Gå til innhold
Arkivverket

[#9954] Nils Olsen, Greipstad/ Vest Agder.


Gjest Torleif Odland
 Del

Recommended Posts

Gjest Torleif Odland

På emigranter over Kristiansand Havn 1873-1930 finner jeg 15.mai 1885, Landmann Nils Olsen Grepstad 28.aar. Er det noen som kan fortelle meg om denne Nils Olsen kommer fra Greipstad?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

Etter hva jeg kan se finnes ingen Nils Olsen født ca.1857 i Greipstad (dvs.FT 1865 i Søgne), men ham i FT i Bjelland er muligens en kandidat: Lenke Siden han kalles Landmann er det kanskje ikke hans første tur til USA?mvh Knut Fjogstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Gjest Torleif Odland

Hvorfor min interesse er så stor om en Nils Olsen, kommer av at en Nils Olsen Morstøl fra Romsdal ble far til et pikebarn på Ø.Homme i Bjelland i Vest Agder. Hun ble den 30.mai 1880 døpt i Bjelland Kirke med navnet Nikoline Nilsdatter. Hun er fødd 26.april. s.å. Senere giftet Nikoline seg med Jens Nilsen Roland. I kirkeboken for Bjelland oppgis Nils Olsen, Morstøl som veiarbeider og hennes far. Etter å ha lest endel lokalhistorie, vet jeg at der forgikk askillig med veiarbeid i disse områder på denne tiden, og det vanlige var at disse veiarbeiderne bodde rundt på gårdene. Mange langveisfarene har hatt sitt virke på veiarbeid i området. Bjelland kirkebok forteller om navn langveis fra som har søkt 'Herrens bord' i disse årene. Jeg har snudd mange stener for å finne ut hvor det ble av denne Nils Olsen fra Morstøl, han finnes hverken gift eller død i sognet eller tilstøtende sogn. Historien forteller at endel av disse veiarbeiderne kom nærmere Kristiansand noen år senere, jeg har derfor kikket litt på denne Nils Olsen fra Greibstad/Søgne prestegjeld, der alder er fortreffene lik den Nils som etterlot seg en pike med barn på Ø.Homme. Jeg finner ikke noe som forteller meg hvor denne Nils Olsen kommer fra. Kansje må jeg lete i papirene over hans utvandring i 1885 fra Kristiansand til Amerika? Mvh. Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.