Gå til innhold
Arkivverket

[#9699] Backup folkens, der er tingen!!

Gjest Arne Neegaard
 Del

Recommended Posts

Gjest Torgeir Kvalvaag

Kari (72): Jeg er ikke så sikker på at Google 'lekker'. Min erfaring er at Google må ha en innebygd programsnutt som selger annonseplass til produsenter av ting som flybilletter og parykker og alt mulig annet. Så 'lekkasjen' er i tilfelle svært målrettet og tilsiktet.Tror nå jeg. Hvorfor skulle jeg ellers få en masse drittpost som alle har visse søkeord til felles? Og det er tross alt penger dette dreier seg om. Hilsen Torgeir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Til Per (74). I steden for å si 'There is no free meal' kan vi kanskje si 'there is no free mail'. Jeg har flere e-postadresser. Ikke alle er gratis. Det er klart at Google også må ha inntekter for å kunne drive sin virksomhet. Jeg er takknemlig for mulighetene bloggen gir til å publisere slektshistorisk informasjon.Jeg er overrasket over at jeg nå får målrettet reklame. Jeg har ikke brydd meg om at det følger reklame med i margen hos Google. Jeg behøver ikke lese den , så jeg legger knapt merke til den. Men nå sendte jeg en e-post til DIS-Norge om gravminner, og med svaret fulgte reklame over gravstener etc. Det var da jeg tok en rask test. Men å si at Goole lekker er kanskje ikke korrekt, men meldingene blir i all fall skannet/lest av et program som kobler riktig reklame til meldingen. Det var bare det jeg ville si fra om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ken V. Nordberg

Kari har ett godt poeng. For å kunne legge til slik målrettet reklame må epost serverne til google faktisk 'lese' eposten på leting etter nøkkelord som kan brukes til å beregne hva slags reklame som skal legges til. Dette er jo i seg selv litt tankevekkende.Det er i grunnen sjelden at jeg skriver tekst av svært privat art i epost, men poenget er at jeg slett ikke ønsker at min epost skal leses av noen annen enn mottaker; maskin eller menneske.Da synes jeg det nesten er bedre og betale litt for en epostkonto hos ett firma som ikke betales gjennom målrettet reklame. Så får backup (og forsendelse av privat genealogisk informasjon) gjøres på andre måter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Kunne jo vært 'artig' å legge inn ord som al quaida og bomb og slikt no', og sett om du fikk tilbud om medlemsskap, eller kurs i bombelaging fra Google. Eller om du bare ble nektet innreise i USA (det siste utløses kanskje allerede av et innlegg som dette?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Jeg tror ikke det er lurt å spøke med disse tingene i Google. Det var tydelig nok med gravminner og gravstener.Jeg vil nok fortsette med å bruke Google til navneregistre, kirkefoto og avfotograferte kilder, men vil vel neppe skrive mer enn takk for tilsendte bidrag.Dette er jo litt utenfor temaet backup, men det har i all fall noe å gjøre med sikkerhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Per Helge, jeg tviler på at du får reklame utløst av ord som nevnte gruppe. Men du må regne med å havne i ett eller annet register der ditt navn er koblet til samme gruppe. Folk har havnet i en leir på ei øy i Karibia for mindre;-)En kollega fikk kreft og googlet (et verb som ikke er godkjent av samme søkemotor) på prostatakreft på ulike språk. Og gjett om han fikk respons i form av et bomberegn av reklame og annen spam for remedier av ulike slag! Ett problem med dette, er at de 'gode', seriøse tilbakemeldingene drukner.Det viktigste er kanskje at vi innser hva slags verden vi er en del av. Og så velge enten å blåse i alle advarsler eller å ta visse forbehold. The choice is ours, så kan Storebror sitte der og lure. Hilsen Torgeir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

Har ikke også noen land vedtatt lover som gir etterretningstjenesten til å granske all post som går via deres land samt også post som går i andre land hvis leveradøren er knttet til vedkommende land. Man kan bli skyggeredd av mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.