Gå til innhold
Arkivverket

[#9835] Family/Families Friis, Langestrand, Larvik, Vestfold, before 1800.

Gjest Vidar Larsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Vidar Larsen

Hi Inger. I do not know. He married, as indicated earlier, in Stavern in 1771 to a Tjølling girl born in 1747. I would therefore have guessed, but it is only a guess, that it was around 1740-50. Please send any information you got on any family Friis in Vestfold/Telemark. In view of lack of information on my Nils Pedersen Friis, I am trying to gather as much genealogical data on Friis in Vestfold/Telemark as possible. Mvh Vidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

På leting etter Barbro Haagensdatter skrev jeg av et par opplysninger ang. Friis på Langestrand.Ober.masmester Niels Friis Pedersen ble begravet 7/4 1790 61 år gammel.Masovnmester Peder Friis og hustru Leene Halss tror jeg fikk barn rundt 1792. Jeg mener det finnes mere i kirkebøkene, men det var alt jeg tok med.Til Inger. Døpt 15/11 1791 Larvik by, Niels. Foreldre Sr. Hans Nielsen Harris og h. Anna Dorthea Falchenberg. (Det står kun Niels som navn, så han burde hete Niels Hansen evt. Harris).Døpt 22/8 1792 Langestrand Niels Pedersen Friis. Foreldre Peder Erichsen Trulle og h. Maria Sørensdt. Første fadderen/Gudmoren? var Madame Hans Friises. Kanskje det forklarer hvorfor navnet Friis kommer inn. Peder og Maria fikk flere barn, men ingen av de fikk navnet Friis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Tysland

Hei Berit, Peder Friis og kona Lene Hals fikk en datter, Elisabeth f.i 1792.Årsaken til at jeg og gamletante har havnet på jorde er at Anna Dorthea Falckenberg var fadder for flere av Nils Pedersen Trulles barn. Det var liksom naturlig at bestemoren var fadder. Det har Terje og jeg rettet opp i helgen, og vi fant mange spor inn i Friis-familien på Langestrand

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vidar Larsen

Hi Inger and Berit; Many thanks for the information. It was the discovery of so many Friiser in Langestrand when I search for the ancestors of the wife of Nils Pedersen Friis's grandson (Nils Friis Fredriksen) that got me going on this line. I purchaced the microfiche copies of kirkeboka for Langestrand kirke for this period a year or so ago. Yes the name appear to disappear, as it does with other Friiser in Vestfold. It still leaves the question of where my Niels came from. Mvh Vidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Har noen sjekket i Hedrum bygdebok ang. Friis og jernverkene? Det er så mange innlegg her at jeg ikke har lest dem for å se om noen har gjort det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Tysland

Vidar, Vi har muligens svaret på hvor din Nils kom fra. Må bare sjekke et par kirkebøker for å være sikker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vidar Larsen

Hi Inger. I sincerely hope you are right. It would be great if we (you) could push this furthe back in time.Hi Berit. I think I have done so, but will redo it at lunch tomorrow to be sure. Mvh Vidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vidar Larsen

Hi Berit. No Friis listed under christening, marriage or burials (fadder, forlover or main perons) in Hedrum kirkebøker (from 1752 onwards) or in Hedrum skifter (1734-63) as found on Hedrum Genealogiske Sider (http://folk.uio.no/khunskaa/slekt/ ). Only one Ni(e)ls Pedersen christen, but too late to be of interest. Mvh Vidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Tysland

Hei VidarBare en bekreftelse på innlegg 18 over her. Nils Friis Pedersens hustru Anna Elisabeth Horn døde 14.juni 1783. Hun var da 57 år, 7 måneder og 17 dager i følge Larvik Mini II-1 side 111. Mm.løitnant Nils Friis Pedersen døde 7.4.1790, 61 år. M.mester Peder Nilsen Friis døde 16.5.1793, 30 år og 2 1/2 måned. Hans Friis døde 15.4. 1794, 26 år. Alle i følge Larvik Mini II-I.Har en haug med papirer og skriblerier som må sorteres, men Trulle og Friis har fulgt hverandre siden 1742

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Hei Inger.Har du sjekket Tanum prestegård. Der finnes det Harris'er.Via nettet har jeg funnet: en Aase Marie Amundsdt. f. 1812 i Trulle v/Tanum prestegård.Eller har jeg funnet navnet Trulle Sletten som steds- eller gårdsnavn i 1731, skatt. Nevnt rekkefølge på distrikt/adresser med navneliste på personer som bodde der: Udi Laurvigen, udi Steenene, Trulle Sletten, Fritzøe Backen, Langestrand, Torstrand osv.Håper dette hjelper deg litt med å finne ut av dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Tysland

Hei Berit,Trodde jeg skulle være ferdig med 'Harriser', og at 'alle' var enige om at min Nils var Nils Pedersen Friis Pedersen, sønn av Peder Erichsen Trulle.Det er tidligere her snakket om 'Trullesletta' som lå i en del av Kongensgate i Larvik. Den opplysningen var ny for meg, men jeg har det meste av tiden hellet til Trulle gård i Brunlanes da dette stedet også en gang i tiden hørte til Langestrand.Har funnet sammenheng mellom Trulle, Friis og Zingdalsen (Singdalsen). Sistnevnte familie hadde jeg ferdig fra min gamle tante.Nevnte Hans Friis over her blant døde, men tror ikke han hører til vår Friis familie. Han står også som fadder, men det er tydelig til Friis Mandahl familien

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Inger Tysland

Hei Vidar,Dette tar tid, men det blir kanskje noe bra ut av det. Kan du avkrefte/bekrefte om Maren Friis hører til din familie?Mvh Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Tysland

Beklager, det skulle vært med at hun giftet seg med Søren Blom i 1785. Forlovere er Nils Friis Pedersen og Hans Horn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Helberg Roligheten

Til Inger.Den dag i dag kalles en kort gatestump på Langestrand for 'Trullen'. Navnet kommer av at Trulle bodde der. Trulles hus står inntegnet på det gamle kartet over Langestrand fra 1825, tilgjengelig hos Larvik kommune.Jeg ble nysgjerrig på hva du har om fam Singdalsen og eventuelt om Horn. Vet at noen av dem var i slekt. Om du skulle ha noe på Jan Pedersen Horn og hvordan han var i slekt med øvrige Horn, håper jeg å høre fra deg. Hilsen Kari.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vidar Larsen

Hi Inger It do not look as if Nils Friis Pedersen and my Nils Pedersen Friis is one and the same person. Neither does Maren fit into what I have found so far.From Stavern kirkebok The marriage between Tømmermand Nils Pedersen Friis (my Nils Pedersen Friis) and Spinster Live Torjersdatter took place in Stavern church 19th October 1771.From Langestrand kirkebok Burial; 14th June 1783 Nils Friis Pedersen's Wife Elisabeth Horn.From Tjølling kirkebok Henric, Nils Pedersen Frises son was christen 22nd October 1780 His godparents were Berte Haagensdatter Halsen, Pernille Michelsdatter Halsen, Lars Hansen Halsen, Hans ? Halsen and Henric Torgersen Rekkeviken (name matches that of Live Torgersen's brother and the farm is that of Live's place of birth). (This entry was transcribed by Statsarkivet in Kongsberg).Henrik was living with Live at the time of 1801 and 1814 census for Tjølling.Does this help? Mvh Vidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Tysland

Hei Vidar,Jeg er klar over at Nils Friis Pedersen og Nils Pedersen Friis er to forskjellige personer, men jeg regner med at Niels Friis som hadde bruk nr. 2 på Sky i 1723 og 27 er 'dine'. Min Niels Pedersen Friis tok navnet Niels Pedersen Trulle. Peder Friis er nok også din, samt noen damer.Vi holder på, men det tar tid fordi noen heter Niels --Friis for ca. hvert 10. år på Langestrand. Trulle og Friis følger hverandre gjennom tidene.Til Kari: Må få lov til å komme tilbake til deg, har tre store bunker som skal sorteres først

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vidar Larsen

HI Inger. Do not worry about time. It took me a year or so to find Live Torgersdatter and Nils Pedersen Friis’s marriage, another few (?) months do not matter. Just to add to my previous innlegg, I have very little information on Maren Friis. She may or may not be related.To be the farmer on Sky in 1723/27 this Nils Friis must be the grandfather to my Nils Pedersen Friis if related. Also the name Nils Friis has been in continued use down through 4 generations starting with Nils Friis Fredriksen (grandson to Nils Pedersen Friis). Again many thanks for your effort, and I am looking forward to next installment. Mvh Vidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Harbek

Og jeg vil bare si at vi er flere som følger spent med her! Vidars Nils Pedersen Friis er også min ttt-oldefar. Flott innsats, Inger! - Hilsen Ketil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Tysland

Maren Friis er nok samme familie. Da hun gifter seg 23.januar 1785 er bl.a. Nils Friis Pedersen forlover. Regner med at Christian Conrad er hennes bror, men ikke helt avklart ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vidar Larsen

Hi Inger, If Maren is related these entries may be of interest; Klokkerboka for Larvik Begravet 29/3/1799 Søren Bloms hustrue Maren Friis 34 (I can not remember how easy this was to read, I hope it is 34 and not 54). Dåp 29/1/1801 Nils Friis F: Søren Gotfried Blom & Karen Kristine Bull Mvh Vidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Tysland

Hei Vidar,Ser jeg glemte å skrive at Maren ble gift med Søren Blom i 1785, så det er nok riktig spor. Søren har giftet seg igjen med Karen Kristine, og så har du fått Nils Friis Fredrichsen. Søren hadde ved 1.ekteskap Hans Horn som forlover, er vel antagelig bror eller noe slikt til Elisabet Horn som var gift med Nils Friis Pedersen.'Problemet' vårt kan være at noen rett og slett har tatt navnet Friis ved siden av sitt eget, uten å høre til familien. Christian Conrad Friis ble konfirmert i 1780. (Larvik Mini II-I side 53)Mvh Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Tysland

Hei KetilHvis du har noen info fra 1700-1780 tallet tar vi gjerne imot det du har. Det blir en del enklere, og går fortere med visse data i dette tidsrommet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vidar Larsen

Hi Inger. Unless Ketil has found some new information lately, I think all that we know about Nils Pedersen Friis is in tema 8852 innlegg 32 onwards. Ketil makes a comment towards the end of this tema regarding his knowledge of Nils at the time of writing. Mvh Vidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Harbek

Hei, Inger! - Jeg har nok bare hengt meg på i jakten på Niels Pedersen Friis jeg (altså han som ble gift med Live Torgersdatter i 1777), jf. også tema 8252 og senere 10546, og bidratt med noen mer eller mindre velfunderte spekulasjoner av og til. Jeg vet ikke noe annet om ham enn det som har fremkommet i disse temaene. Mine opplysninger før dette var bare hentet fra Lorents Bergs gamle Tjølling-bok, hvor han (av L.B. kalt Nils Persen) opptrer som gift med min ttt-oldemor Live T., med ukjent opphav og død visstnok i utlandet før 1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.