Gå til innhold
Arkivverket

[#9830] Christen Busch - sist sett i Bragernes i 1825

Gjest Svein Arnolf Bjørndal
 Del

Recommended Posts

Dessverre, denne personen har jeg sjekket tidligere, han var nemlig garver! Men det er ingen ting som tyder på at han har brukt navnet Busch eller Busk. Her sees han i 1865, da i et senere ekteskap:Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor E Fredriksen

Hei !Lurer på om det er noen sammenheng mellom bruken av Busk i (22) og bosted som er oppført ved hans første kones død Busxerud [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=gr06241785&gardpostnr=2173&personpostnr=2173&merk=2173#ovre>Lenke , han bruker Buskerud som bodsted når han gifter seg med sin andre kone

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tro at sammenhengen Buskerud-Busk, i hvert fall i tilfellet Christen Olsen, er meget stor, som vel også er grunnen til at navnet oftest skrives 'Busk' og ikke 'Busch'. Vedkommende som tipset meg om Christen Busk i Vestfossen var selv på jakt etter en Busk som hadde sitt navn fra Buskerud i Modum (tror jeg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Jeg klarer ikke finne ut av når herregården i Modum fikk navnet BUSKERUD/BUSXERUD. Kanskje noen vet noe ??(Høna/egget- spørsmål ??)IM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprinnelsen til navnet er Biskopsrud, fra senest 1528 var det blitt Buskerudh.LenkeMen en debatt om Buskerud-navnet bør gå i en annen tråd. Denne tråden vil jeg ha reservert for Christen Busch (uavhengig av opprinnelsen til navnet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 5 måneder senere...

Finnes det lensmannsinnberetninger over dødsfall i Eiker rundt 1833? I så fall: Kan noen som evt. måtte ha gjort bruk av denne kilden si noe om det vanligvis er oppgitt den avdødes yrke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Har sjekka sorenskriverens dødsfallsmeldinger fra Eiker for 1833. De er mangelfulle. Han er ikke nevnt.Vet ikke om det finnes lensmannsinnberetninger for Eiker i denne perioden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det, jeg får vel forhøre meg hos Statsarkivet i Kongsberg, dersom det ikke skulle være andre her som vet noe om evt. lensmannsinnberetninger for Eiker i denne perioden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...

Til 24-25: Enkemann Christen Olsen Busk i Vestfossen, 66 år, giftet seg i Eiker 10/11 1826 med pige Maria Nilsdtr. fra Hougs Prestegrd. Eje, 37 år.Det er vel mindre trolig at en mann som synes å ha bodd i Vestfossen fra før 1801 til han døde i 1833 skulle ha hatt et intermezzo i Grensen, som altså formodentlig må være i Chra., i 1825 - trur eg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...

(20) Erik Christian Busch hadde barn til dåpen allerede i 1822 [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=DP03011820gar&personpostnr=3770&merk=3770>Lenke Barnet født 26/10 1821. Erik Christian var da kaptein.Men jeg har funnet enda en mystisk Christian Busch. Han var 1828 far til et barn i Strømsø, og ble da kalt 'Lieutenant Ungkarl Christian Busch'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.