Gå til innhold
Arkivverket

[#10132] Vestby, Christian Johannesen f.1801?(Tuft ?) gift Elen Halvorsdatter f.1802 ?

Gjest Marie Stephensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Marie Stephensen

I FT 1865 finner jeg Christian Johannesen f.1810 Vestby og Eli Jonsdatter f.1816 Vestby, med sønnen Johan Christiansen f.1840 Vestby. De bor på Rønehoved-pladsene i Skoger. I Skogerboka skal Johan Martin Christiansen være født 1838 i Vestby, dette er sjekket og jeg fant han døpt, med foreldre Christian Johannesen og Elen Halvorsdatter. Sjekket vielsen til Christian Johannesen (Tuft) og Elen Halvorsdatter 1837 Hobøl og alder ble oppgitt 36 og 35 år. Hverken mor eller årstall stemmer med FT 1865 ?Marie Stephensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Glemte å få med, søk om hjelp til foreldre til Christian Johannesen og Eli Halvorsdatter fra Vestby ? Har prøvd å finne ut av dette, uten resultat.Marie Stephensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarleif Nordheim

Familien er så vidt omtalt i Vestby gårdshistorie under (små)brukene Kullebunnen og Holen under Tuft. Disse brukene ble frasolgt i 1805 for 721 rdl til Johannes Kristiansen el. Christensen og h. Maria Botolfsdtr. Deres barn: Elisabeth 18.9.1812-12.11.s.å., Jacob f 26.12.13, g 4.2.38 m Oline Larsdtr Våler (trolig i Østfold, min merknad), Hans f 7.8.16 og Christian - kanskje eldst.Johannes solgte etter hvert unna deler av eiendommen, og satt igjen med en liten gårdpart (Kullebunnen - eksisterer som minibruk også i dag, min merknad) som ble overdratt til sønnen Christian i 1836. Denne solgte eiendommen igjen i 1844.Og det var alt som stod...Mvh Jarleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarleif Nordheim

En liten tilføyelse: Jeg sjekket vielsen i Hobøl som du viste til (Hobøl kirkebok på nett, med alle forbehold om avskrivingsfeil). Der står angitt som hustru 'Elen Halvorsdtr Vesterbye'. Jeg tror ikke du skal regne med at Elen dermed var fra nabokommunen Vestby (hvor Christian kom fra) - det finnes et par Vesterby-gårder i Hobøl samt Vesterby-plass, så jeg regner med at hun kom fra Hobøl, men hun er nok ikke døpt her.Jarleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei og hjertelig takk for tipsene.Mine tipptippoldeforeldre Christian Johannesen f.17 mai 1801 Raali, Vestby og Elen Halvorsdtr ca.f.1802,må da ha flyttet til Skoger i 1844, da Christian solgte gården som du skriver. Jeg tror enten at Elen Halvorsdtr døde og at Christian giftet seg på nytt, eller at FT 1865 Skoger har registrert feil navn.Jeg har funnet flere barn til Johannes Christensen ca.f.1769 og Maria Bottolfsen ca.f.1774 Torp, Vestby: -Christian f.17 mai 1801 Raali, Vestby. -Thomas f.16 jan. 1803 Raali, Vestby. -Anna f.19 aug. 1804 Raali, Vestby. -Johanne Hellene f.23 juli 1809 Raali, Vestby. -Jacob f.26 dec. 1813 Engen, Vestby. -Hans f.7 aug. 1816 Engen, Vestby.Jeg fant også Bottolf Anderssen og Anne Taraldsdtr. i FT 1801 på Torp gård i Westbye. Dette er vel kanskje de rette foreldrene til Maria Bottolfsen.Elen Halvorsdatter har jeg ikke klart å finne noe mer om.Marie Stephensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarleif Nordheim

Det står mye om disse familiene, og flere ledd bakover, i Vestby gårdshistorie (bind 1) under gårdene Kalfjøs (m Råli) og under Torp. Jeg vil generelt anbefale at du tar utgangspunkt i denne (sekundær)kilden som generelt er god, men med en del trykkfeil. For å lese om Tuft må du også låne bind 2.Mvh Jarleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.