Gå til innhold
Arkivverket

[#9935] Anne Volqvartz

Gjest Geir Pettersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Olle Elm

Hej, Tack Sissel för uppgifterna ur Norsk personnamnleksikon. De visar ju med all tydlighet vad jag velat veta. (Det är inte viktigt för mig att se originaltexten. Blev bara ivrig och tänkte på de möjligheter vi har i Anbytarforum, där vi ofta lägger in våra digitala bilder av en text, för att fler skall kunna granska.)Nu blir det intressant att se om Geirs eftersökta Anne Volqvartz[?datter] går att belägga säkert. Och om kyrkböcker finns för denna tid för Inderøy.Mvh, Olle Elm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse K. Kristiansen

Jeg lurer på om Anne Volqvarts og Birgitte Volqvarts kan være i slekt, og hvordan? De har et sjeldent etternavn, de kommer fra samme område og omtrent på samme tid. Så havner de på Dyrøya der Birgitte gifter seg med far, i 1822, og Anne gifter seg med sønn, i 1828. Jeg har lurt på om de kunne være mor og datter, men finner det lite sannsynlig ettersom Birgitte får en datter med Cornelius i 1822, og 30 års aldersforskjell mellom to søsken er vel i meste laget. Kan de være søstre? Bygdeboka sier om Birgitte 'muligens fra Trondheim' og om Anne 'var visstnok fra Inderøy'.Geir, kan jeg spørre: Hvem av Anne Volqvarts' barnebarn stammer du fra? Nicola er inngiftet i min manns slekt (Karl Ottesen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Pettersen

Mange takk for kommentarer.Interessante opplysninger du kommer med, Åse. Jeg stammer fra Nicola. Det er min oldemor.mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...
Gjest Dagfinn Thomassen

Hei GeirOm du ser dette innlegget så send meg en mail vedrørende ditt slektsskap til volqvartz.da-thom@frisurf.no hilsen dagfinn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carl Müller

Må jeg få blande meg inn i disse interessante innleggene med et lite spørsmål? Biskop i Trondheim, Marcus Fredrik Bang (1711-1789) var i sitt tredje ekteskap gift med Margrethe Carstensdatter Volquartz som ifølge Erlandsens prestebok om Trondheims stift døde i 1756. Kan denne Margrethe være datter av Carsten Volquartz i hans 2. ekteskap. Riktignok nevner ikke Åse Kristiansen henne blant de 10 barn, så jeg er litt usikker. Kan det være flere barn? Eller er det evt. ytterligere en Carsten Volquartz inne i bildet? Vennlig hilsen Carl Müller

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse K. Kristiansen

I følge mine notater hadde Carsten Volqvartsen en sønn Carsten i sitt andre ekteskap. Margrethe kan jo være en datter av denne Carsten. Marcus F. Bang var født 1711, hans 3.kone Margrethe var sikkert en god del yngre enn ham, og da kunne hun vel være en sønnedatter av Carsten Volqvartsen som døde i 1719. Men - dette er bare gjetninger fra min side, og det duger ikke i slektsgransking. Kanskje noen vet noe mer om når Carsten d.y. var født, eller når Margrethe var født? Finnes det noen som bruker navnet Volqvarts i dag? Med hilsen Åse Kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Martin Mathisen

Volqvartz, Judithe er nevnt side 40 og 296 i Benkestokboka. Broren Marcus side 35, 40,115 og 236. Judithe er min ANE 1009. Har du Åse, flere opplysninger enn hva som står i Benkestokboka, er jeg interesert i å høre fra deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Olav Davidsen

Jeg misted all debatten om Anne Volqvartz(dtr) i juli så jeg er vel litt sent ute, men… Hans Henriksen Krey, f. ca 1635, min 6xtipoldefar, var 1ste løytnant i Trondheim Regiment og kom til Inderøy ca 1680 fra Orkdal. Jeg har altid trodd at Folqord/Volqvart navnet kom til Inderøy via Hans’s kone, Karen Folqordsdtr. Deres 1ste sønn var Folquor Hansen, etc. Det har blitt foreslått at Hans (og Karen) kom fra utlandet som offiser da forsvaret ble re-organisert i 1641 (Danmark/Tyskland?) Hans’s etterkommer, min 3xtipoldefar, Folqvart Hansen Melhus, f. 22/9/1736, d. 1798, er i rett alder for å være Anne’s far, men ingen av mine kilder viser en datter Anne. Som Sissil B. S. fant i 1801 FT er det en Volqvart Hansen på Qverkild/Kverkill gard. FT viser ingen datter Anne, men Inderøy bygdeboka har 3 døttre, Karen, Beret og Anne, men ingen datoer. Det er nok ganske mulig at den Ane Falcorsdtr, f,1785, som Sissil fant på Gawel/Gavl gard som tjenestepike er den riktige Anne da de to gardene er omtrent nabogårder. Jeg har ingen tråd fra Hans Henriksen Krey til Volqvart Hansen på Kverkill og Inderøyboka gir ingen hjelp. Angående Bergitta Folqardsdtr har jeg en fødd i 1828, foreldre Volquart Volquartsen Melhus og Kristine Hansdtr Tronstad. Jeg har mye om Hans Krey’s etterfølgere hvis noen er interesert.Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Tronstad

Jeg er interressert i opplysninger om Hans Henriksen Krey sine etterkommere. Min kone er blant dem gjennom Folkvord Hansen Melhus f 1736 -Hans Folkvordson Melhus f 1781 -Fredrik Hansen Melhus f 1806 -Iver Fredriksen Steinstad f 1827 - Ane Iversdtr f 1860. Alle fødd i Inderøy.Forøvrig har Inderøy historielag gitt ut avskrift av alle kirkebøkene døpte fra 1733 til 1806 i egne hefter i år. Dessuten er det oppslagsmuligheter i Familysearch (LDS)for Inderøy i tidsrommet fram til 1839

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissil Bruun Sørensen

Hans Henrichsen Krey kom nok til Inderøy før 1680. Han er ihvertfall registrert som fenrik og bosatt på Storbjørka i 1668. I 1680 står han oppført med 1 øre odelsgods i Sundfer, og dette odelsgodset står også oppført i skiftet etter hans kone Karen 07.08.1690. I 1661 er det kongen som står oppført med 1 øre.Hans og Karen hadde følgende barn i live i 1690: Sersjant Henrik Hansen ved Strømmen, Falquor, Henrik Just, Elsebe og Sophie.Både Sersjant Henrik og ikke minst Falquor er hyppig nevnt i tingprotokollen i perioden 1690 - 1709 (disse ligger i digitalarkivet). Og Falquor har nok noen barn utenfor ekteskapet i tillegg til de som er født i ekteskapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Olav Davidsen

Dette var jo interesant Ole T. Jeg har detajer så langt som Ane Iversdtr. Min mormor kom, via Kristian Fredriksen Melhus, fra Volan, så din kone og jeg er vel i “nær” slekt! Send meg en email så skal jeg sende deg hva jeg har. Vil du ha i GEDCOM eller Word/RTF format? svein.veronica@btinternet.com. Hvor og hvordan kan jeg få tak i avskriftene av kirkebøkene? Sissil, du har nok mere info om Hans H Krey enn bygdeboka. Er hva du har available på nettet?Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissil Bruun Sørensen

Tingbøkene ligger under digitalarkivet. Der er det mye informasjon. Hvis jeg får e-mail adressen din, skal jeg maile deg skiftet etter Karen Falquorsdatter. Fra mantallene har jeg foreløpig ikke mer enn det jeg skrev her, men jeg vil skrive av mer etterhvert, og sende til Digitalarkivet når det er korrekturlest. Finner jeg noe underveis, kan jeg jo legge det inn under denne debatten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.