Gå til innhold
Arkivverket

[#9699] Backup folkens, der er tingen!!

Gjest Arne Neegaard
 Del

Recommended Posts

Gjest arild andersen

ja slikt er kjedelig og veldig tidskrevende hvis man skal lage det på nyttjeg tar kopi på usb-minnebrikker samt at jeg har det også lagret hos andre (familien )datamaskiner. de er jo litt interessert de også... jeg vil bare spørre den stasjonen du nevner F... er det et eksternt lagringssted eller?Du kan ikke gjenolive det hos andre da?jeg håper at du får til en løsning på dette kjempeproblemetmvh arild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Til innlegg 25: Normalt så er det bare å sette inn minnepinnen i USB kontakten og så ordner pc'en resten, men når det gjelder en pc fra 2000 er jeg ikke helt sikker om det er like enkelt. Prøvde en gang på en eldre maskin og da fikk jeg problemer med å få det til å virke. Har du CD brenner på pc'en? og hvis ikke kan du kanskje sende sikkerhetskopien på mail til en som kan hjelpe deg med å få lagt den inn på en lagringsenhet.(Hvis ikke filen er for stor da) Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Nå var det et 5 år gammelt emne jeg tok opp da, og en får virkelig håpe at Arne greide å få orden på slektsprogrammet sitt. Jeg får meg liksom ikke til å spørre blandt familie og venner om å oppbevare CD-ene til backup av Brothers Keeper, men det er vel bare tull av meg. Har vært inne på tanken om å leie bankboks til dette formålet da.Jeg har gjort som Are, og sendt veldig mye slektsinformasjon til andre. Det har da vært fra det jeg har skrevet i 'Mine Dokumenter', og en kusine har fått nesten alt jeg har på min fars side. En tremenning har fått alt jeg har på min mormors side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siw Merethe Sværholdt

Jeg har kjøpt meg en ekstern harddisk som jeg plugger i kopierer filer , plugger ut og setter i bokhyllen. Den kostet meg under en tusenlapp på nettet og tar ca 300 gig. Ser ut som en litt tykk bok. Kan anbefales.Har også lært på den harde måten som Arne. Mistet ikke slekten min, men bilder gjennom 3 år! Tror jeg gråt en hel dag. Harddisken døde plutselig, men fikk reddet alt av en ekspert. Leverte hele sulamitten inn til et verksted og de klarte utrolig nok å få ut alle data og bilder. Håper du er like heldig Arne! Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siw Merethe Sværholdt

Anne Lise: 5 år ja:-) tipper Arne er over dette problemet...sånn er det når man ikke følger med i timene:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Bankboks og CDer høres tungvint ut i våre dager. I banken går man jo aldri lenger, og CDer har begrenset levetid og det er tungvint å aktivt måtte ta back up.Jeg holder fortsatt på at to identiske interne harddisker er det beste og enkleste alternativet. Jeg har aldri ofret back up en tanke. Men, kanskje tar jeg feil....Noen som har meninger om det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Hvordan kan det være tungvint med å ta backup med CD? Selv jeg greier å ta backup på den med instruksene som kommer frem. Det er faktisk enkelt selv for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Nå spør jeg vel dumt, men kan jeg bruke pennen til å ta backup av 'Mine Dokumenter'? De fleste av dokumentene er i Word og med bruk av Office 2000.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Penn og pinne er ikke helt det samme. Minnepinne er for sikkerhetskopier. Du setter den inn i en USB-port og kopierer filer over, gjerne hele 'mine dokumenter' om du ikke har alt for mye. Bilder tar mye plass.En annen måte å ta sikkerhetskopier er å sende e-post med vedlegg til seg selv, men ikke last ned filen på PCen. Bruk en Google eller Yahoo e-postkonto. Da ligger filene på Internett. Så kan du slette e-postmeldingen når du sender en ny kopi av samme fil. Det koster ingenting, og du kan hente filene dine fra hvilken som helst PC.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Da er det minnepinne jeg skal prøve å få kjøpt. Jeg får heller se hva som skjer når jeg skal prøve å ta backup. Det er mulig jeg venter til en venninne eventuelt kommer på besøk. Selv om hun kan omtrent like mye som meg, så tror jeg hun kan dette med minnepinne. Hun kan det iallefall på sin egen nye pc, men det spørs jo hvordan det går siden min pc er gammel da. Takk for svarene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Greit nok med flere harddisker, men hvis det skulle bli brann, så er det til liten nytte med lagring på samme sted. Da vil en stå på bar bakke etterpå. Heldigvis er det sjeldent slik skjer, men jeg kjenner en som har opplevd dette to branner. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Polden

No har eg og to harddiskar i masina med samme innhold, men det er etter mi meining ikkje godt nok. Eg opplevde for halvtanna år sidan ein svær lyngbrann, den var på det næraste mindre enn 1/2 km vekke, og varde i omtrent 3 døgn. Det var sopass skremmande at eg har ein ekstern harddisk som ligg avslått, men tilkobla på sida av skjermen. Der har eg backup av alt som ikkje kan erstattast på ein lettvint måte. Backup vert gjennomgått minst kvar måned, og må eg springa so er det berre å nappa ledningane or disken og ta den med. No har eg sopass med kunnskap om det som er inni skallet på ei maskin, so eg ser det ikkje som problem å lesa disken på ei hvilken som helst maskin.Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Steinar Bergli

Online-backup brer også om seg da folk har stadig raskere linjer til rådighet. Jeg har tatt i bruk Mozy backup (http://mozy.com/) og her har man 2 GB gratis lagringsplass til godt beskyttede data. Et program som rusler i bakgrunnen kan automatisk ta backup av nye data hver dag. (Betaler man litt, får man ubegrenset med lagringsplass.)For min del er dette en grei løsning, men kun i tillegg til backup på DVD'er som lagres i to eks på to fysisk forskjellige steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tone Tjensvold Barstad

Vil gjøre oppmerksom på at de som bruker EMBLA Norsk Familiehistorie As, kan ta backup og la den gå direkte til Embla sin server og så å laste opp alle dataene på så mange forskjellige maskiner en ønsker fra serveren deres.Har nettopp hatt en PC til reperasjon og da var det veldig praktisk å ta backup av slektsprogrammet jeg har på en annen maskin og la det gå til Embla sin server. Lastet så opp fra Embla sin server til min nyreparerte PC og alle dataene var på plass :-)I tillegg har jeg backup som kjøres hver natt av hele harddisken på en av PCene mine, så jeg burde være godt sikret :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Andersen

Mail til en yahoo eller gmail konto ble nevnt som backupmulighet, men vær da klar over at i hvertfall yahoo-kontoen dør etter en tid (6 mnd?)dersom den ikke brukes til å sende mail. Det er ikke nok å lese mailen. Til gjengjeld reklamerer de med at det nå blir ubegrenset plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar Tyrhaug

Jeg bruker minnepinne/penn daglig til backup, samtidig som jeg også har en minnepinne liggende ute i et anneks med sjeldnere backup og også cd-er. Hadde problem før med å sende backup-fila til en Hotmail e-postkonto og en Telenor Frisurf-konto. Ble vel stoppet som spam, antakelig. Men i kveld gikk det fint å sende til meg selv på disse to e-post kontoene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Fint at du sa fra om at yahoo-kontoen dør etter en tid. Vi bruker en slik konto for sikkerhetskopier av navneregistrene som legges ut på Google. Nå må jeg sende litt e-post med den kontoen. Da jeg opprettet den kontoen for ca 3 mnd siden, var lagringsplassen 1 gbyte.Google har 2.8 Gbyte. Det er nok for de fleste om en ikke bruker den til foto. Men med en Google konto, kan en legge ut 1 Gbyte med foto i album. Om en reduserer filstørrelsen noe kan en få plass til veldig mange bilder. Det er raskt å laste opp med Googles gratis bildeprogram Picasa. En god løsning. Dette bruker jeg til kirkefoto som jeg legger ut: http://wwww.kirkefoto.blogspot.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ken V. Nordberg

Jeg har ikke sett mediet tape blitt brukt. DDS tapes er ett velkjent backup medium brukt i industrien jeg jobber (med stormaskiner og servere) og holder mellom 10-80 GB avhengig av typen man kjøper. Varigheten er bra. Med ukentlig backup holder en tape for mitt bruk ihvertfall i ca 5-6 år.Jeg er også så heldig at jeg har tilgang til dette på jobben, og kan derfor bare sende mine data direkte til en av jobbserverne hvis jeg trenger en backup.Tape-spillere er kostbare, men verdt det synes jeg hvis backup er veldig viktig. Eksterne harddisker er også populære nå og har forholdsvis lang varighet.Jeg har jobbet mye med datatilgjengelighet og det er ikke noe som er viktigere enn dataspredning. La for guds skyld ikke data bli liggende bare på ETT sted. Sjansen for at 2 eller 3 media går dukken samtidig er LANGT mindre enn sjansen for at ett enkelt medium går under.Ken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

Det er mange måter å sikre seg. Det virktigste er at man tar 1-3 backuper og lar dette være en rullerende rutine. Enkelte nettleverandører har også lager plass gratis i abonnementet.En CD er nå etterhvert blitt så rimelig at det er verd pengene å anskaffe seg en stabel CD-er. Men fremdeles er også disketter anvendelig for mang it tillegg til andre muligheter.Uansett er det å ta sikkerhetskopi gjevlig 'rimeliggere' enn å ikke gjøre det. Man kan også ta sikkerhetskopi av alt annet man har på PC-en. Jeg tenker ikke på selve programvaren, men data man har. Programvaren har man rimelig mulighet til å finne/installere.Det er forøvrig en enkel sak å sette opp f.eks. BK til å ta sikkerhetskopi hver gang en avslutter programmet. Dermed er det ingen unnskyldning at man ikke har sikret sin database innklusive tekst, bilder og media filer.Desverre er det gjevnlig personer som tror de slipper unna katastrofer; havari, bra, tyveri etc.Ta alltid sikkerhetskopi av dataene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Nå er jo jeg ofte inne på Brothers Keeper flere ganger pr. dag, og programmet avsluttes da flere ganger pr. dag. Det syns jeg blir vel ofte å ta sikkerhetskopi. For ble det etterhvert mer praktisk å ta backup på CD-er enn å disketter, og jeg begynner å ha så mange navn at jeg måtte til med minst 3 disketter pr. oppdatering. Med CD greier jeg meg med en pr. oppdatering. Jeg var jo lenge redd for ikke å få til å bruke CD til dette, men det viste seg jo å være mye enklere enn jeg trodde. Glemte selvfølgelig å få tak i minnepinne i dag.Noe som jeg også har lurt på og som kanskje er et dumt spørsmål: Er det verdt å ta vare på gamle oppdateringer. Jeg kan ikke se at jeg skulle ha særlig bruk for oppdateringene jeg tok etter f.eks. 5000 navn eller 8000 navn når jeg nå har over 17000 navn. På den andre siden så er de kanskje verdt å ha hvis man skulle miste nyere oppdateringer? Hva gjør dere andre med slike gamle disketter og etterhvert CD-er? Tar dere vare på dem? Jeg har ikke tort å kaste en eneste oppdatering, men det er kanskje dumt av meg? Bare le av meg nå(jeg ser det jo ikke likevel).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge R. Naess

Ditt spm.: 'Er det verdt aa ta vare paa gamle oppdateringer ?'Ikke vaer beskjeden: - det samme tenkte jeg imorges. Jeg har en mengde gamle oppdateringer og tror at de kunne kastes ?Men 'nissen i huset' har laert meg at saa snart jeg kaster noe, DA blir det savnet.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Asbj. Arnestad

Vi tar sikkerhetskopier av våre slektsdata av flere årsaker - alt fra disk-krasj til tyveri eller brann. Hvor ofte vi tar sikkerhetskopi er avhengig av hvor ofte slektsopplysningene blir oppdatert. Gjør du daglige oppdateringer, bør du ta daglige sikkerhetskopier. Minnepinner er veldig godt egnet til slike sikkerhetskopier. Jeg har en minnepinne på nøkleknippet mitt, slik at jeg alltid har den med meg. Skulle det brenne hjemme, så har jeg alltid en oppdatert versjon av dataene.Ved 'milepeler', før og etter større oppdateringer er det greit å brenne ed CD (eller DVD). I tillegg til å brenne slektsdataene/databasen din, bør du også brenne slektsprogrammet ditt (enten det installerte programmet eller det installasjonsprogrammet du brukt, sammen med alle koder som trengs for installasjonen). Du vil, når alt går galt, bli nødt til å kjøpe deg en ny maskin, eller i det minste være nødt til å installere slektsprogrammet ditt på nytt. I tillegg til å brenne en sikkerhetskopi av databasen din bør du også eksportere dataene på GEDCOM-format (kanskje du ikke ønsker å fortsette med det samme slektsprogrammet). I tillegg kan du, hvis du har mulighet til det, ta en full 'dump' av alle opplysningene i databasen på .PDF-format og lagre PDF-filene sammen med sikkerhetskopien. Loven om 'all tings iboende dævelskap' pleier å slå til når man trenger sikkerhetskopien, så det er best å helgardere seg.Vær også oppmerksom på at noen CD-er har kort varighet og 'mister' data etter noen få år. Om det er veldig viktige opplysninger som skal taes vare på, så les opplysningene inn til datamaskinen med jevne mellomrom og brenn informasjonen på en ny CD.Når du brenner en sikkerhetskopi, så la brenneprogrammet alltid verifisere at det blir riktig brent. Det er ingenting verre enn en uleselig sikkerhetskopi. Brenn også kopier av dataene dine og gi til slektninger.Mvh. Asbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

Til 45 Anne Lise Rutinen til å ta backup hver gang man avslutter er der. Man får spørsmål og man kan si nei eller ja etter behov. Rutinen kan du koble ut. Poenget er at alle må gjøre et valg. Man kan beholde rutinen og svare Ja eller Nei hver gang eller man kan frakoble rutinen. Da må den enkelte selv huske at Sikkerhetskopiering er viktig.Til 47 Asbj. Vær klar over at Gedcom ofte ikke dekker det du har på datamaskinen. Beste test er at du tar en gedcom av din database og så importerer den til en ny database på din maskin og ser om du virkelig får med deg alle data. Mange vil bli overrasket.Generelt, hva ligger på de gamle versjoner av sikkerhetskopier som du ikke har i databasen din. De fleste slektsprogrammer har også Forskerdagbøker hvor du kan skrive kommentarer om ditt arbeid for hver person/famlie. Her ville naturlig være sted for alle erfaringer/spørsmål/tvil som sikkert er gjenspeilet i gamel sikerhetskopier.Ta alltid flere sikkerhetskopier og la det gjerne være rullerende kopiering. Selv en CD/diskett etc kan ha feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Ja jeg ser jo også at jeg får spørsmål om å ta backup hver gang jeg går ut av Brothers Keeper, og kan svare ja eller nei til det. Kan jeg bruke samme CD-en hvis for å gå ut og oppdatere f.eks. 10 ganger pr. dag? Hvis jeg ikke kan det så blir det jo veldig mange CD-er etterhvert. Jeg har noen personer det er veldig mye å skrive om, og må derfor ha flere pauser i skrivingen. Det gjelder spesielt når jeg prøver å tolke skiftene på enkelte av mine aner, siden jeg sliter med forståelsen av skriften noen ganger. Skal snart til med å skrive inn skiftet etter Mickel Jonassen Ytteren i Rana(skal forsøke iallefall) fra 1759.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Engedahl

(45) Jeg vil absolutt anbefale og ta vare på noen av de eldre sikkerhetskopiene. Ikke minst prøve om de er lesbare. Har nemlig brent meg på dette.For en del år brukte jeg disketter til sikkerhetskopiering. På grunn av liten plass brukte jeg da et program som pakket dataene på diskettene. Jeg fikk selvfølgelig et datahavari. Ikke noe problem tenkte jeg, har jo sikkerhetskopi. Jeg måtte da tre generasjoner tilbake på sikkerhetskopiene før jeg fikk ut noe nyttig. Selv da hadde jeg problemer med en del av filene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.