Gå til innhold
Arkivverket

[#9835] Family/Families Friis, Langestrand, Larvik, Vestfold, before 1800.

Gjest Vidar Larsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger Tysland

Hei Vidar, glemte å svare ja til spørsmålet ditt. Peder Jonssøn er far til Nils Friis Pedersen.Siden det ser ut som om PC'n oppfører seg bedre i dag tar jeg med skiftene.Larvik skifteprotokoll no. 10, 1742-1752, 19.mai 1745.Aaste Hansdatter (mor til Nils Friis Pedersen f.1729)Arvinger: Enkemanden Peder Jonssøn barn: Nils Pedersen 16 år Frantx Hendrich 14 år Joen, yngste sønn 12 år Maren Pedersdt. g.m. Christen Castensen fra Eidanger Karen, yngste dtr. g. m. Søren VæreSkifte no. 289, 28.juni 1748 s. 287 Peder Jonssøns 2. enke Agatha Hansdtr.Foruten tidligere nevnte arvinger fra 1745, er det nå også Aaste Pedersdtr. 1 1/2 år Pernille Pedersdtr. f. i 1748

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vidar Larsen

Hi Inger. Firstly to clarify a couple of possible confusions. Is the Karen you mention in your innlegg no 90 (died 1760), the same Karen as Berit is mentioning in her innlegg no 86 (ie daughter of Peder Friis)? Is so May Karin may have something of an intriguing possibility. Two pairs of father-daughter (Peder-Karen Friis) in late 1500 and mid 1700?Was there also a Peder Friis who was Sorenskriver, in addition to Jens Friis from Borre (son of månedsløytnant Niels Friis of Larvik)?This also brings Aaste Pedersdatter (innlegg no 69) from Eidanger firmly into the family.Thanks May Karin, this father-daughter pairing may be an interesting possibility of the Karen who died in 1760 indeed was daughter of a Peder Friis.Does anybody have any information of Niels Friis who farmed Sky (in Brunlanes?) in 1723 and 1727 (innlegg no 41).? Mvh Vidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Tysland

Hei Vidar, beklager feilskriften. Det skulle være skipsfører- og ikke sorenskriver.Den Karen Friis (med far Peder Friis) som er nevnt over (87)er bordplasseringen fra en barnedåp 22.september 1593, og hører ikke til noen jeg har nedtegnet. Nå holder jeg kun på fra 1600-1700 for ikke og miste tråden helt.Karen Pedersdtr. som jeg skriver om, er datter til Peder Jonssøn og Aaste Hansdtr. Hun giftet seg 3,gang med Søren (Alleksandersen) Sandersen Oddane.Niels Friis på Sky 1723-1727 tror jeg er forvalter N. Friis.Sitter nå og prøver å finne ut av Friis navnet i familiens gamle papirer. Gotisk skrift tar for meg en stund å få lest, men jeg har ingen planer om å slutte med denne saken før den er løst.Mistet desverre adressen din da PC'n ble reparert. Hvis du legger den ut, skal jeg scanne over noen originalpapirer til deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vidar Larsen

Thanks Inger for clarification and offer of images. Have sent you an e-mail so to reestablish contact. Let me know here if there are any problems. Mvh Vidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Tysland

Hei Vidar, har sendt deg noen originaler. Det går litt i rykk og napp, da jeg fremdeles har problemer med PC'n ser det ut til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Kristian Hunskaar

Jeg må tilstå at jeg har mistet oversikten over hvor dere står i denne saken, men i ei notatbok fra et par-tre år tilbake, kom jeg nå over skiftet etter Frantz Hendrich Edeler, forvalter ved Fritzøe Jernverk og underliggende hammere. Skiftet ble holdt 12. januar 1730.I sitt første ekteskap (hustruens navn ikke nevnt) hadde han datteren Anthonette Augusta, gift med forvalter Niels Friis. (Kilde: Larvik og Sandefjord skifteprotokoll nr. 16 - Fritzø Jernverk - fol. 22b-44b.)Jeg ser av et tidligere innlegg at dere er klar over forholdet, og kanskje er denne Niels Friis sjekket ut av saken, men så er i alle fall opplysningene gitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vidar Larsen

Hi Kristian. Thanks for the information. I knew the relationship between Edeler and Niels Friis, but I did not know the name of Niels's wife. Mvh Vidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 måneder senere...
Gjest Inger Eide

Ser at det er en Friis-diskusjon på gang med et utall innlegg.Unødvendig å lage nytt innlegg. Derfor spør jeg bare kort. Har dere sett Catharina Ossi Friis blant Friisene? Har ikke eksakte årstall, men mellom 1650 og 1720 kanskje. Var gift med en`? Montagne de Fine, Bergen. Vennlig hilsen Inger Eide.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Tysland

Det er ingen Catarina Ossi Friis blant Friisene jeg har vært borte i.Til Ketil. Alt gikk galt etter en operasjon i mai, og jeg er fremdeles sykmeldt så det har blitt noen mnd. stillstand. Regner med at jeg er i full gang i løpet av en måned da jeg nå har kommet meg opp på beina.Vennlig hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Rostrup

Catharina Osia Friis († hos datteren på Evje i 1745) var datter av Bent Povelsen Friis, sogneprest på Lom. Hun ble ca. 1695 gift med Arnold Thomassen de Fine, på det tidspunkt kapellan der. Han var sogneprest samme sted 1697-1719. Datteren Marie Catharine de Fine (1702-1733) ble i 1724 gift med Herman Schiøtte, i 1717 kapellan på Lom, fra 1724 sogneprest i Evje i Aust-Agder. Det var hos dem Catharina Osia Friis bodde da hun døde. Hvor Lom-presten Bent Povelsen Friis stammer fra, vet jeg ingenting om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vidar Larsen

Hi Ketil. I was aware that Inger was incapacitated when returning to this after a very good summer, thus no further progress from here. Mvh Vidar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vidar Larsen

Hi Ketil I was aware that Inger was incapacitated when returning to this after a very good summer, thus no further progress from here. Mvh Vidar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sindre W. Aarsbog

Hei Vidar og takk for sist,Her kommer jeg med mine østindiafarere igjen, men kan ikke huske om jeg allerede har nevnt denne karen til deg. Jeg beklager om jeg repeterer meg selv, men her er altså det jeg tenkte:Du fortalte ovenfor at 'From Stavern kirkebok The marriage between Tømmermand Nils Pedersen Friis (my Nils Pedersen Friis) and Spinster Live Torjersdatter took place in Stavern church 19th October 1771.From Langestrand kirkebok Burial; 14th June 1783 Nils Friis Pedersen's Wife Elisabeth Horn.'From Tjølling kirkebok Henric, Nils Pedersen Frises son was christen 22nd October 1780 His godparents were Berte Haagensdatter Halsen, Pernille Michelsdatter Halsen, Lars Hansen Halsen, Hans ? Halsen and Henric Torgersen Rekkeviken (name matches that of Live Torgersen's brother and the farm is that of Live's place of birth). (This entry was transcribed by Statsarkivet in Kongsberg).'Jeg driver jo med nordmenn i det hollandske østindiakompani, og har kommet over en sjømann ved navn Cornelis de Vries fra Larvik som dro til Østindia i 1776. Nå vet jeg at navnet ikke ligner mye på Nils Friis, men i nederland ble norske navn gjerne 'nederlandisert'. Cornelis var en vanlig nederlandisering av Nils. Vries og Friis uttales så og si likt. Det er på dette grunnlag jeg mener dette kan være et spor vel verdt å undersøke nærmere. Sjømenn var gjerne i tjeneste i +/- 3 år før de kom hjem igjen, og dette kan passe inn med barna til Nils Friis. Dessverre vet jeg ikke stort mer enn dette, og håper ikke jeg har forvirret mer enn jeg har opplyst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vidar Larsen

Many thanks Sindre for coming back with this information. I am just in from work, thus will need some time to 'fit' the times in with what I know. By the way Niels Pedersen Friis and Niels Friis Pedersen are two different people.One thing I would like to know or get information on, how can I follow this up to get more information? Thanks again Vidar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sindre W. Aarsbog

Heisann,Cornelis de Vries fra 'Larwijk' var 'busschieter' om bord skipet 'Katwijk aan den Rijn' og referansen er som følger:NA VOC 6633 fol. 38 Dersom du opplyser reproavdelingen ved Nationaalarchief om de ovenstående opplysningene vil du kunne få tilsendt kopi av arkivstykket. Dra til denne adressen så kan du bestille:LenkeSkulle du trenge hjelp til å forstå hva som står der må du bare spørre.Mvh, S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vidar Larsen

Hi Sindre. Many thanks again. I have now had a chance to look at your innlegg (118) in a bit more detail. First of all you did not repeat yourself. It is a possibility that this is the correct Nils. It fits with the birth of his only daughter Frederica sometimes in 1776/77 (place unknown) and Henrich in Tjølling in 1780.Care must however be exercised, as there was one Nils Friis Bierkholm born in Larvik around 1758 and 'Han dro først til Holland og deretter til Ostindia' and ' (han) hadde forlatt Larvik for over 18 år siden (in March/April 1791 ie left Larvik before 1773) og reist til Holland. De (Nils and his brother Ole Knutsen Bierkholm) dro deretter til Ostindia' (Source NST 30(2) 1993 pp 97-108).The question therefore is, are there any records amongst the østindiafarere for Nils and Ole Bierkholm as well as that for Cornelius Vries in 1776. If we can eliminate this Nils Friis (Bierkholm) , I may come back to you as regards help with the Dutch language. It is not exactly a strong point with me. Mvh Vidar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sindre W. Aarsbog

Hei igjen Vidar,Du har gransket dette godt - på bakgrunn av hva du nevner ovenfor kan det godt hende at det er den Nils Friis Bierkholm du nevner som er Cornelis de Vries. Det var veldig fint du oppgav kilden, NST 30(2) 1993 pp 97-108. Så langt har jeg ikke sett Nils og Ole Knutsen Friis Bierkholm, så man skal ikke utelukke muligheten for at Cornelis de Vries kan være den Nils Friis du leter etter. Arkivstykket i Holland kan muligens opplyse om annen slekt, men dette er ikke sikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vidar Larsen

Hi Sindre. I will try to get the information from Holland and see what that brings. As to 'gransket godt' the credit must go to other people particularly to Fagerli (innlegg no 11 above), who put me on to this family Friis in Larvik. I just managed to get a copy of his paper. Mvh Vidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...
Gjest Inger Tysland

Jeg har nå kommet meg gjennom skifteprotokollene i Larvik, og den jeg mente kunne være Vidar og Ketils ane viste seg som et bomskudd da han døde i 1752.Denne Friis familien fra 1760 tallet er ingen ekte Friiser. 'Friis' var på denne tiden populært å sette som tilnavn på gutter, og marsemester Nils Friis Pedersen er den eneste i sin generasjon av familien(ingen tidligere generasjon)som begynte å bruke navnet)I alle offentlige papirer frem til 1756 het han kun Nils Pedersen.Hans barn brukte Friis som etternavn, men neste generasjon tok som regel gårdsnavn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Tysland

Kildene jeg har brukt er: Brunlanes bygdebok 1911 av Lorens Berg s. 209. Brunlanes en bygdebok bind I av Gunnnar Christi Wasberg s. 106, årgang 1970. Siljan Del I av Asbjørn Bakken, 1969.Skiftesamlinger.Pakkesaker, pakke II, Nils Friis Pedersen. Her ligger også Pro memoria fra Peder Trulle, skrevet 20. juni 1791 som viser slektsforholdet.Skifteprotokoll 10, Larvik sorenskriveri, skifte no 143 19.mai 1745 Skifteprotokoll 10, Larvik sorenskriveri, skifte no 289, 28.juni side 287 b Skifteprotokoll 10, Larvik sorenskriveri, skifte no 482 1752Far til Nils F.P er Per (Peder)Jonsøn Farfar: Joen Perssøn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.