Gå til innhold
Arkivverket

[#9818] Mysteriet Randi Clausdatter og familie i Lom i Gudbrandsdalen.

Gjest Tom Askerøi
 Del

Recommended Posts

Gjest Tom Askerøi

Tusen takk for hurig svar. Men jeg er tydeligvis like hjelpeløs, jeg - for jeg kan ikke finne dette i folketellingene, heller.Det er en Braaten i Lom 1801 som ikke ser ut til å ha etterkommere av noen Klaus. Ellers forstår jeg 'Ætteboka' slik at dette er samme området som Bræk. Dette finner jeg i Sjåk 1865 og 1900 men heller ikke der finner jeg noen sannsynlige etterkommere...??Er det forøvrig noen som har kommentarer til tvillingbroren Kristen f 1786 (uten foreldre) og tvillingbroren Ole f 1793 (med foreldre)?(Ikke rart moren døde i barnseng med en tvillingfødsel som pågikk i rundt 7 år...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 måneder senere...
Gjest Torgeir Teigum

Tuva - nørdst i Bråtådalen i Nordberg i Skjåk - heter i elde folketellinger og matrikler Myrtuen (Maurtuva). Navnene Klaus og Johannes går igjen i slekta (utvandrede gjerne Thue eller Thuen, se f. eks. beretningen av polarlosen og Svalbardfangstmannen Klaus Thue i [url="http://polarlitteratur.com/hefter>http://polarlitteratur.com/hefter). Se Lenke og

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
Gjest Torgeir Teigum

Den Randi/Rønnaug det er snakk om er Rønnaug Klausdtr. f. 15. mars 1820 av foreldre Klaus Tuva f. 1786 d. 1861 g. 28. desember 1816 m. Aagot Kristensdtr. Gjeiloshagen; jf. Ættebok for Skjåk bind 1 s. 258-259.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Askerøi

Ja! Og der står det til og med (Oslo) bak navnet hennes! Det MÅ vel nå kunne sies fastslått at dette er riktig person!?Da er det å prøve å finne ut 'åssen skomager Johannes Hansen kunne finne på' og gifte seg med den (12 år eldre) 'gamle kjerringa'... Så stor aldersforskjell den 'gale' veien når det ikke var noen gård å vinne var vel ikke helt vanlig...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Teigum

Tja - Claus Thue (Klaus Tuva), som er en yngre slektning av Rønnaug, se FT. Tromsø 1900, giftet seg med en betraktelig eldre kvinne (med mange forskjellige særkullbarn)- uten at dette derved kan utlegges som noen slektstilbøyelighet. Det er vel en kombinasjon av at kjærlighetens veier er uransakelige og at pragmatismen rår i hardere tider enn våre? Og det kan hende at Rønnaug var et godt kjerringemne - sin fremskredne alder til tross :-]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 år senere...
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.