Gå til innhold
Arkivverket

[#9835] Family/Families Friis, Langestrand, Larvik, Vestfold, before 1800.

Gjest Vidar Larsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger Tysland

Var det denne Nils Friis Pedersen (Lives mann) som dro til USA og ble borte????? DA er vi langt på vei da, kanskje roper vi snart hurra?? Det har jeg forresten gjort allerede. Ble bestemor for 2. gang til ei tulle i ettermiddag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Harbek

Gratulerer! - Den Niels Friis Pedersen vi er på jakt etter var gift med Live, ja, og ble borte før 1801 (da er Live oppført som enke i FT). Det er vel bare Lorens Berg som antyder utlandet (har ikke boken for hånden nå) - kanskje fordi han ikke kunne finne noe dødsfall. Jeg har ikke fått med meg at en Niels Friis Pedersen dro til USA og forsvant. Når var det? Mellom 1780 (da Niels og Lives yngste barn Henrik ble født) og 1801? I så fall kan det jo være interessant hva mer man vet om den NFP som dro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Harbek

Korrigering: Det er Niels Pedersen Friis vi er etter - ikke Niels Friis Pedersen. Men det er kanskje ikke noe avgjørende poeng. Disse Friis'ene skrives jo både slik og sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Tysland

Hei Ketil,Jeg leste at en dro til USA og ble borte der. Skrev dessverre ikke av, fordi jeg trodde at Friis Mandahl slekten som er beskrevet over her et sted ikke hørte til Langestrand, noe som nå viser seg er feil. Lånte 9 tykke bøker på biblioteket fredag, og går gjennom alle igjen for å finne hvor det stod. (finner for øvrig mye annet også som jeg har lett etter før)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Harbek

Inger: Har nå slått opp i Lorens Bergs Tjølling-boken (1911). Han skriver (under Halsen) om folketellingen 1801: '... Live var fra Rekkevik og enke efter Nils Perssøn som nok ble væk ute.' Det er intet sagt om hvorfor han skriver dette. Spennende å høre hva du finner!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkel Fagerli

Jeg prøver å følge med i denne debatten, og er spent på hva Inger kommer frem til. Når jeg leser de siste innleggene, får jeg inntrykk av at Maren Friis og overmasmester Niels Friis Pedersen er av den såkalte 'Friis Mandal'-slekten. Jeg er interessert i å få vite hvilken dokumentasjon man da bygger på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Tysland

Ketil. Jeg er sikker på at det stod dro til USA. Nå har jeg vært borte noen timer, men begynner å lete snart.Torkel. Jeg mener at Elisabeth Horn er nevnt blant Friis Mandahl slekten. Ha meg unnskyldt om jeg tar feil, men ingenting er 'katalogisert' ennå. Jeg har lånt 'en haug' med bøker i tillegg til kirkebøkene, og skriver ned alle med navnet Friis og deres ektefeller + barn på forskjellige ark etter hvor jeg finner dem.Vil gjerne ha din mening om de forskjellige 'Friisene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kai m kveum

The Friis`es are mentioned in Norsk Slektshistorisk Tidsskrift`s books number: III, page 264 VI, p. 33, 141 VIII, p. 75, 102, 385 IX, p. 126, 183, 152, 240 XI, p. 8, 210 XVI, p. 100 XXVIII, p. 310 and several other places. E-post: nsf@genealogi.no and www.genealogi.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Harbek

I nytt tema 12557 har jeg lagt ut spørsmål i forumet om hvordan man best kan lete etter en person som er forsvunnet (såkalt 'desertio') på 1700-tallet. Det er jo én av mulighetene her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Tysland

Torkel I mine unge barneår husker jeg at vi sprang 'Friisetråkket' hjem. Vet du hvor navnet stammer fra? Kan det ha med Fritzøe eller Friis å gjøre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Hei Inger.Har du sjekket NST, norsk slektshist. tidsskrift, bd. 34, s. 97-108: Slektene Friis og Mandal i Vestfold av Torkel Fagerli.Det høres ihvertfall lovende ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Tysland

Hei Berit,Sitter og roter rundt i alle bøkene nå, og også Tidsskriftet du nevner. Det 'stopper' litt for meg, for også Christian Conrad Friis som er nevnt her (2f) står som konfirmert på Langestrand i 1780. Kan det finnes to forskjellige med akkurat samme sjeldne navn, og som ikke hører til samme familie? Konfirmasjonsalderen blir jo bare 11-12 år, MEN----- Kilde: Larvik Mini II-1 side 53Hører gjerne litt meninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Tysland

I NST, bind 34 står det helt tydelig at Christian Conrad Friis f. 1769, BEGRAVET 1772 er sønn til Niels Christensen og Ingeborg Arff.I bygdeboka for Hedrum 1911 av Lorens Berg står det som i NST at Niels Christensen døde 1734. Hans eldste sønn het Christian Conrad. Denne sønnen ble lensmand, og HANS sønn Christian Conrad Christensen 1834- 1853 fikk både gården Reinemo og lensmandsvervet.I følge NST døde Christian Conrad (d.e.) 3 år gammel. Hva - og hvordan skal vi kunne stole på oppslagsverkene vi sitter med??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vidar Larsen

Hi Inger,With hefte 34 do you refer to Torkel Fagerli's article on Slektene Friis og Mandal i Vestfold? I read this as if Christian Cornrad Friis born Borre 24/6/69 and buried Borre 1772 as being son of Jens Friis and Karen Petronelle Resch (ie a brother to Sohia Amalia and others Friis).Can the frequent use of Christain Conrad have anything to do with Grev Christian Conrad Danneskoild-Laurvik fadder to Christian Conrad and Ingeborg Arff (p104)? Name your sons after the most important person in the district, and there seem to be several Friis families in that district(This articled happenes to be the only one I have from NST). Mvh Vidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Tysland

hei Vidar,jeg er ukjent med denne nummereringen som er gjort, men 3b Ingeborg Arff giftet seg med Niels Christensen. Som det står i den samme artikkelen du har- ved *24- flyttet disse til Reinemo, og der står 1.barn som Christian Conrad. Det finnes jo også en ved samme navn som konfirmert i 1780, og jeg er ikke 100% sikker på om dette er en eller to personer.Som jeg har skrevet før, har jeg noen ganger mistanke om at enkelte 'henger' på seg 'fine' navn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Inger Tysland

Dette er en familie det ikke er så lett å bli klok på med alle 'Nils og Peder Friiser'. Takket være Terje stiller jeg nå spørsmål ved Aaste Pedersdatter f. ca 1746. Kan hun kanskje være søster til Nils Friis- gift med Live i 1771?Av hennes barns faddere er de fleste 'Friiser' på den tiden.a)Jan d. 13.10.1771. Faddere: Gunnar--? fra Langestrand, Lisbet Hansdtr., Anna Elisabet Pedersdtr. fra Laurvig, byggmester Jan Hansen ibid, Peder Persgaard ibid, Hans Jansen ibidb)Agate d. 10.7.1774, Faddere: Maren Sufsrød (?) Maren Nielsdtr, masm. Nils Friis Pedersen, Hans Jansen Horn, Søren Blom alle fra Laurvig.c) Agate 10.7.1774 Faddere: Margrete Holst, Agate Jansdtr Horn, Simon Borse (Bors ?) Peder Jacobsen Berhaug, Just Jansen Horn alle fra Laurvig.d)Birte Marie d. 28.8.1777 Faddere: Malene Horn, Inger Horn, murmester Knud Bierkholm, Jacob Winter alle fra Laurvig, Christen Lukasen fra Verket.e)Jan d. 7.11.1779 Faddere. Agate Horn, Karen Jensdtr, Wulf (?), Christian Tyrholm, Just Jansen Horn, Peder Nilsen Friis alle fra Laurvig.f) Maren Elisabet d.11.8.1782 Faddere: Birte Jansdtr. ibid Marta Elisabet Abrahamsen, Hans Olsen Tiose, Ole L. Dyring, Halvor Nilsen, Jan Berntsen ibid.g)Peder d.24.10.1784, Faddere Marie Hansdtr (?) ?, Berte Marie Jansdtr ibid, Hans Olsen Tiose, Ole Christensen og Halvor Nilsen ibid.h)Pernille d. 6.8.1786, Faddere Giertrud Christensdtr. ?, Karen Olsdtr Sunbye, Hans Tiose, Ole Larsen Dyring, Arne Halvorsen ibid.i) Nils Friis d. 23.10.1789 (hjemmedøpt, moren dør samme dag)Faddere: Agata Boe, Helvig Torine Nilsdtr. Hans Friis, Christian og Hans Horn.Kilder: Eidanger Kirkebok Mini 6 1764-1814Vi vet fra tidligere at Søren Blom i sitt annet ekteskap, var gift med Maren Friis. Vi har også Elisabet Horn gift med Nils Friis Pedersen. Kilder Larvik Mini II-IVi vet også at Knud Bierkholm var gift med Pernille Friis fra Friis Mandahl- slekten Kilde NST XXXIV,s. 98-107Jeg har begynt å lese skiftene på alle disse forskjellige navnene, i håp om å lettere få samlet familen fra 1700-tallet. Tror det er enklere enn å gå på alle 'Friisene' i 1780-1860

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Slekten Warme (etter det jeg kan se av NSFs personregister bl.a. Nils Friis Warme) er omtalt i NST XIX: Willoch, Erling. 'Slekten Warme.' NST 19 (1964): 280-284.Kanskje kan det være noe av interesse der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Tysland

Hei Kristian,Det er mindre der enn det jeg hadde, (også skrivefeil på Nils Friis, han er født i 1789 - ikke 1783)Mette Friis 1692-1755(søster til forvalter Nils Friis) var gift med Henrik Wright (sønn til Rialf Wright (engelsk). Dette ekteskapet var barnløst, så her er det ikke noe å hente. Derimot lurer jeg på Hans Friis konfirmert på Langestrand 1782, død 26 år gammel. Han er ikke funnet døpt i Larviks området. I følge Andebu gårdshistorie av Arne Gallis 1979, Høymyr-Kodal s. 385 kan det være noe. I 1617 har Hans Friis bruksrett til Hynnesaga, i 1661 står sønnen Vibolt Hansen Friis som eier, 1669-80 Truls Hansen Friis.Vi vet at Vibolt H. Friis med sønn Hans senere eide bruk i Tjølling, så jeg bør vel gå på skiftet her også, om ikke noen andre har det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Tysland

Hei Kristian,Det er mindre der enn det jeg hadde, (også skrivefeil på Nils Friis, han er født i 1789 - ikke 1783)Mette Friis 1692-1755(søster til forvalter Nils Friis) var gift med Henrik Wright (sønn til Rialf Wright (engelsk). Dette ekteskapet var barnløst, så her er det ikke noe å hente. Derimot lurer jeg på Hans Friis konfirmert på Langestrand 1782, død 26 år gammel. Han er ikke funnet døpt i Larviks området. I følge Andebu gårdshistorie av Arne Gallis 1979, Høymyr-Kodal s. 385 kan det være noe. I 1617 har Hans Friis bruksrett til Hynnesaga, i 1661 står sønnen Vibolt Hansen Friis som eier, 1669-80 Truls Hansen Friis.Vi vet at Vibolt H. Friis med sønn Hans senere eide bruk i Tjølling, så jeg bør vel gå på skiftet her også, om ikke noen andre har det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vidar Larsen

Hi Inger. Thanks for continued effort. I cannot contribute anything constructive at this point in time, but it looks as if Aaste was strongly linked to people on Langestrand, and the names Friis, Blom and Horn occur again.We also have Anna Elisabet Pedersdatter (fadder to Jan, Aaste’s oldest), from Larvik. Do we know enough about Nils Friis Pedersen’s siblings to eliminate the possibility that Aaste and Anna Elisabet are his sisters and not Nils Pedersen Friis’s sisters?I do hope that this extensive research will be published somewhere after you have ‘got it all together’. Mvh Vidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Tysland

Hei Vidar,Jeg tør ikke eliminere noen ennå, må lete etter skifter på de forskjellige. Marsemester Nils Friis P. var gift med Elisabet Horn (Hansdatter)(Xstra-skatten 1762). Kan ikke si med 100% sikkerhet vilke barn som hører til de forskjellige. Har begynt å eliminere noen som har tatt Friis navnet, men som ikke hører til familien, bl.a. en Jens Friis i Tønsberg.Angående Anna Elisabet Pedersdatter har jeg funnet flere med navnet, men en av dem kan selvfølgelig være i familie. Aaste passer i alder som søster til Nils (gift med Live). At 'halve' Larvik, som er i familie med hverandre, skal reise utenbys for å være faddere mener jeg viser ganske godt at her må det være familieforhold til dåpsbarnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.