Gå til innhold
Arkivverket

[#9647] Ekteskapsbevilling, Selje 1745


Gjest Sissil Bruun Sørensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Sissil Bruun Sørensen

Under ekteskapsbevillinger for Bergen stift 1717 - 1804 har Peder Gregoriussen fått innvilget ekteskap med Eli Andersdatter 21.05.1745. I andre kilder står hun oppført som Eli Nielsdatter, noe som også stemmer med navnet på sønn nr. 3 (de to første het Gregorius). Imidlertid står det ikke oppført hvilken går de kommer fra, og jeg finner verken Peder eller Eli blant døpte i Selje. Står det flere opplysninger i den originale ekteskapsbevillingen?På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Ordlyden i bevillingen er bl.a. som følger: '.. Vi, .... bevilge og tillade, at Peder Gregoriisøn og Eli Andersdaatter, Bønderfolk af Seløe Præstegield i Bergens Stift, udi Vort Rige Norge, maae udi Egteskab sammen komme, uanseet at de skal være hinanden udi Tredie Leed beslegtede, dog skal de først paa behørige Stæder beviiseligt giøre, at de hverandre ey nærmere, end som herover er meldt, udi Slegt etter Svogerskab paarører, saa og noget efter deres Midler og Leilighed, samt Biskopens billig Sigelse til næste Hospital udgive ...'Det ble kvittert for en riksdaler til St. Jørgen 28. juni 1745.Gardsnavn mangler dessverre for både brud og brudgom, dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissil Bruun Sørensen

Takk skal du ha! De var bosatt på Ervik i Selje, men under vielsen står begge oppført uten fødselsdato og uten fødested, i motsetning til mange andre. Siden jeg ikke finner fødselen, og det heller ikke ser ut til at noen av fedrene var bosatt på Ervik, vil jeg anta at de er født i en nabobygd eller lignende. Slekt etter svogerskap betyr kanskje at den ene har vært gift til gården med en bror/søster?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.