Gå til innhold
Arkivverket

[#9822] Landsvik/ Meland- Hordaland.


Gjest Torleif Odland
 Del

Recommended Posts

Gjest Torleif Odland

I skiftet etter Ole Knudsen Landsvik i 1757 er anført et skjøte utstedt av Elling Nielsen Nordre Aadland(Odland) den 13.juli, tinglest 18.okt- lydene på 1/2 løp smør 1/4m. salt i gården Nordre Aadland til eierne av Landsvik: Ole, Lars, Jacob, Peder og Tomas.Er det noen som kan fortelle meg hvem som har vært far til disse fem herrer fra Landsvik? Mvh.Torleif Odland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Bratland

De fem herrene har i hvert fall ikke hatt noen felles far. Det er skifte etter Lars Olsen Landsvik 1783. I 1769 er det skifte etter Peder Monsen Landsvik og i 1800 er det skifte etter Tomas Knudsen Landsvik. Skjøtet som du referer til var datert 13 juli 1754. Her er det Elling Nielsen Nore Aadland som skjøter en del jordegods i Nordre Ådland til alle brukerne på Landsvik.Mvh.Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Takk for hjelpen Kenneth, jeg har bare fått noen gamle dokumenter som er avskrevet engang på 50 tallet. Jeg vet nemmelig at det har vært tette familie bånd imellom slekter på Aadland og Landsvik på denne tiden, finnes der noe om de to andre Jacob og Peder, jeg har nemmelig mistanke om at dette er far og sønn. Jeg har noen notater fra et skifte i 1774, fra Jacob Pedersen til hans sønn Peder Jacobsen Landsvik. Spørsmålet er om dette er de samme personer? Mvh. Torleif Odland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Bratland

Skifte 11 april 1766 etter Marite Pedersdtr. Landsvik. Arvinger: Em. Jacob Pedersen, sønnen Peder Jacobsen og datteren Brite Jacobsdtr. Det var jordegods i gårdene Isdal, Skurtveit og Nore Ådland. Peder Jacobsen er 16 år og formynderen hans var Michel Idal, mens Brite var 4 år og hennes formynder var faren Jacob Pedersen. Marthe Pedersdtr. var grf. 16 februar 1766, og var da 48 år. Håper dette var til hjelp. Mvh. Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.