Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#9761] Østerøya, Sandherred

Recommended Posts

Gjest Johan Fredrik Bockelie

I følge Lorens Berg (1920) flyttet Lars Guttormssøn (fra Sandefjord) gift med Anne Nilsdatter (fra Gon Tjøme) til 'en plass i Østerøia i Sandherred' i 1761. Lars drev gården Hellesmo på Tjøme fra 1753 til 1760, men 'fikk ikke fotfeste der'. De flyttet derfor, ifølge Lorens Berg til en plass i Østerøia. Jeg har ikke klart å finne dem i Sandherred Bygdebok. Under FT i 1801 finner jeg dem heller ikke. Muligens er de døde på dette tidspunkt. Anne var født i 1722 og giftet seg i 1745. Jeg vet ikke når Lars var født Er det noen som kan hjelpe?

Lenke til kommentar
https://forum.arkivverket.no/topic/95675-9761-%C3%B8ster%C3%B8ya-sandherred/
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Svaret vil sannsynligvis være enklest å finne i ekstraskattmanntallet 1762 for Sandar/Sandeherred. Dette befinner seg på Riksarkivet i Oslo. Materialet er relativt enkelt å finne fram i.En annen mulighet er selvfølgelig å undersøke i kirkebøkene om Lars og Anne døpte noen barn i Sandar på begynnelsen av 1760-tallet. Bostedet vil da sannsynligvis være oppgitt.

• 2 år senere...
Gjest Bjørn Holt Jacobsen

Hei Fredrik ! Anne Nilsdatter f.1722 på Goen, Tjøme, døpt 18.10.1722 i Tjøme kirke ble som du skriver gift 1745 med Lars Guttormssøn fra Sandefjord. Jeg vei ikke når han var født. Men en annen ting Frederik. Jeg prøvde å sende deg i julebrev, men det kom ikke i gjennom. Har du fått nye E-post adresse ?? Ønsker deg et riktig godt nytt år 2005. Beste hilsner Bjørn

Gjest Ketil Firing Hanssen

Guttorm Christensen og Elisabeth Tommesdatter vies i Sandeherred 1720. De er muligens foreldre til den Lars Guttormsen som konfirmeres 1. nyttårsdag 1740. Guttorm dør 65 år gammel i Sandefjord 1757. Elsebet dør året etter, 78 år gammel.Kilde: Sandeherred kirkebok på Vestfold-slekt, http://www.vestfold-slekt.net/sandar/kirkebok.html

Gjest Kjell Håkestad

Sandar Kirkebok MINI 1 1709 – 1733, kort 2/4 uten sidenr. Linje 4 nest siste bilde 2. halvside. Viet ? 7. sept. 1720. Guttorm Christensen og Elisabet Thomesd.Dom 4 Pascha 1721 (11. Mai) døpt Guttorm Ejes barn udi Sandefjord med det navn Lars. ( linje 5 – 2. bilde, 2. halvside. Det anbefales nærmere granskning for kausjonister og faddere.Kjell.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.