver Carl Budde og at andrenavnet hans med en feil er blitt omgjort til Carlsson? Jeg sjekket ganske mange og fant flere eksempler på personer i Budde-slekten som hadde flere navn uten at de hadde navn som viste at de var sønner eller døtre til sine fedre. Var på biblioteket idag, i Norsk Slektshistorisk Tidsskrift som du anbefalte Olle, stod det at det var skrevet to bøker om Budde-slekten. Selvsagt så var ikke bøkene til utlån.. Er det noen her som har lest noen av disse bøkene? Jeg har forreten lagt inn søknad hos min mann om å få tilbringe en dag på biblioteket.*S* Fikk forresten mail fra Finn og informasjon om hvilken kilde han hadde da han hadde funnet ut at Ole Larsson giftet seg i 1687 med Margrete Ivarsdatter Budde født 1665 i Naustdal. Han hadde funnet dette på family search, jeg sjekket der og fant det samme, så da krysser jeg fingrene i håp om at family search er en pålitelig kilde. Jeg likte kjempegodt det siste spørsmålet du stiller her Olle, håper noen vet, det hadde vært utrolig interessant å få svar på det.Else: Så mange fine navn, jeg hadde en liten gutt som het David, godt navn, betyr elsket.Klemmer Reidun..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olle Elm

Reidun, Familysearch är inte en säker källa utan måste alltid kontrolleras mot originalet. Om Du går in på Familysearch finner Du följande:Margrete Iversen BUDDE Sex: FMarriage(s): Spouse: Ole LARSEN Marriage: Abt. 1687 , Sogn Og Fjordane, Norway Film Number: 962444Källan är alltså en mikrofilm och jag skulle gissa att fyndet är gjort i Förde sockens kyrkoböcker eller mindre troligt i en dombok. I och med att det står 'Marriage: Abt. 1687' kan man väl tänka sig att antagandet är gjort efter en födelsenotis i församlingsboken. Om jag var som Du skulle jag inrikta mig på att gå igenom dessa originalhandlingar - man vet aldrig vad man finner. Kanske Du redan gjort detta - i så fall är det ändå mer intressant att Du inte funnet notisen. Om det t ex finns dopvittnen vid barnens dop är dessa synnerligen viktiga för att avgöra släktkretsen. Släktforskning på nätet är spännande. Men att gå igenom originalhandlingarna och sakta försöka förstå samband är den ultimata upplevelsen .... Mvh, Olle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Jarl Runde

Snakka med Inge Eiksund her i Naustdal i går, han er vel den som har mest greie på gamlekyrkja og omstenda kring ny kyrkje i Naustdal. Han fortel at gamlekyrkja skulle rivast på dugnad men folket nekta. Det vart difor leigt inn folk som reiv (stein)kyrkja mot betaling. Inge kjenner ikkje til nokon rapport om rivinga og kjenner heller ikkje til noko om graver under korgolvet.Men han minte meg om at det er skreve/gjort notatar om Budde og etterkomarane hans i Naustdal! Eg skal sjå om eg finn dette så snart eg har høve til å gå på biblioteket. Der kan vel kanskje vere ein ny leietråd for deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leiv Skjerve

Mulig arbeidshypotese.Fredrik Budde (adelig) f 1589. med sønner Mathias f 1613, Fredrik Otto f 1616, Joachim f 1626og en antatt datter NN Budde f kr 1610 som gifter seg med en antatt Carl Iversen f ca 1600, som antar slektsnavnet Budde.Iver Carlsen Budde f ca 1637. Sersjant i Bergen 1660-75, Sundfjord 1683-1710 g m Ahlhed Mikkelsdatter Badenhaup.Margrethe Iverdatter Budde antatt f ca 1670 g 1687 med Ole Larsen Furebotten f 1645.Margrethe har en bror Carl Iversen Budde, konduktør i ung alder i Fredrikshald i 1697.Ja, dette er nok et luftig forslag på en varm sommermorgen i BodøLeiv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per B. Lilje

Selv om patronymet skulle være feil (noe det neppe er), kan man av det som står i Ovenstad etc. garantert sikkert si at løytnant Iver Carlsen Budde IKKE var sønn av oberst Frederik Otto Budde og dennes hustru Ide Sophie Bildt!!!! Disse var så fremstående personer av så høy byrd at det i alle militære dokumenter (etater etc., dvs. de Ovenstad bygget på) om en sønn ville ha fremgått hvem som var hans foreldre. I datidens forhold ville nok en sønn av disse også sikkert hatt en raskere og mer fremstående militær karriere, nesten uansett egnethet...Oberst Frederik Otto Budde til Torsøs forfedre:Far: Friderich Budde til Töllist (på Ösel) [ca. 1580- etter 1658] Mor: Karen Axelsdatter Urup (ca. 1590-1656) Farfar: Mathias Budde til Töllist (ca. 1550-1591) Farmor: Ursula Behr (f. ca. 1590) Morfar: Axel Ugerup til Vognø (1564-1601) Mormor: Helle Marsvin (1566-1637)Ide Sophie Bildts forfedre: Far: Oberstløytnant og lensherre Vincentz Bildt til Næss Mor: Else Friis (1611-1677) Farfar: Otte Bildt til Næss (f. ca. 1565) Farmor: Inger Jespersdatter (f. ca. 1570) Morfar: Anders Friis til Hungstrup og Estruplund (1589-1644) Mormor: Ida Munk til Visselbjerg og Krogsgaard (1589-1681)[Her har jeg ikke sjekket kildene] En med en slik slektsbakgrunn på 1600-tallet ville ikke stukket det under en stol, og ville nok også hatt en mer fremtredende samfunnsrolle enn løytnant Iver Carlsen Budde hadde (og mere penger og eiendommer!!!!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olle Elm

Hej,Stöder de slutsatser Per B. Lilje drar ovan angående Iver Carlsen Budde s härkomst. Frågan är om alla tryckta arbeten där 'Buddar' förekommer är genomgångna? - jag blir inte klok på detta. Namnet verkar i alla fall inte speciellt ovanligt som borgerligt namn - eller ett namn man använder sig av som militär. Kommer att tänka på namnet Trolle i Sverige som både är ett gammalt adelsnamn, och finns hos oadliga namnbärare på 1600-talet.För att komma vidare med Iver Carlsen Budde anar jag att det är primärkällor som gäller. Det här är ett område jag är okunnig om vad gäller norska förhållanden.Finns, - förutom eventuellt kyrkoboksmaterial, och militära rullor -, mantalslängder, tiondelängder, jordeböcker m fl? Finns domböcker?Enligt mina erfarenheter - som ju enbart är svenska vad gäller 1600-tal - är det nästan omöjligt att säkert spåra en individ vid den här tiden utan att använda flera av ovanstående källor.Mvh, Olle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidun Berge Haugs

På Familysearch fant jeg noen web-siter som var om Budde-familier. Jeg har ikke sjekket så mange av de. På en tysk side fant jeg i Emsburen 64 personer med navnet Budde http://db.genealogy.net/ofb/ , men ingen Iver eller Carl. Jeg tenkte jeg skulle studere de andre sidene litt nærmere ikveld.Jeg må bare innrømme at noen dreven slektsgransker er jeg ikke, så jeg er usikker på hva det finnes av materiell her i Norge. Jeg vet at det finnes domsbøker, men hvor langt tilbake de skriver seg fra vet jeg ikke..Jeg sitter og tenker på at Iver ble begravet under korgulvet i Naustdal kyrkje. Så han må jo ha hatt en viss posisjon i Naustdal i alle fall...For det var vel ikke hvem som helst som fikk bli begravet i selve kirken??? Jeg håper Harald Jarl finner noe på Biblioteket.¤reidun.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjørnaas

Har slått opp på Family Search, og fant følgende: Iver Carlsen Budde, f. 1638, Nosdal, Nordre-Bergenhus, Norge. På den ene posten sto det i tillegg: Relatives: Henry Hagbart Nordvik, og på den andre: Marriage: Spouse: Alfred Michelsen (det må da være feil. Trodde spouse var ektemake ?) Fant også Katrine Iversen, f. 1663, Nostal, Fords, Sogn og Fjordane, Norway, foreldre: Iver Carlsen Budde og Alhad Michelsen Von Bodenheusen. Fant ikke dåpen til David. Dette var vel forsåvidt ikke noe nytt, men viser i alle fall hvor Iver Carlsen var født. (Hvis det da ikke allerede er nevt, det begynner å bli mye materiale å holde styr på.Til Birger Forsmo: 'Min' Mathias Melchersen var gift med Pernille Iversdatter, og bodde i Nordland. De hadde en datter, Tonette Mathiasdt. Stensland, f. 15.6. 1841, d. 1918. Det her nok ikke den samme som d nevnte, men takk likevel.Hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leiv Skjerve

Family Search bruker ofte -sen der vi forventer å finne -datter i forbindelse med kvindenavn. Slik også for Alfred Michelsen, som antagelig skal være Alhed Mikkelsdatter. Katrine Iversen skal muligens være Katrine Iversdatter.Leiv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olle Elm

Hej, Att Familysearch anger Iver Carlsen Budde, född '1638 Nostdal, Nordre-Bergenhus, , Norway' beror förmodligen på att man funnit uppgiften om Iver Carlsen Budde och hans existens i Naustdal i någon källa. Av uppgifter om svenskar i Familysearch vet jag av erfarenhet att den som lämnar uppgifter i Familysearch ofta anger födelseorten till den plats man finner personen, vilket ju inte alls behöver stämma. Familysearch bör alltid användas som en ingång till primärkällor och inget annat. Det är enda sättet att finna säkra uppgifter. Det skall bli intressant att se vad ni finner i primärkällan. Mvh, Olle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olle Elm

Nytt meddelande från Gudrun Wallengren i Danmark:'Jeg finder foreløbig ingen oplysninger om indgifte personer af navnet von Bodenhausen i DAÅ. - Men jeg kan søge lidt i Kancelliets brevbøger. Der er også flere fortegnelser over militære personer på Rigsarkivet. Venlig hilsen Gudrun'/Olle '

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.