Gjest Gurli Heimsbakk Skrevet Juli 11, 2002 Del Skrevet Juli 11, 2002 I mitt innlegg 9842 er mannen Lars siursen nevnt - i kirkeboka er han oppfrt som dixelmd. Hva er dette????MVH, Gurli Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Sigbjørn Sandsmark Skrevet Juli 11, 2002 Del Skrevet Juli 11, 2002 Det har tilknyttning til Bøkkeryrket,han arbeidet med tønner. MVH, Sig--- Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Gurli Heimsbakk Skrevet Juli 11, 2002 Del Skrevet Juli 11, 2002 Takk Sigbjrn for hurtig svar - jeg kunne ikke koblet navnet til det yrket nei :-)MVH, Gurli Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Knut Bryn Skrevet Juli 11, 2002 Del Skrevet Juli 11, 2002 Jeg kan kanskje utfylle litt. En dikslemann arbeidet ganske riktig med tønner, men han var vel ikke nødvendigvis bøkker (tønnemaker). Dikslemannen sørget, - etter det jeg har forsått, for å lukke (og åpne) tønner så de holdt seg tette under transport og lagring. Etter at en tønne var fylt med f.eks. tran, sild e.l. skulle lokket slås på og tønnebåndene strammes. Dikslemannens viktigste redskap var dikslen eller dikslehammeren, en hammer med et tverrstilt blad som du kan se ved klikke på linken her: 'Lenke Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Astrid Ryen Skrevet Juli 11, 2002 Del Skrevet Juli 11, 2002 Har sett i tysk ordbok - die Dechsel. Beskrivelsen tilsvarer den Knut Bryn gir.Mvh Astrid Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts