Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#9705] Foreldrene til Johan Johanssøn von der Ohe

Recommended Posts

Gjest Erik  von der Ohe

Hei Tore, sender du meg en mail på evdohe@online.no når du får lagt denne oversikten over bergensfarerne fra Diepholz ut på nettet eller sender en kopi til meg også. Dette begynner jo å bli spennende nå.Erik

Gjest Tore H Vigerust

Jeg har mottatt en oversikt og diskuterer p.t. om den kan legges på nettet, (forfatteren er i Tyskland og må som kjent samtykke), hvis ja, melder jeg fra i denne diskusjonen i Brukerforumet når innholdet er på nettet.

Gjest Falk Liebezeit

Svar til Tores innlegg 13:Nei, ingen historiske kilder fra det gamle Amt Diepholz på internett. Det eneste jeg vet om er Chronik von Drentwede (bygd som hoerer til Barnstorf kirke) som er på hjemmesiden http://www.drentwede.de/23: Nei, du må ikke lage Haupthof til 'Gut', det er ingen adel i spillet her24: 1669 er riktig for Barnstorf som år for de eldste kirkeboekenemen de andre kirkene i Amt Diepholz som det var til 1852Barver 1689 Diepholz 1609 (familiebok - 1750 til salgs !) Jacobidrebber 1665 Mariendrebber 1671/1715Tore, det er riktig med grevskapsarkivet og amtsarkivet i Hannover

Gjest Tore H Vigerust

Takk for opplysningene, Falk, - websiden til Drentwede kommune inneholdt (i denne kronikken) også en kildefortegnelse, som var riktig så nyttig.Vet du hvor jeg får tak i et historisk kart over Dispholz grevskap ? Jeg anvender nå Putzger historiske atlas, men kartene der (for 1648 og 1740) har så stor målestokk at det ikke blir så lett å tolke grensene.

Gjest Falk Liebezeit

Det beste kartverket for den slags formål er visstnok Kurhannoversche Landesaufnahme 1764 - 1786, målestokk er 1: 25 000 (4 sentimeter = 1 km) Kan jeg levere dem i statsarkivet i Bergen for deg, jeg skal sitte der i noen dager rundt 21de Juli ? Denne siste opplysningen er også rettet til Erik von der Ohe, hvis han fremdeles har lyst å treffe meg. Det stedet som selger disse historiske og andre amtlige kart kalles nå for Landesvermessung Geobasisinformation Niedersachsen internett: www.lgn.de, email: info@lgn.niedersachsen.de

Gjest Tore H Vigerust

Takk for opplysningene om gamle kart, jeg har vært rundt på Landesvermessungsamtets webside og ser at den aktuelle kartserien går helt øst til Blokksberg, og at kartene koster E 7,5 per stk. Jeg liker å kjøpe kart (og bøker!) under reise så det passer nok best for meg å reise innom Hannover for kartkjøp før jeg tar en rundreise i ex-grevskapene.

Gjest Falk Liebezeit

Kart er bestilt til Diepholz og jeg skal levere dem i Bergen. Kanskje Erik von der Ohe kan gi dem til deg ? Det synes at du ikke skal være i byen når jeg kommer med lastet bil ? Jeg har funnet ut at hver femte dreng og gesell kom fra grevskapet Diepholz eller Hoya - jeg er kretsarkivar i Diepholz, d. v. s. for stoersteparten av det terrenget ...

Gjest Tore H Vigerust

Falk, takk for at du tar dem med til Bergen, min bror, Helge, bor i byen og vil hente dem i statsarkivet for meg (omkring 21 juli) og ta dem til Oslo kort tid etter. Den fortegnelsen jeg mottok (innlegg 30) og har under bearbeidelse, inneholder ca 375 junge / unge menn som migrerte fra Diepholz (avgrenset som dagens Landkreis) til Bergen mellom ca 1675 og 1790. Diepholz/Hoya/Bassum utgjør, ved siden av Bremen og Mecklenburg (herunder især Rostock og Wismar), hovedområdene for rekrutteringen til det hanseatiske Kontoret i Bergen, samt det nordiske Kontors første 40 år. Det er viktig å søke overordnede forklaringer på hvorfor nettopp Diepholz er et kjerneområde. Godt å se at så mange er interessert ! Tiden er kanskje inne for et seminar eller lignende.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.