Gå til innhold
Arkivverket

[#9699] Backup folkens, der er tingen!!

Gjest Arne Neegaard
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lise Hovdal

Ja da kaster jeg iallefall ikke gamle disketter og etterhvert CD-er med backup. Det du Asbjørn skriver er sikkert gode råd, men går langt over mine datakunnskaper. Ikke har jeg CD-brenner, og aner heller ikke hvordan en slik ser ut. Å eksportere i Gedcomformat har jeg heller aldri lært, og det blir for avansert for meg.Det er ingen vits i å forsøke å forklare meg det her. Så jeg får holde meg til CD-er, og forsøke med minnepinne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Asbj. Arnestad

Til Anne Lise: Jeg tror du bare er beskjeden og kan mer en du vil innrømme for oss.Det viktige er ikke hvordan du tar backup, men at du tar backup og forsøker å forsikre deg om at backup-kopien kan leses tilbake til maskinen hvis du skulle få bruk for det. Fortsett som du har gjort, men ta backup litt oftere.Jeg vet ikke hvilket operativsystem datamaskinen din benytter, men hvis den bruker Windows 98 så trenger du et tilleggsprogram for å benytte minnepinner. Da må du gå inn på produsentens hjemmeside og laste ned og installere en driver. Benytter maskinen din Windows XP kan minnepinnen benyttes uten tilleggsprogram. Kjøp heller flere 'små' (256K - 512K) minnepinner enn en stor. Da kan du gjøre som Otto foreslår med rullerende kopiering.Mvh. Asbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg har Windows-98, så da kan jeg bare glemme å bruke minnepinne. Pc-en er fra April 200, så jeg burde vel ha skiftet ut hele pc-en. Har hørt at det skal gå an å oppgradere fra Windows 98 til Windows-XP. Det andre du foreslår her tør jeg ikke å begynne med på egen hånd(har prøvd selv tidligere etter forklaringer fra andre når det gjelder forskjellig, og mine misforståelser gjorde bare ting verre).Nei jeg kan ikke mer enn jeg vil innrømme. Det er mye enklere for meg å skifter fra 1700-tallet på mikrofilm, enn det som har med program på pc å gjøre selv om det å lese skifter på mikrofilm også kan være vanskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Om du skaffer deg en Google e-postadresse så kan du, som tidligere nevnt, sende backup av filene dine som vedlegg til den nye e-postadressen din. Det koster ingenting, kun tellerskritt om du har oppringt samband. Her kan du lagre 2,8 Gbyte. Her er webadressen: https://www.google.com/accounts/NewAccount?service=mail&t=b32d4a1a-4892f62f-8d599e7125b0c9346edc&continue=http%3A%2F%2Fmail.google.com%2Fmail%2Fe-11-1076052a4189499078079cc87cf8208d-b1d0b559ec8325384df3ac2965491d9e67efc0fc&type=2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Kari, hvilken garanti har du for sikkerheten på en Google-account? Da mener jeg sikkerheten mot uvedkommende søk på 'uønskede' ord? Google har vel skaffet seg et ry for å være svært imøtekommende overfor regimer av ulike sjatteringer. Har du skrevet om Den himmelske freds plass i en beretning etter besøk i Midtens rike, kan det være at noen som fatter interesse. F.eks.Hilsen Torgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Jeg har ingen garanti for noe som helst når det gjelder Google, eller Yahoo og tilsvarende, for den sak skyld. Men tror ikke at noen kan skade meg ved å kikke på mine aner, våre navneregistre til kirkebøker eller våre kirkebilder. Hva Google selv sier om sikkerhet kan jo være en ting, hva som er realiteter er kanskje noe annet. Jeg vet ikke.En skal vel generelt være forsiktig med sensitive opplysninger og EDB. Noen kan jo bryte seg inn på din PC.Jeg har selv ekstra hardisk, DVD-plater liggende hjemme og borte, og minnepinner. Men det hender at jeg ikke har noe av dette for hånden, og da er det fint å kunne sende det på en e-post. Det hender vel også at en jobber på en annen PC enn sin egen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gine Olsen

Hei!En ting jeg har lest anbefalt, men ikke rukket å gjøre med min nye PC her i sommer enda er å dele den interne harddisken i to partisjoner (partitions på engelsk). Normalt er en harddisk en stor partisjon, men har man delt den kan man ha Windows og programmer på den ene delen og alle dokumenter/filer som fx slektsfilene på den andre delen. Da kan en ofte redde de personlige filene en har laget selv også om styresystemet streiker. Jeg har altid praktisert dette da jeg brukte Mac-maskiner og har vært veldig fornøyd med det. Hvordan det går på PC'en min vet jeg ikke enda - har bestilt en bok fra biblioteket om hvordan en gjør det.Men ellers ser jeg i bøkene om dette emnet at en ekstern harddisk anbefales som beste sikkerhetskopimetode, evt. supplert med minnepinner, CD'er og andre medier som kan oppbevares borte fra maskinen, så ikke alt går med fx i oversvømmelse eller brann.Uansett er det lurt at ens valgte metode til å sikkerhetskopiere er rimelig lett å få gjort, ellers er det lett å falle for fristelsen å la være av og til. Windows XP har eget lite backup-program som kan brukes til å gjøre det enkelt.Mvh. Gine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Å dela harddisken i to partisjonar er ofte nyttig, men er ikkje ein særskilt trygg måte med tanke på sikkerhetskopiering. Ryk harddisken så ryk han. Sjansen for at berre ein av partisjonane er ramma vil eg tru er forholdsvis liten. Å ha to harddiskar i maskinen er mykje betre; sjølv har eg det alltid.Sikkerhetskopi på CD KAN hjelpa, men då bør ein hugsa at heimebrende CD-ar oftast har forholdsvis kort levetid. Men om ein t.d brenner ein ny kvar veke eller månad og i tillegg lagrarar dei ein annan stad enn der maskinen står, burde det gå heilt fint. Men det er lurt av og til å prøva ein CD på ein annan maskin enn der han er brent. Det har hendt at CD-brennarar på mysteriøs vis er skapt slik at andre ikkje klarer lesa cd-ane.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge R. Naess

Er det noen som vet mere om varigheten av CD'er?Jeg viser til: --------------- Nr.18: 'Å ta backup på en CD er vel nesten antikvarisk nå i disse tider.'Nr. 61: '...då bør ein hugsa at heimebrende CD-ar oftast har forholdsvis kort levetidDette skremmer meg hvis det er saa at levetiden av en CD er forholdsvis kort ? Jeg har gjennom 50 lange aar slitt meg gjennom mange bygder og samlet slekts-materiale om 25.000 enkelt-personer, 8.000 ekteskap, deres aner og etterslekt, samt 4.000 rapporter.Alt dette er ganske enkelt samlet paa en backup-CD. Slike CD'er har jeg for sikkerhets skyld deponert i 2 arkiver, til fri benyttelse for alle som har sammenfallende interesser. Men det kommer jo stadig nytt materiale til og saa maa jeg huske paa aa 'bytte ut' de gamle CD'er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjarte Hesjevoll

SINTEF konkluderer for eksempel med at levetiden på en brent CD normalt skal ligge mellom 25-30 år.Det var i 2006...tiden går...kanskje andre hevder noe annet i dag....mvh Bjarte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Og hvor lang er levetiden på en CD som man kjøper på butikk, f.eks en Sony CD-r 700 MB med 80 min? Det ble det jeg kjøpte i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjarte Hesjevoll

Dette er fra hjelp funksjonen til XP, på Engelsk siden jeg har engelsk XP.Using BackupThe Backup utility helps you create a copy of the information on your hard disk. In the event that the original data on your hard disk is accidentally erased or overwritten, or becomes inaccessible because of a hard disk malfunction, you can use the copy to restore your lost or damaged data.Open Backup.To start Backup, click Start, point to Programs, point to Accessories (tilbehør), point to System Tools (systemverktøy), and then click Backup. The Removable Storage service must be started for Backup to work properly. For more information, click Related Topics. You can also use the Automated System Recovery Wizard in the Backup utility to help you repair your system. For information about using Backup, click the Help menu in Backup.Har aldrig brukt det selv så jeg vet ikke om det er bra eller dårlig. Foretrekker backup vha Nero.mvhBjarte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjarte Hesjevoll

Selv har jeg CD'er av billigste kvalitet som har ligget og skrangle i en skuff, og som ble brent for snart 10 år siden. De virker helt fint den dag i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Når det gjelder varighet på cd så har også jeg hørt at de kan miste innholdet sitt.Leste for en tid siden om gull-cd.[url="http://www.fotoskolen.no/gullCDDVD.htm>http://www.fotoskolen.no/gullCDDVD.htmDe er garanterte i 100-200 år. I Amerika sier man at de holder i 400-600 år. Uansett hvor mange år så er det mye mer enn hva en vanlig cd koster. Det skal være tilsetningen av ørlite grann gull i produksjonen som gjør at de er mye bedre i stand til å holde på lagret data.Jeg bruker gull cd ene til å lagre bl.a back up av slektsprogrammet, samt mine gamle slektsfotografier.Det er ikke mange steder i NOrge man får kjøpt de tror jeg. Selv kjøper jeg mine hos fotovideo i Oslo, og de skal være av en meget bra kvalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Jeg tar backup av slektsprogrammet (BK) på CD minst én gang i uka, og alltid før fravær på mer enn et par dager.Én grunn til dette, er at innholdet stadig oppdateres, justeres, korrigeres, suppleres osv. Så lenge jeg holder denne rutinen regner jeg med at spørsmålet om lagring i 100-200 år er av mer filosofisk art:-}Hvordan oppbevare CD'er ved fravær? Hvorfor ikke sende CD'en til meg selv? Dette funker ihvertfall bra når Posten tar vare på min post til jeg er hjemme igjen. Mer generelt er det viktig å holde PC'en i orden. Det er utrolig mye slurv rundt omkring.Shit happens, men hvorfor skal det ramme min PC? Derfor kjører jeg div. sikkerhetssjekker et par ganger i uka og får ryddet unna all (?) muffens som samler seg opp.Hilsen Torgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roald Sjursen

HalloAv vanlige data tar jeg bare back-up av data som er av varig interesse.Av slektsprogrammet BK så kjører jeg det på en minnebrikke. Da har jeg tilgang til dataene hvor jeg befinner meg (har også programmet pakket på minnebrikken). Hver gang BK avsluttes kommer spørsmål om lagring og jeg lagrer til C-disken. Dvs at jeg altid har 2 eksemplarer, selv om det bare er hjemme jeg har den registrerte versjonen.mvh Roald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Kari Thingvold

Jeg har tidligere under dette temaet foreslått å sende filer som vedlegg til e-post til seg seg som en rask løsning for sikkerhetskopi av en eller flere filer.Det har vært oppe i media i det siste at Google lekker som en sil. Jeg gjorde en test og sendte e-postmelding til meg selv på en Google e-postkonto. Jeg skrev et intetsigende tema for meldingen og ordene flybilett og parykk i meldingen. Da jeg hentet e-postemeldingen med min Google adresse, fulgte det med reklame for parykker og flybiletter. Tankevekkende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

PC er ikke så sikkert som en tror og selv trådløse nett er meget usikre. Det var en liten demo på TV i går overfor en politikker som brukte sin bærbare og trådløst nett. Tenk hvor mye som lekker ut.Derfor tenk vør en tenke seg om flere ganger- Men uansett er sikkerhetskopi bra, gjerne to stk hver gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Kari: Ingenting er gratis. Gratis epostkonto koster for eksempel en masse uønsket reklame. Det er det nok ikke noe å gjøre med. Tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.