Gå til innhold
Arkivverket

[#9824] Peter Birchs smug ?

Gjest Sylvi Hagen
 Del

Recommended Posts

Gjest Sylvi Hagen

Under vigde i Bergen 1663-1816 (KK i 1760) støter jeg på: 'Merknader: i Peter Birchs smug'.Jeg har forsøkt å lete under Roder, men ikke funnet denne adr.Noen som vet beliggenheten ? mvh Sylvi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Grunnen til at du ikkje finn det, er nok at namnet berre har vore brukt i ein avgrensa tidsbolk kring den tida Peter Birch sjølv budde der. Han døydde i høg alder på slutten av 1700-talet og vart gravlagd i KK. Difor låg nok dette smuget i Krosskyrkjesoknet ein eller annan stad. Om ikkje brannar har gjort kål på det, finst det nok i dag under eit heilt anna namn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sylvi Hagen

Tusen takk til deg B.D. for innlegget. Dette var en tynn tråd jeg ville prøve i mine utallige søk etter foreldre/aner til Knud Birk/Bierk Rasmussen og hans 2. kone pike Agotte Tollevsdtr. g. i KK 31.07.1812. Knud var g. I m. Anna Carina Monsdtr. i KK 14.03.1790, og hennes foreldre synes å være viet i KK 1760 med merknaden 'i Peter Birchs smug'.Agotte Tollevsdtr. har vært nærmest umulig å oppspore. Jeg fattet et lite håp til en mulig far Tolleiv Larsen Stensvig/Søreide, men har foreløpig ikke funnet at det helt passer ved leting i Fana bygdebok. Har vært på Statsarkivet og etter beste evne notert fadrene til Knuds og Agottes barn.(Knuds foreldre ser ut til å være Rasmus Jacobsen og Petriche Johannisdtr.)Denne siste delen hører vel inn under Brukarforumet, men har noen gode tips til meg, så blir jeg kjempeglad. Mvh Sylvi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.