Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#9587] Helleg Jonnson Rabben, Tinn i Telemark

Recommended Posts

Gjest Jarl V. Erichsen

Helleg (Hellek) Jonsson Rabben. Født omkring 1746 [FT 1801 Tind i Telemark (Digitalarkivet)]. I 1801 er Hellek oppført som husmann med jordbruk på plassen Rabben under Weaasen i Attraae sogn i Tind prestegjeld. I 1801 bor barna Jon, Gro og Hølje hos dem. Hellek fikk i 1807 festebrev på Rabben av Cappelen. I Einungs Tinn-soge regner han med at de kom som leilendinger til Veåsen. Gift med Aagot Hansdatter Rabben. Født omkring 1746 [FT 1801 Tind i Telemark(Digitalarkivet)].Barn a) Hans Hellichsen (Rabben). Møbelhandler, snekkermester. Døpt 9/11 1777 i Tinn i Telemark [sA Kongsberg i brev 11/02/2002.]. Død 24/8 1829 [sA Kongsberg i brev 11/02/2002.]. b) Jon (Jahn) Hellichsen Veåsen. Født omkring 1785 i Tinn i Telemark[FT 1801 Tind i Telemark (Digitalarkivet)]. Gift med Jeljorden, Jorån (Jøran) Jansdatter. Død etter 1851 [skiftereg. Øvre Telemark Østfjeldske 1849-1865 (RHD)]. Jorån skrevet 'Jøran' i skifteregisteret 1851 ved Jahns død. c) Gro Helliksdatter Rabben. Født omkring 1792 i Tinn i Telemark [FT 1801 Tind i Telemark (Digitalarkivet)]. d) Hølje Helliksen. snekkermester. Døpt 8/10 1797 i Tinn i Telemark [sA Kongsberg i brev 11/02/2002.]. Gift 23/5 1825 i Strømsø [sA Kongsberg i brev 11/02/2002.] med Syvertsdatter, Ingeborg Marie. Født omkring 1794 [sA Kongsberg i brev 11/02/2002.]. e) Synnau/Sønnau.Er det noen som kan hjelpe meg fremover, bakover eller tiul sidene? Min tilknytning er gjennom sønnen Hølje.Mvh – Jarl -

Gjest Laila Kornstad

Jeg fant nedenstående på Familysearch.com. Jeg vet ikke hvor riktig det er, men det er jo noe å jobbe ut fra. Lykke til! Hilsen Laila Kornstad.Hellek JONSEN Sex: M Event(s):Birth:1746 Marheimsrud, Tinn, Telemark, Norway Parents: Father: Jon HELLEKSEN Mother: Astrid HOLJESDR Agot HANSDR Sex:F Marriage(s): Spouse: Hellek JONSSON Marriage: 23 Oct 1777 Marum, Tinn, Telemark, Norway

Gjest Laila Kornstad

Hei igjen! Et nytt søk gav disse barna nedenfor. Navnet Astri tyder på at det jeg fant i forrige innlegg er riktig. Jeg tipper på at moren til Ågot het Gro (etter oppkallingsreglene). Hilsen Laila Kornstad.1. Hans HELLEKSSON - International Genealogical Index / NO Gender: M Christening: 9 Nov 1777 Atraa, Tinn, Telemark, Norway2. Astri HELLEKSDR - International Genealogical Index / NO Gender: F Christening: 25 Jun 1779 Atraa, Tinn, Telemark, Norway3. Gro HELLEKSDR - International Genealogical Index / NO Gender: F Christening: 10 Nov 1781 Mals, Tinn, Telemark, Norway4. Helje_ HELLEKSDR - International Genealogical Index / NO Gender: F Christening: 1789 Mals, Tinn, Telemark, Norway5. Gro HELLEKSDR - International Genealogical Index / NO Gender: F Birth: 13 Nov 1791 Mals, Tinn, Telemark, Norway6. John HELLEKSEN - International Genealogical Index / NO Gender: M Christening: 15 Feb 1783 Mols, Tinn, Telemark, Norway7. Tarjer HELLEKSSEN - International Genealogical Index / NO Gender: M Christening: 9 Apr 1786 Mals, Tinn, Telemark, Norway8. Holje HELLEKSSEN - International Genealogical Index / NO Gender: M Birth: 5 Jul 1795 Mals, Tinn, Telemark, Norway9. Holje HELLEKSSEN - International Genealogical Index / NO Gender: M Birth: 8 Oct 1797 Mals, Tinn, Telemark, Norway

• 3 uker senere...
Gjest Tor Dale Sv endsen

Hei. Har bare sett veldig fort på dette, men kan i allefall si følgende sikkert. Høljes ene bror, John Helleksson, som bodde på Veåsen, og var gift med, Jorånd Johnsdatter Hjeljorden. De hadde fire barn:1.Aagot,f. 1815, rtA: 1843. 2.Hellek, f. 1818,gm: Tone Hansdatter Kopsland, f. 1815.( Tinnsoga nemner at de rtA, men ifølge A Svalestuen er dette uvist. de hadde en sønn Hans f.1842) 3.Birgit,f.1823,gift 1849 med Hellek Gunnulvsson Lidgard f. 1823. 4.Astrid, f. 1827 gift 1851 med Johannes Knutsson, f. 1826, rtA: 1852. Nr 3, dattera Birgit hadde 6 barn og etter noen sv disse er det etterkommere her i Tinn, så du har nok endel slekt her. skal prøve å kikke litt mer på dette. Og er det noe av dette du vet fra før, så er det jo veldig greit. Mvh. Tor

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.