Gå til innhold
Arkivverket

[#9835] Family/Families Friis, Langestrand, Larvik, Vestfold, before 1800.

Gjest Vidar Larsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Vidar Larsen

Hi Inger. Can I throw another Pedersdatter into the picture? At the christening of Nils Pedersen Friis and Live Torgersdatter's first child in Stavern in 1772, one Ingeborg Pedersdatter was a godmother. There was no indication of where she normally lived, so I have till now assumed it was Stavern.However looking over my transcripts again, I see that there were no addresses/farms/towns given for any of the godparents nor for the godparents for their second child who was christen in 1774. At both christenings was a godmother with a name that matched that of Live's sister and at the second one, a godfather with a name that matched that of Live's father, both living as far as I can ascertain in Tjølling at that point.On the assumption that the minister did not bother with such ‘addresses' (will check other entries to verify this) I have search for Ingebor(g) Pe(de)rdt in the 1801 census for Larvik Stavern, Hedrum and Brunlanes (Tanum). None found, although this may not be significant in itself.However living in Larvik was one Ingeborg Elisabet no surname given, but ‘Enkefrue af winthers'. Ingeborg was 67 years old (b: 1735). In Ekstraskatten for Larvik (1762) I found one Jacob Winters, Skrivedreng til Forvalter Bruun in Langestrand. Also, another skrivedreng was Peder Perregaard. Both Jacob and Peder were godfathers to Aaste's children.Unless you already have the information, I will check kirkebøkene for Stavern (1756-1782), Larvik (1785-1830) and Langestrand (1779 -1817) later this week to see if they can throw any more light on this. Mvh Vidar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Elisabeth, f. 1792, datter av Peder Friis og Lene Hals, er nevnt i innlegg nr. 28. Kan noen bekrefte om denne Elisabeth er identisk med Elisabeth Margrethe Friis (1792-1825) som ble gift med Daniel Justsen Steen (1795-1851) og fikk barna Per, Just og Joseph i årene 1817, 1819 og 1821?(Daniel Justsen Steen er etterkommer av hammermester Otter Olsen på Hagenes-verket, som var hans tippoldefar, nærmere bestemt hans farfars morfar).Og siden overskriften Vidar har valgt for denne tråden, 'Families Friis - - before 1800', og siden det åpenbart er mange som interesserer seg for de mange Friis-er: Vet noen hvorvidt sorenskriver i Skiensområdet inntil året 1632, Niels Friis, står i noen slags slektsforbindelse med de mange Friis-er som debatteres her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vidar Larsen

Hi Hans. Although I have not looked into this in detail, I have always presumed so. There is only one Elisabeth Margrethe Friis listed in the census of 1801 for Larvik that is Lene Hals's daughter. Mvh Vidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkel Fagerli

I denne debatten kommer det stadig frem spennende nyheter. Jeg vil minne om et par momenter som er nevnt i min artikkel i Norsk Slektshistorisk Tidsskrift i 1993.Murmester Knut Bierkholm i Larvik var gift med Pernille Nielsdatter Friis (død ca. 1777/1778). Hun var datter av månedsløytnant Niels Friis. Skiftet etter Knut Bierkholm ble påbegynt i 1791. Boet hadde blant annet gjeld til [avdøde] Jens Friis [svoger] og Niels Friis Pedersen. Dette er nok et eksempel på forbindelse mellom disse to Friis-slektene i Larvik, men i seg selv ikke noe bevis på slektskap.Gravplaten til overmasmester Niels Friis Pedersen viser at han var født ved 'Næs Hammer' i mai 1729. Jeg har antatt at det betyr at fødested har vært Nes jernverk, som nå ligger i Tvedestrand komune. Men det kan vel heller ikke utelukkes at 'Næs Hammer' kan bety et hammerverk i Brunlanes. Uansett kan dette være et spor å følge for å komme nærmere opphavet til Niels Friis Pedersen.Hvis en skal spekulere i slektskap mellom overmasmester Niels Friis Pedersen og månedsløytnant Niels Friis, åpner aldersforskjellen for at månedsløytnanten kan ha vært onkel til overmasmesteren. Dette må imidlertid undersøkes nærmere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Tysland

Hei Vidar, Ingeborg Marie Pedersdatter finnes flere steder, så hun hører nok til her et sted. Jeg har ikke sett i kirkebøkene for Stavern på lenge, husker ikke alle som var faddere til Nils og Lenes barn. Har lånt boka 'Stavern-slekter fra 1700-1900', men ikke noe særlig nytt der.Hans, Datter til (Anne)Lene Hals og Peder Friis ble døpt Margarete Elisabet 4.10.1792. Navnet Margarete står over Elisabet. Ser ut som om presten har glemt å skrive det. Larvik Mini II-I 1779-1817 s. 12. Jeg vet at Steen familien er 'blandet inn' her. Steen navnet la de til sitt opprinnelige navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Takk til både Vidar og Inger for bekreftelsen vedr. Elisabeth Margrethe Friis. Men har noen noe å fortelle om et eventuelt slektskap mellom sorenskriveren i Skiensområdet inntil 1632, Niels Friis, og de mange Friis-er som er omtalt i denne debatten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vidar Larsen

Hi Inger Christening of Nils and Lives children in Stavern church. 1/2/1774 Peder. Foreldre: Niels Friis og Konen Live Torjersdatter Faddere var Boril Hendriksdatter, Pigen Birthe Torjersdatter, Torjer Larsen, Mogens Houen, Ditlev (possibly Carlsen)8/6/1772 Frederica: Foreldre: Tømmermand Niels Friis og Konen Live Torjersdatter. Faddere var ? (this could be Madamen) Ingeborg Pedersdatter, Pigen Birthe Torjersdatter, Jens Hansen ?, Ole Jørgensen, ? (could be Td for Tømmermand) Hans JensenThis Frederica most likely died as there is a burial notice in October same year giving the baby's age as 5 months, but the minister recorded this baby as a boy. My Frederika was born around 1777 and in all records she was listed as bing younger than Peder.At the christening of their youngest son Henric in Tjølling in 1780, all godparents were listed as coming from Halsen or Rekkevik.I have checked a couple of pages of kirkeboka at the time of Peder and Frederica's christenings, but I cannot find any reference to farms/towns/parishes after the names of faddere. The minister must have decided not to write these down. He was very frugal with paper if not with ink.I got the book Slektninger i Stavern at home, should you require anything searched later on. Mvh Vidar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Tysland

Forsøker å finne de forskjellige skiftene for å få bekreftet barn etc,Maren Friis, gift med Søren Blom i hans 2. ekteskap hadde en datter, Isabelle (Larvik by. Skifteprotokoll nr.11 4.nov. 1799,side 1091. Dette kan muligens være Isabelle Friis f.1799 som er gift med Daniel Ottersen Steen. (Stavern slekter fra 1700 til 1900 av Helene Dahl, 2.utgave 1991, s. 95..Skifteprotokoll Larvik by, nr. 11 s. 1201 29.des 1797, Peder Friis, hustru Hellene ? H. Ett barn, Elisabet Margrethe 5 3/4 år. ??? Vi har en Peder Friis død i 1793, gift med Lene Hals, og datter Margrete Elisabet. Kan dette være de samme??Samme protokoll, skifte no.2, 22.jan.1778. Pernille Friis har skyld til Vinild ? Bierkholm Friis. Begynner Friis navnet å gli ut, eller kan dette være familie? Pernille har barna Ole Knudsen Bierkholm 22 år. Nils Friis Bierkholm 19 år, Alexander Friis Bierkholm 16 år, og datteren Anna Katrine Knudsdatter. (her er det bare datteren som ikke får Bierkholm navnet).Jeg ønsker meg skifte etter Anna Elisabeth Horn, gift med Nils Friis Pedersen, men foreløbig har vi ikke funnet dem. Disse kan gi uvurderlige opplysninger om deres etterslekt, og derfor finne riktig link (om det er noen) til Tjølling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkel Fagerli

Hei Inger,Du skriver at boet etter Pernille Friis har skyld til 'Vinild Bierkholm Friis'. Dette virker litt rart. Jeg har ikke skiftet for hånden, men har noen notater etter at jeg leste skiftet for en god del år siden. Ifølge mine notater hadde boet gjeld til Hr. Ober Auditeur Jens Friis. Jens Friis var Pernilles bror.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Tysland

Hei Torkel,Som du ser skrev jeg spørsmålstegn ved navnet. Jeg noterte, mens en av de ansatte leste opp, og hun sa hun mente at det var riktig. (jeg hadde jo også lest det du skrev tidligere om at Jens var bror til Pernille)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...
Gjest Inger Tysland

Til Torkel Fagerli,I Norsk Slektshistorisk Tidsskrift no 34. s.106, skriver du at Knud Bierkholm har gjeld til bl.a. Peder Friis. Vet du hvem av dem det er??Jeg har endelig dukket hodet ned i familiens gamle papirer som jeg har hatt i 18-20 år, og her ligger slektskaps forholdet mellom Trulle og Friis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Nå har ikke jeg lest alt som står her. Det er alt for mye og blitt litt uoversiktlig. Kanskje man burde sammenfatte resultatene og starte Friis 2.Jeg tittet litt i Lassen i dag. Der sto det litt med en del henvisninger til skifter. Jeg skrev av personene, men ikke henvisnigene.1 Nils Friis.2a 1 dt. gift med Hjorthøy.2b Jens Nilsen Friis, overauditør og sorenskriver i Jarlsberg, avsatt 17...2c Stine Nilsd. Friis død før 1775. Gift Jakob Mandal + Ramnes 1766 /3.Deres barn: 3a Nils Friis Jakobsen(Mandal) fullmyndig 1776, utenlands.3b Kjeld Jakobsen(Mandal) fullmyndig 1776, utenlands.3c Elen Maria Jakobsd. Gift Lars Gunnestad på Tjøme.3d Anne Karine Jakobsd. ug. 1776.3e Pernille Jakobsd. ug. 1776.3f Lovise Jakobsd. ug. 1776.2d Pernille Nilsd. Friis + Laurvig 1777 1/12. Gift Knud Birkholm som levde 1776. Elisabeth Friis gift kbmd. Daniel Steen, + larvik 29/6 1825 33 år, tæring, bgr. 5/7.Nils Friis feldbereder i Tønsberg i 1782, + der 1805, 73 år.Hedrumboka I: Karen Friis, datter av Peder Friis. Sofie Amalie, datter av sorenskriver Friis i Jarlsberg, gift Kristian Nicolai Arff f. 1749 Viborg og sogneprest i Hedrum 1777 - + 11/6 1787.Nils Friis + 1740.Jens Friis 1723-81 birkeskrivr.K: Vestfolds historie av Øystein Rian. Er nå litt usikker og nedenforstående var i denne boka eller Hedrum. Nils Friis var svigersønn til Edler. Nils Friis jernverksforvalter, gravplate ved Langestrand krk. (bilde i boka): Nils Friis Pedersen overmasmester 1729-90 og gravplate for kona Elisabeth Friis f. Horn 1725-83.Uansett bok så sto det en del historie om personene der. For meg ser det ut som om navnet Friis kommer via damesiden. Håper det var til noe hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Ang. Trulle.Jeg har forstått det slik at det fantes et Trollejorde i Larvik og Trulle var en plass under Tanum prestegård i Brunlanes.På Trulle fantes:Ole Andersen + ca.1671, snekker, bygde hus i Trulle. 2.gift mari Halvorsdt. 1 dt. 1 ekteskap Signe gift Tjøstolv Olsen gusland Østre.Sigvart Pedrsen og Aasol Pedersen skattet av Trulle i 1711.Kristen Olsen + 1755, husm. i Trulle. 1.gift Anne Eriksd. 2.gift Malene Sørensd. fra Nordmandbo.Barn 1. ektesk. Erik ca. 1707, bodde på Langestrand i Larvik.---Anne + før 1755, gift Lars Steffensen Agnes.Barn 2. ektesk. Ole f.ca. 1747. Ole Olsen + 1860 87 1/2 år, husm. her i 1762-1798. Gift Maren Paulsd. + 1789 72 år. Barn: Berger 1757 og Rønnau nevnt 1762.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkel Fagerli

Til Inger:I den nevnte artikkelen i Norsk Slektshistorisk Tidsskrift omtaler jeg at Knut Bierkholms bo hadde gjeld til Jens Friis og til Niels Friis Pedersen. Den sistnevnte er formodentlig overmasmesteren - i praksis hans bo ettersom han døde i 1790. Jeg kan ikke se at det var noe gjeld til Peder Friis.Til Berit:De opplysningene du nevner fra Lassen er interessante, og de aktuelle personene er stort sett fra den Friis-slekten som er omhandlet i den nevnte artikkelen fra Norsk Slektshistorisk Tidsskrift (bind XXXIV, s. 97-108). Lassens opplysninger var kjent da artikkelen ble skrevet, og jeg henviser til artikkelen for en nærmere omtale av personene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Tysland

Det er fort gjort å gå seg vill her med alle de like navnene.Forvalter Nils Friis hadde kun Waldemar Terchelsen som arving i Norge i følge et kravbrev om at 'vi, der ere de retti og sanne arvinger'Kopi av brevet har jeg for den det skulle være av interesse.Jeg sitter også på en original obligasjon som Peder Trulle har skrevet til byfogden i Larvik. Her står det tydelig at Peder Trulles svigermor er søster til Nils Friis Pedersen.Kopi scannes til interesserte.Karen døde i 1760, og etter henne er det 4 arvinger fra 2 måneder til 11 år.At jeg foreløbig bare har kommet til Friis Pedersen og ikke Pedersen Friis, er at vi rett og slett må starte med Nils Friis Pedersen som ble

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Tysland

Og av gårde fløy det.Nils Friis Pedersen som ble f. i 1729 var gift med Anna Elisabet Horn. Hun døde i 1783, og Nils ble sittende i uskiftet bo, som han skriver:'da jeg er en gammel og syk mann som intet nytt ekteskap har i tanke' Boet etter Nils er enormt stort, og noen har i nyere tid faktisk vært så simple å dra ut de 2 første sidene (synes på avrivningen). Hans arvinger kommer imidlertid til rette et annet sted i skiftet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Tysland

Dette kommer til å ta tid.Arvingene var: Peder Nilsen Friis f.mars/april 1763 død. 16.5.1793,(gift m. Lene Hals) Maren Friis gift med Søren G.Blom, Christian Conrad Friis, konfirmert 1782 ble borte til sjøs, Hans Friis f. 1768, død av slag 1794. (kilder Larvik Mini II -1,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Inger Tysland

En nyreparert PC liker bare kortere versjoner enn den skal, så jeg får fatte meg i korthet.Stamfar Jon (Johan) Perssøn (Pedersen)hadde mange barn. Han var mester ved Nes Hammer (Halle-verket). 3 av sønnene ble hammermestere, Peder, Hans og Jacob.I skiftene, Larvik skifteprotokoll nr.10, skifte no 143, 19.mai 1745, og skifte no 289, 28. juni 1748, er ingen Friis Pedersen eller Pedersen Friis. Friis navnet har dukket opp etter at disse personene ble voksne. Siden dette var en formuende familie kan jeg bare tenke meg at de har 'fått' navnet.Peder Trulles obligasjon fra 1791, alder og giftemål viser at dette er riktige personer, men jeg må lete videre for å finne ut når og hvordan Friis-navnet dukket opp i familien

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vidar Larsen

Hi Inger. Thanks for continued effort. I have been trying to fit the latest information into what has been written here regarding the other Friis families, but without success. Here we have a Jon Pedersen and his son Peder Jonsen. Was this Peder the father of overmasmester Niels Friis Pedersen, born at Nes Hammer in 1729 and who married Elisabeth Horn from Langestrand?Also, thanks for answering a yet unasked question. I have been wondering where exactly Nes Hammer was, but if it was the same as Halle Jernverk then that is taken care of.In innlegg no 87 Berit mentions a Peder Friis who is mentioned in the bygdebok for Hedrum. Can anybody supply a bit more information, farm, years, patronym etc so that I can see if he and his daughter Karen are mentioned in skiftene for Hedrum that is found on Hedrum Genealogiske sider? Mvh Vidar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May Karin Henriksen

Hei Vidar og andre interesserte. Jeg har kulturbindet,nr.1 for Hedrum, Kron-Holm. Den tidligste observasjon som jeg har gjort av noen ved navnet Peder Friis i Larvik, var ved den store barnedåpen på godset Fresje i 1593. Der var hans datter Karen tilstede, s.209. Det som kan være interessant er at det er de samme navnene som går igjen, så står det igjen å finne 'linken'. MVH. M-K.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen.Har funnet frem Lorens Bergs bygdebok s. 129. Presten Kristian Nikolai Arff (1777-87) i Hedrum født i Viborg (Danmark) i 1749, var 28 år da han ektet Sofia Amalia Friis, datter av sorenskriver Friis i Jarlsberg grevskap. 3 barn, Ingeborg Arff ektet lensmann Christensen på Reinemo.Sokneprest Arrfs enke døde i 1835, 76 år. MVH, ds.(om jeg får føye til, prestefamilier giftet seg ofte inn i lensmannsfamilier og omvendt.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vidar Larsen

Hi Kristian. No there are no Friis mentioned, I have been through all that you have registered there. It was more a case of seeing if there were any one Peder with patronymic who fitted with information from the bygdebook. That's why farm name, year and patronymic were requested.Hi May Karin. Going back to late 1500 is a bit too much at the moment, we are trying to find links early 1700, but it clearly indicates that people with the name Friis were in the Larvik area fairly early on. Are there any references in Bygedboka to any later Peder Friis or are these the same Peder and Karen as berit is refering to.Mvh Vidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Tysland

Det er flere med navn Peder Friis, bl.a. han jeg nevner i obligasjonen til Peder Trulle. Dette er sønnen til Nils Friis Pedersen, som døde 30 år gammel (gift med Lene Hals, datter Elisabeth)Sorenskriver Peder Friis har ingenting med denne å gjøre, ei heller Peder Friis (Friise)i Mandahl familien.Søsteren Aaste, gift m. Warme i Siljan har også en sønn med dette navnet. Karen Pedersdatter (svigermor til Trulle) var yngste søster til Nils Friis Pedersen, og disses far var Jon (Johan) Perssøn.Brunlanes bygdebok; bind I, 1970 utgitt av Brunlanes kommune og Br. Sparebank, s. 106 nevner kombinasjonen da Karen (Kari) er beskrevet som gift med Søren Sandersøn (Alleksandersen)Oddane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen Vidar. Du spurte om Peder Friis i bygdebok for Hedrum, dette er alt jeg finner. Jeg forstår at det er for langt tilbake, men du kan jo leke litt med tanken på opphavet, det kunne jo vært moro om det stemmer.:) M-K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.